Först och främst, vi har ganska gamla och dåliga fönster. Vi flyttade in i vårt hus för sex år sedan och de första åren har vi inte haft några problem med just detta. Fönstret i badrummet blir allt mer fläckigt, svart som går att skrubba på lite men det försvinner inte och det kommer hela tiden tillbaka. Varför blir det såhär? Är det det fukt eller vad är det? Det sitter lite runt hela fönstret men är mest där ni ser den stora fläcken.
 
  • fönster.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte svartmögel helt enkelt?

Hur är det med ventilationen och fukthalten i badrummet?

Det där ser ut som en s.k. vädringslucka (60-70-tal?).
Kan det möjligtvis dra in sot från någon närliggande skorsten?
 
  • Gilla
Vsandra
  • Laddar…
Vi satte in en fläkt för några år sedan som går igång när vi tänder taklampan i badrummet för det immade igen så lätt, det gör det iofs än. Hur vet man om fukthalten? Huset är från 70-talet och det är en s.k vädringslucka på höger sida av fönstret.
 
Skulle tro att det är mögel, men är inte säker. Nåt bra råd att få bort det på har jag inte, prova med klorin och en schotshbrite (stavning?)svamp. Kolla över hur ventilationen funkar i badrumet. Imma på spegeln ska försvinna på max 15min efter dusch.
 
Det här badrummet ligger på "övervåningen" av vårt sutteränghus. På entréplan har vi vårt sovrum och där har vi lagt märke till svarta fläckar som sitter precis ovanför golvlisten och en liten bit upp på väggen i ett hörn. Skulle tro att det kanske rör sig om fukt. Men kan det i sovrummet och det i badrummet ha något med varandra att göra? Åh, är så novis på sånt här!
 
Om den "nya" fläkten skall fungera så måste det finnas luft till badrummet också. Oftast har man en s.k ventilerad tröskel till badrum. Enkelt utryckt så är det en tröskel som ger en generös springa under dörren, då sugs luft från övriga huset till badrummet av fläkten, och efterssom den luften är torrare än badrummet så trokar badrummet.

Att just ytan på ventilluckan blir värst drabbad kan bero på att det är en av husets sämst isolerade ytor, den är helt enkelt väldigt kall, då kondenserar fukten lättare där. Det mörka behöver inte vara mögel, det kan vara hederlig smuts, dammpartiklar fastnar i kondensvattnet.
 
Tror inte att dom olika rumen har något med varandra att göra skulle du ha ett broblem med tätskiktet i badrumet skulle du nog se större skador uppe i tak och högre upp på väggarna.
Fläckar bakom lister kan bero på för mycket vatten vid skurning.
Jag skulle rekomendera att du skaffar en paxfläkt med hydrostat, den startar när det är fuktigt i badrumet och stannar när det är tillräckligt torrt.
Dörren in till badrummet ska alltid vara stängd när det är fuktigt där, den fuktiga luften ska inte ut i rästen av huset.
 
Ett inköp jag skulle rekommendera och som jag tycker att alla husägare borde ha, är en enkel hygrometer för att se aktuell luftfuktighet i huset. Finns billiga fullt funktionella sådana att köpa på Biltema och Clas Ohlson. Har två stycken här hemma, en i källaren och en på entréplan. Då får du en snabb koll på om det råder förhöjd luftfuktighet i huset eller åtminstone i de rum där du ser dessa fläckar. En bra första koll för att senare kunna koncentrera sig på rätt åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.