Har tänkt blåsa upp några dm ekofiber och fått veta att det räcker med gavelventilation. Finns säker några här som satt igen sin takfotsventilation. Hur har ni gjort?
Stifta fast vindpap hade varit lätt men känns inte så robust, en regel av passande dimension och lite latex där det glipar känns stadigare men samtidigt har jag så liten glipa mellan yttertakets råspont och hammarbandet så det skulle nästan gå att fylla med latex.
 
Man kan väl sätta en list på utsidan, ett par dyckert i panelen och monterad dikt an råsponten....
 
Tänk på riskerna när du förändrar hela konstruktionen, och dess förutsättningar att hålla vinden fuktfri. Ett "par" dm isolering sänker temperaturen på vinden avsevärt och ökar risken för fuktproblem på vinden. Att bara sätta igen ventilationen hursomhelst för att någon sagt att det räcker med gavelventilation är inget jag skulle göra utan mer kött på benen.....
 
Jag skulle vilja säga Go for it!

Men håll vindsmiljön under uppsikt!

Som Gstv påpekar förändrar du vindsmiljön, så håll koll.

Troligen får du en torrare vind med mindre ventilation. Se t.ex.
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Uteluftsvent vindar.pdf

En temp/fuktighetsmätare med trådlös koppling till en inomhus placerad mottagare finns att köpa för en liten peng på t.ex. Clas Ohlson och har nog tillräcklig precision för att man skall kunna bedöma vindsmiljön.

För att det skall bli meningsfullt att mäta hur temperatur och relativ fuktighet (RH%) påverkas bör du naturligtvis börja mäta innan du isolerar och tätar vinden.
 
Har lockpanel på utsidan som går nästan mot yttertakets råspont så tror det blir lättare få det tätt från insidan, då ventileras ev fukt från väggen ut och inte in mot vinden.

Jag är ganska insatt i vad det innebär att tilläggsisolera och vilka risker det medför. Har läst spaltmeter med trådar här och diverse andra sidor. Huset var från början oljeeldat men har nu fjärrvärme sedan -99, vi flyttade in -09. Bara det var en stor förändring för klimatet på vinden och ingen påväxt ännu. I och med att murstocken blev kall har vi haft värdelös/obefintlig ventilation så jag håller nu på att installera FTX, väntar just nu på några delar som var restade och borde komma i dagarna så jag får klart det. Sen blir det att isolera.

Har kollat på temp/fukt mätare. I vanlig ordning blir det dyrt och massor med funktioner som man inte behöver. Tenderar ofta att bli så :D

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Redigerat:
S Segge skrev:
Har tänkt blåsa upp några dm ekofiber och fått veta att det räcker med gavelventilation. Finns säker några här som satt igen sin takfotsventilation. Hur har ni gjort?
Stifta fast vindpap hade varit lätt men känns inte så robust, en regel av passande dimension och lite latex där det glipar känns stadigare men samtidigt har jag så liten glipa mellan yttertakets råspont och hammarbandet så det skulle nästan gå att fylla med latex.
Gammal tråd, men hur löste du med att sätta igen takfotsvenilationen undrar jag då jag har något större ventilation längs takfoten än du och tömmer vinden från spån och mineralull
Funderar att i samband med cellulosa isolering endast låta gavelventilation vara kvar och kan, i det fall ökad ventilation behövs, öppna en sådan i murstocken. Vore så tacksam för återkoppling
 
Det blev aldrig någon lösull så jag gjorde inget åt takfotsventilationen. Började fundera på klimatvind då ett takbyte inte var så långt borta. Nu bor jag inte längre i det huset och lustigt nog håller jag på med liknande bentilationsprojekt nu som när jag startade tråden.
 
S Segge skrev:
Det blev aldrig någon lösull så jag gjorde inget åt takfotsventilationen. Började fundera på klimatvind då ett takbyte inte var så långt borta. Nu bor jag inte längre i det huset och lustigt nog håller jag på med liknande bentilationsprojekt nu som när jag startade tråden.
Haha vad härligt och lustigt att det blev en fortsättning,dock i ett annat hus! STORT lycka till
Har fått lite mer klarhet i min egna vindsisolering, men detta med ventilation i gamla hus den är en nöt man troligen inte helt lyckats knäcka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.