Jag är på g att byta ut den gamla DIOMen mot en Effecta Lambda 2008 och till den bygga ett nytt pannrum på andra sidan murstocken. Bästa placeringen av pannan gör att rökröret blir enochenhalv meter långt och jag undrar om det finns nåt som talar mot den längden?

Formen blir vinklad på så sätt att från pannan går röret höger ut från pannan genom väggen bredvid pannans långsida, ungefär en halvmeter ut på andra sidan väggen, fortsätter sedan vinkelrätt en halvmeter till in i murstocken.

Naturligtvis är avsikten att isolera med högtemp-isolering. Likaså att göra en sotlucka genom vinkeln in mot murstocken. Men är det tillåtet att dra ett rökrör genom ett annat rum än pannrummet?
 
Ringde både Effecta och sotaren och min plan är godkänd.
 
Jag glömde skriva att rökröret skall isoleras med nätarmerad stenull. Genomgång av vägg skall göras som schakt med minerit med minst 7cm avstånd runtom röret. Sotlucka skall finnas så åtkomst finns genom hela röret.
 
  • Gilla
Stig anderz
  • Laddar…
Mitt rökrör är också isolerat med nätarmerd stenull, det ligger dikt an mot minerit. Men även när rökgastempen ligger på 300g kan man hålla handen på röret utan att bränna sig.
Så det kommer inte vålla dig några bekymmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.