Har en elektriker hos mig som ska dra om nästan all el i källaren. I tvättstugan så går det en grov svart plastslang (den typen som man gräver ner) bakom panelen. Slangen går vidare till en vattenpost utomhus. Nu när elektrikern skulle klamra upp kabel så slog han en klammerspik i den slangen. Han stängde då av vattnet vid en ballofix som sitter innan slangen och tog då dit en rörmokare som kapade och pluggade slangen.

Elektrikern "visste" att det gick en slang i väggen. Delar av panelen var borttagen och när han ringde så sa han att han trodde att han slagit en spik i slangen. Men vad var inte helt säker innan panelen togs bort.

Min fråga är då kan jag på något sätt kräva att dom åtgärdar detta? Vem ska betala?

Vi har ännu inte diskuterat nåt ansvar, men jag vill veta vad jag kan ha för utgångsläge.
 
Hej!

Visste elektrikern exakt var slangen gick?
Var den utmärkt på något sätt?

Omöjligt för honom att veta annars tänker jag..


Göran
 
Redigerat av moderator:
Han visste inte exakt var den gick men visste att den fanns där
 
Hade det varit jag som skulle jobba på den väggen hade jag krävt att
få den utmärkt. Hade du inte kunnat det hade jag friskrivit mig från ansvar.
Eller på annat sätt sett till att hitta den innan.
Antar att så inte är fallet...
Blir ju lite svårt för dig att hävda att det är hans fel om den inte var utmärkt.
Men om han är vettig och går att snacka med borde ni ju kulla dela på det tex..
Låter ju inte som att det är en tror kostnad att åtgärda heller!?
 
Man måste byta slangen och den går som sagt i väggen bakom panel och ut genom källarväggen. Så det är ju inget enkelt jobb.
 
ok, det går inte bara att skarva den då?
Hmm.. inte om den går i väggen iofs. Inspektionslucka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.