Y
Sitter och tittar lite på kabiner, stora och fyllda med funktioner.

Men så blir jag kluven av tanken om dagen man ska rengöra golvbrunnen.
Har svårt att tro att folk lyckas dra ut denna stora kabin varje gång.

Men ingen kabin har löstagbar front. vissa har "egen brunn" i kabinen.
Men det kommer ju bli fett i den riktiga ändå.

Nog för att man måste vara beredd att kunna flytta fram kabinen ifall det går läck på vattnet någon dag men...

Vad är er erfarenhet och tankar om detta?
Funkar kabinernas inbyggda "brunnar" bra nog?
 
Min kabin är i gjutmarmor och glas och går att flytta på även om det inte är lätt. Det behöver ju bara göras någon gång per år eftersom avloppet i kabinens golv har en egen sil som fångar upp hår och skräp.
 
Jag har kabin i ena badrummet och jag drar ut den då det ska rensas, tar bara 5 minuter.
 
Y
Funderar lite på en kabin nu som har löstagbar sarg/front, då det kommit några nu iår.
Tror dock inte det är så lätt att kila under armen och lyckas rensa avloppet ändå utan att flytta kabinen.
(15cm minus djupet på karet.. det ihop med golvet förvisso generösa fall)

Funderar även om man skulle ställt den på en ram, så den blir upphöjd och ge bättre chans att arbeta utan flytta den, fast känns ju inte så seriöst.

Funderar på om jag kanske skulle sätta renslucka under huset istället och rengöra därifrån, om möjligt. Samt fokusera på använda industriella kemikalier ibland för undvika att det blir fett.


Undrar, ifall det är relativt lätt att vrida en kabin, eller om jag bör vara inställt på enbart kunna dra den rakt ut.
-Annars måste jag fokusera på drastiskt mindre kabin eller vara beredd på att skruva ner handfatet.

Beslutsångest...
 
Sätt tillräckligt långa slangar bakom kabinen så att du kan vrida ut den, helst med Ballofix på inkommande så du kan skjuta bort hela kabinen vid "vårstädningen" 😄
 
Y
kabin-handfat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

simulerat lite med mått, när jag kan börja vrida kabinen och få ut allt utan lossa handfatet..

När allt var i byggstadiet så tänkte jag aldrig på att man var tvungen att dra ut för rengöra, så jag gjorde ju en millimeterplanering och snickaren följde den utan protest.
Vill ju helst ha en relativt stor kabin. Fast samtidigt så ska allt funka också.
Gällande vatten så funderar jag på att ha både ballofix men även magnetventiler så vattnet är avstängt när elen är det i övrigt till kabinen (knapp, relä).

Bara kluven hur mycket jag ska utmana ödet.
Ifall jag ska utmana lite, och få kabin jag gillar.
Eller ta det mer säkra kortet, och välja någon mindre och sämre.

Samtidigt. Är ju inte hela världen att lossa handfatet (om den sitter med maskingängade skruvar) en gång om året heller men så kanske det känns de 2 första gångerna sen lär man väl tröttna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.