Hej alla byggare!
Vilket är det enklaste och billigaste sättet att sänka ett innertak på så att man kan sätta in downlights. Jag bor i en bostadsrätt där både väggar och tak är av väldigt hård betong. skulle bli jätte glad om någon kunde förklara på ett bra sätt hur man går tillväga. Ha D.
 
Du kanske skall ta reda på om du får göra det först.....
Om värden/ägaren tillåter sådana ombyggnationer.
 
I en bostadsrätt borde det inte vara några problem, så länge du inte påverkar husets bärande delar.

Det första du bör göra är att ta reda på vilka spotlights du skall använda, välj några med lågt inbyggnadsdjup. De flesta mått man ser handlar om avstånd till brännbart material. Det bör gå att få frma hur mycket fritt utrymme som behövs för ventilation av armaturen när ovantaket är av betong, det borde vara betydligt mindre än de mått som gäller vid trätak.

Om du går in på ex. Gyproc's hemsida eller Norgips, så finns där ganska detlajerade instruktioner för taksänkningar. Måde metod och dimensioner.
 
Själv gjorde jag så att jag åkte och köpte ett gäng 2"x4" reglar och Hyrde en Hilti, sen monterade jag reglarna på höjden. Sänkte alltså taket 10cm och spikade därefter panelen i reglarna. Funkade kanon.

Och jag rekomenderar verkligen att hyra en Hilti, nötte dom första 5 hålen med en vanlig slagborr, tog nästan 2 timmar. Med hiltin gjorde jag 20 hål på 10 minuter. :surprised:
 
Något OT men...

Ska du bo i lägenheten ett tag så kan jag rekomendera att köpa en borrhammare. Vänner och bekanta idiotförklarade mig när jag köpte den Blå för nästan 2000 spänn. Dyra maskiner har man i hus, lät det. Men den maskinen har nog snart vart runt hos alla jag känner vid det här laget och ingen använder sin egen slagborr längre.

Bör tilläggas att det här var före Rusta, Bauhaus m.fl. så det fanns i princip bara proffsmaskiner, Blå Bosch var den billigaste jag kunde hitta. Iofs är jag inte ledsen för det, maskinen är ju underbar och följer mig i graven.

Zephir
 
som förklarats tidigare, skruvar du en regel (45X70) runt väggarna med det avstång du vill sänka taket. Är det vanlig höjd idag 2,5m, så sänk minimalt. De reglar som sedan skall ligga mellan väggarna, får hänga i en (pendel) ett bandjärn som du fäster i taket, så att nya taket hänger i något (om det nu rör sig om ett större rum) antalet bandjärn får avgöras av rummets storlek. Det nya taket skall naturligtvis inte falla ned av sin egen tyngd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.