Någon som vågar skjuta från höften vad det kan kosta att renovera en gästtoalett arbete + material.

1,5 kvm. Kakel, klinker, ny toalett (vägghängd), nytt tvättställ och blandare modell genomsnittspris.

Ingen golvbrunn finns.

Tack på förhand.
 
  • Gilla
stahen
  • Laddar…
Hej!

Några frågor först..

Vad finns på väggar och golv idag?
Ska du riva själv?
Finns ballofixer eller behöver du en rörmokare?
Elektriker?

Mvh

Göran /
 
Hej! Idag finns nån typ av vävtapet på väggar och klinkers på golv.

Riva något kan jag göra :)

Ballofixer finns på lite olika ställen, osäker på vad som menas med det dock. Antar att rörmokare behövs för att montera upp vägghängda toaletten och bygga "väggen" den ska hänga på.

Elektriker behövs nog bara om vi bestämmer oss för spottar i tak.
 
ok, väldigt svårt att gissa utan att se det. Man vet ju aldrig vad som behövs...

Men så här tänker jag..

Förutsatt att du river allt själv..

Matrl: Gips, reglar, skruv till väggar och inbyggnad av toa. Golvgips och lim till golvet. sänkning av tak ca 2000-3000 kl.
klinker och kakel hittar man oftast för runt 150-300 kr/m2 Säg 200:- x 11 m2 plus fix och fog ca 3000:-
Ett standardtvättställ ca 1000:-
Toalett ca 3000:-
Blandare 1000:-
Lite lister och foder mm 500:-
Totalt nånstans runt 10-12 000:- För matrial.

Skulle tippa att det är någon veckas jobb. kanske lite mer iom att det
är flera yrkesgrupper som ska in. 40 timmar a´ 400:- plus moms = 16 000:- minus rot blir 8000:-

Detta är en grov gissning då det är ont om detaljer i frågan.
Men räkna med ca 20 000:-

Mvh
Göran
 
Tack så mycket för det utförliga svaret! :)
 
Inga problem, men som sagt, det är en ganska grov uppskattning.
Be några lokala firmor om offerter.
Du kommer märka att det är stor skillnad på vem som räknar..


Göran /
 
tips: Med lite planering och letande på blocket kan du kapa säkert 40-50% på materialkostnaderna.
 
T
Eller göra det själv.........
 
Jo, men tyvärr har ju dygnet bara 24 timmar... ;)
 
Är man lite händig kan man absolut göra detta själv med lite hjälp av en elektriker
och rörmokare. Jag rekommenderar alltid att leja bort dessa arbeten.
Det är få hantverkare som tar jobbet om kunden ska köpa in matrialet själv.
Så vill man luta sig tillbaka och få det "fixat" får man nog räkna med att de köper in matrialet själva.
 
T
noone70 skrev:
Jo, men tyvärr har ju dygnet bara 24 timmar... ;)
Nu är ju inte en liten gästtoalett något större projekt. Nog har du över några timmar per helg? För du har väl inte tummen mitt i handen kanske?
 
Nä, men när vi ska göra en gäst toa så vill jag inte att de ska vara en byggarbetsplats i 10-15 veckor i vår bostad( vi är i princip klar med renoveringen av bv och plan 2) och då vill jag att de ska bli klart ASAP
 
Då e de bättre för mig att lägga de timmarna på att göra klart källaren där jag kan ta det i mitt eget tempo...
 
Klokt att inte dra igång flera projekt noone!
 
Man ska ha så många projekt i luften samtidigt! Då blir det bäst resultat..

Skulle aldrig lägga ner 20 000 på en gästtoalett.. Lite vävtapet färg och plastmatta så duger det att skita på åt gästerna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.