Jag har börjat måla en del utvändiga detaljer, såsom foder, med vit linoljefärg bruten med ca 3-4% grön umbra. Så långt allt väl, men nu ska ett snickeri utföra en del målningsjobb åt mig och då vill de helst ha ett NCS-nummer. Någon här som har en idé om vilket som kommer närmast?
 
Måla upp ett prov och kolla mot pappersproverna i en butik.
 
De flesta färghandlare har en färgmätare som kan läsa av ett färgprov och presentera resultatet som ett NCS-nummer. Sedan kan de ju bryta fram rätt kulör (nåja, så nära det går, resultatet beror till en del på underlaget du skall måla på).
Lycka till!
 
Tack för era svar, men jag måste lämna ifrån mig ett NCS-nummer till snickeriet mycket snart, så jag hoppades att någon här redan satt på en lämplig kombination av siffror och bokstäver. Jämföra med prover hade väl gått an om jag bara hade varit hemma under dygnets ljusa timmar, men det är jag inte.
 
Men du, det är väl bara att blanda ihop färgen åt snickarna och säga varsågod, måla med denna färg. Eller? Förresten, skall ni måla utomhus i oktober?
 
dengroth skrev:
Men du, det är väl bara att blanda ihop färgen åt snickarna och säga varsågod, måla med denna färg. Eller? Förresten, skall ni måla utomhus i oktober?
Jo, egentligen. Men snickeriet föredrar en linoljefärg som jag inte använder (och inte vet något om) och ville gärna kunna beställa "rätt" färg själva. Jag befinner mig en bit bort från snickeriet och ska dessutom snart resa bort, så tiden rinner iväg och möjligheterna att fixa det på annat sätt är begränsade, men jag ska kolla höra med färgtillverkaren om de kan hjälpa mig.
 
Kan du inte ta numret till färgleverantören de har och höra med dem? Sysslar de med linolja bör de även kunna lite om färgbrytning. Kan man åtminstone tycka...
 
Anders_Roslagen skrev:
Kan du inte ta numret till färgleverantören de har och höra med dem? Sysslar de med linolja bör de även kunna lite om färgbrytning. Kan man åtminstone tycka...
Jag har försökt få Ottossons att ge mig NCS-koden på en färgflaga vars kulör jag ville ha en liter färg av men det blev nobben. Däremot sparar de receptet så det går att beställa mer om man vill.
 
Typiskt...
 
Jag ringde Wibo färg (inte den tillverkare som snickeriet köper av, men jag kommer att göra det senare) och fick förslag på tre brytningar med grön umbra: 1002-Y, 1502-Y och 2000-Y.
Utan dagsljus är det inte så lätt att jämföra med NCS-prover, men jag valde den ljusaste, dvs 1002-Y.
 
Y betyder gult, alla tre är vitt med liten brytning mot gult...
 
2000-Y finns dessutom inte. Det borde vara NCS S 2000-N (neutral) eller NCS S 2002-Y (svagt gul brytning)
 
Ja, jag skulle ha skrivit 2002-Y. Eller NCS S 2002-Y, om man ska vara petig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.