Att borra i det nylagda parkettgolvet för att montera en dörrstopp bjuder mig verkligen emot. Finns det ingen annan lösning?:(
 
Beroende på tilltänkt placering; på fotlisten?
 
Så tänkte jag med. Nu har jag handtagsmärke i väggen och dörrstopp i parketten :)
 
Stoppen måste hålla dörren 8 cm från väggen för att klara handtaget. 7 cm då listen ger 1 cm.

Då du nämner listen börjar jag fundera på om det inte finns någon elegantare stopp, en båge eller liknande. Vanliga dörrstoppar pryder inte någon plats. Kanske plats för en egen konstruktion?
 
Min lösning hamnade i tråden om låsfjädern. Det är inte lätt. Hade ju två att hålla reda på.
 
Det finns 2 sätt antingen sätter du en dörrstopp i väggen,det finns långa dörrstoppar. Eller så sätter du en platta som handtaget kan slå emot, det finns färdiga i plexiglas.
 
I vårt gamla hus limmade jag filt-tossor på handtagen, såna som man sätter under t.ex. stolsben.
 
När farsan får många år sen hade hand om Folkets hus så hade vi samma problem, dörrstoppar i golvet slogs av, på handtagen trycktes de in i väggen. Jag löste det genom att ta 70 eller 80mm stålstång och rundade av den i ena änden. Skruvade fast en 10mm tjock platta av stål i botten (15cm diameter) och klädde kanten på plattan med en gummiring. satte sedan en bred gummiring precis under rundningen i andra änden. Tyngden och gummiringen gjorde den svår att flytta och skyddade golvlist och dörr. Inga hål i golvet och snygg blev den när jag polerat den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.