Hej,

Jag och sambon går i tankarna om att köpa hus. Har hittat en 1-plansvilla med öppen planlösning på 120m2, samt garage på 60m2. Allt värms upp med vattenburen golvvärme och vattenburen ctc panna med elpatron.

Den totala driftkostnaden är 45 000 /år där uppvärmning är 30 000:- och el 6 000:-

Om vi flyttar rakt in blir vår ekonomiska sits någon tusenlapp försämrad, och det börjar närma sig taket för utgifterna om vi ska lyckas få lån.

Vad jag då undrar är, vad kan man på ett hyffsat ekonomiskt och enkelt sätt sänka driftkostnaden efter man har flyttat in? Vi bor i Östersund och har rätt kalla vintrar ja.

En tanke jag hade va att privat installera en vanlig braskamin. Verkar som det billigaste alternativet. Begagnade kaminer är hyffsat billigt. Är ju rören som kostar. Sen bygglov och besiktning.

En luft eller vatten värmepump verkar inte klara av dessa kalla vintrar tillräckligt utan vi måste kompensera dom kalla månaderna med golvvärmen och då rasar kostnaden iväg igen?

Fick även ett tips på bergvärme vilket kostar en del. Tanken va då att försöka förhandla med banken om dom kan baka in kostnaden för bergvärmen i bottenlånet, vilket vi inte kommer amortera av? Kanske låter knäppt och omöjligt, men jag vet inte hur banken ställer sig till såna idéer. Kanske bara går att förhandla fram i topplånet? Vilket skulle bli rätt dyrt gissar jag.

I längden verkar det som en vattenmantlad kamin är vettigt då den kan kopplas på golvvärmen. Men då måste man även ha en ack.tank va? Hur funkar det?

Alla tips och idéer är välkomna på hur ni kanske skulle gått till väga. Hur som helst blir det något slags finansieringsalternativ på lösningen. Förutom kamin om man får tag på rör begagnat och billigt också.


Tack på förhand, Mogge.
 
Luft/vattenpumpen kopplar du ju in på golvvärmen. Dvs ersätter vvb med.

Billigast bör vara en luft/luft pump.

Samt en kamin, finns ju vattenmantlade. Men du måste ha acc tankar å liknande om det skall bli vettigt.
 
Ja vore ju en fördel om jag kan nyttja golvvärmen, därav luft/vattenpump. Men ENBART en värmepump av luft/luft eller luft/vatten klarar vad jag läst, inte av att värma hela huset en kall vinter, utan en värmepump av dessa typer är mer som ett komplement till t.ex. kamin osv.
 
  • Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
Bergvärme ger dig en besparing på minst 20 000 (teoretiskt kan den ge nästan 25000 i besparing) per år, jämfört med nuvarande värmekostnad, Ordna en kalkyl på det från en bergvärmeinstallatör och ta med till banken (om de inte tror dig rakt av). Då bör det finnas utrymme både för sänkt driftskostnad och amortering.

Man bör nog amortera värmepumpen på max 10- 15 år, eftersom den kanske måste bytas eller repareras för större summor då om man har otur.
 
Nja, dessa innehåller ofta en elpatron oxå. Så när kompressorn inte klarar av kölden, beroende på modell men ca -15 så går elpatronen in å stöttar.

Edit: Alltså jag svarar inte hempularn....
 
Luft vatten är billigare att installera men ger i praktiken kanske bara halva värmekostnaden i besparing. När pumpen jobbar bra så ger den en faktor 3,5 - 4 i besparing (precis som bergvärmen), men när det blir rejält kallt så försämras verkningsgraden, och den stänger av helt vid -20 grader, då går tillkosttsvärmen in. I praktiken innebär det visserligen att det är inte så många dagar per år som tillskottet går in, men det går åt desto mer värme de dagarna.

Bergvärmen bör inte behöva tillksottsvärme mer än några enstaka timmar per år om borrdjupet är rätt dimensionerat.
 
En stor fördel som du har är ju att du redan har vattenburen värme.

Kvickfix är en luft/luftvärmepump från Jula för 5000 kr.
 
Håller med föregående talare, kaminen är ett komplement till VP och inte tvärt om.
CTC har ju en värmepumpsmodell, tror den heter Polar, som klarar lägre temperaturer än -15.

Den logiska ordningsföljden blir VP-elpatron-brasa.
Ved är ju inte heller gratis vilket många tror när dom gör sina kalkyler.
 
Mycket bra och snabb respons, det tackar jag för!

Så jag borde i sådana fall börja med en VP, och låta elpatronen ta över när de är som kallast? Och sedan spara ihop till en brasa?

Ved i sig är nog inget problem, kan jag få tag på billigt via låtsas svärfar.

"Kvickfix"
Ja, va inne på en sådan idé och låta elpatronen till golvvärmen sköta det kallaste dagarna. Men vill inte riskera följande scenario:

Skaffar en VP från jula, billigt och bra. Installation fixar jag från en bekant. Då har vi värme, men när de börjar bli kallt och VP inte orkar, måste vi koppla på golvvärmen, elpatronen, och riskerar att driftkostnaden drar iväg? Vill ju inte frysa..

Samtidigt tänker jag så här, att det är ju inte kallare än -20 konstant, utan blir ju mest mot eftermiddag,kväll och natt. Så på förmiddagen, under dagen och en bit in på eftermiddagen kommer ju VP orka värma, för att sedan över kväll och natt, in på morgonen köra på golvvärmen. Borde ju bli billigare än och bara köra golvvärme. Och då har man en lösning så man klarar av att bo tills man sparat ihop till en vettig kamin. Kamin är ett måste för värmen och mysfaktorn =)
 
Låter väl som en vettig lösning.
 
Hej
Har just haft en konversation med en kund som är i värmepumpsbranschen.
Han hävdar med bestämdhet att luft/luftvärmepump och vattenburet värmesystem motverkar varanndra.
Så om du har något annat en direktverkande el ska du inte välja luft/luft. Enligt honom då..
 
Hmm, det rörde ju om i grytan lite. Isf är det luft/vatten värmepump som gäller då antar jag. Ska ta och besöka någon lokal VVS firma och prata lite också.
 
Vi bor i en villa på 120 kvm med öppen planlösning i Västerbotten och vår luft/luftvärmepump klarar i stort sett av hela uppvärmningen förutom då det blir kallare än -20 grader. Vi har i och för sig golvvärme i hall och badrum som hjälper till. Förutom värmepumpen har vi elradiatorer som får hjälpa till lite när det blir kallare än -20 grader men elförbrukningen brukar ändå hålla sig på en rimlig nivå.

Att tänka på med en luft/luftvärmepump är att du måste ha fläkten på max för att sprida värmen så bra som möjligt. Inget problem för oss som har den i hallen men hade vi haft den i vardagsrummet hade ljudet från den absolut stört oss. Utomhusdelen bör också placeras så att den inte hamnar nära t ex ett sovrum då även den säkert kan störa.

Förutom jobbet med att hålla pumpen isfri någon gång i veckan så är vi nöjda med vårt val.

/Krille
 
Det finns ju fina vattenmantlade pelletskaminer också. Den kan du ju koppla in direkt på systemet
 
hempularen skrev:
Bergvärme ger dig en besparing på minst 20 000 (teoretiskt kan den ge nästan 25000 i besparing) per år, jämfört med nuvarande värmekostnad, Ordna en kalkyl på det från en bergvärmeinstallatör och ta med till banken (om de inte tror dig rakt av). Då bör det finnas utrymme både för sänkt driftskostnad och amortering.

Man bör nog amortera värmepumpen på max 10- 15 år, eftersom den kanske måste bytas eller repareras för större summor då om man har otur.
Det här tycker jag låter som det bästa alternativet. Med en installationskonstnad på säg 140000 så har pumpen betalat sig på 7 år om besparingen är 20000 kr/år. Dessutom ökar värdet på huset nog med åtminstånde 70000 kr.

Lägger ni upp en bra finansieringsplan på detta så kan ni direkt få mer pengar att röra er med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.