Vi håller på att renovera köket i vårt hus. Just nu sitter fläkten mot väggen med utsug rakt upp till skorsten.

Vi har tänkt att bygga en köksö, och vill ha hällen på den med fläkten hängande över. Kan man koppla ihop nya fläkten med den gamla fläktens rör?! Jag förstår att det går att koppla ihop rent praktisk, men hur funkar det om fläktröret löper horisontellt i ca två meter, är det en godkänd konstruktion och kommer utsuget funka?
 
ullet
Det är inga problem, dock måste du ha renslucka för sotaren och en imkanal måste vara brandisolerad. Vi har en sån lösning i vårt kök (dock utmed en vägg, va 180 cm i sidled), inga problem med drag i den kanalen.
 
Tack för svaret :)
Var placerar man rensluckan?
 
ullet
Jag satte en t-koppling med lock på ena anslutningen istället för en 90 graders böj. Sätt där det gör mest rör tillgängligt.
 
Nu har jag lite dålig koll men när jag kollade lite kring en köksfläkt så var det väldigt diffust vad som gällde för regler, tänker på brandisloering, hur långt den måste sticka ut från vägg om den ska ut den vägen med mera. Tipset jag fick då var att ringa den lokala sotaren och där fick jag svaret... men kommer inte ihåg vad jag fick för svar.

Gällande längd på rör är det väl inga problem men ju fler böjar och ju längre rör försämras väl fläktens sugförmåga. Men det är nog inget man märker av om man inte bygger en berg- och dalbana med rören.
 
Ok. Tack för svaret. Kollar med sotare för säkerhets skull.
 
Stjäl tråden lite.... har samma problem och undrar hur du löser den horisontella
biten på ett snyggt sätt? Ett spriorör i luften är ju inte så snyggt. Att dra spiroröret
i mellanbjälklaget gör att man måste passera en takstol. Jag har köket på övre
våning (sutterräng) så tekniskt kan jag dra om uppe på vinden, men undrar om
du har något förslag att dra om inne i köket.

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Stjäl tråden lite.... har samma problem och undrar hur du löser den horisontella
biten på ett snyggt sätt? Ett spriorör i luften är ju inte så snyggt. Att dra spiroröret
i mellanbjälklaget gör att man måste passera en takstol. Jag har köket på övre
våning (sutterräng) så tekniskt kan jag dra om uppe på vinden, men undrar om
du har något förslag att dra om inne i köket.

/Anders
I ditt fall så skulle jag dra upp den på vinden vid det nya stället och låta röret gå snett upp till yttertaket.
 
Brandisolering: Röret ska vara isolerat genom hela bjälklaget. Uppe på vinden genom fri luft behövs ingen isolering vad jag vet.
 
MathiasS skrev:
Brandisolering: Röret ska vara isolerat genom hela bjälklaget. Uppe på vinden genom fri luft behövs ingen isolering vad jag vet.
Är där oisolerat på vinden ska man nog isolera röret oavsett för att undvika kondens har jag en känsla av... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.