Snailman
jag antar att man inte ser några kvistgenomslag när man köper dörren, utan de börjar väl synas först när dörren är nåt år gammal...
 
Kvistgenomslag får man nog räkna med när man inte har ett kvistfritt matrial. Vet inte om det kan godkännas på en eventuell reklamation.
 
Nja de e ju ett estetiskt problem, jag kan nog köpa dörren med gott samvete om det är vettig i måtten ändå.
De som bekymmrar mig är det snailman skriver i tidigare inlägg: "Tröskeln är 15 mm tunnare än trösklar till vanliga ytterdörrar"... Jag ska ju byta från en befintlig dörr...

Ska jag till bauhaus och mäta i alla fall.
 
  • Gilla
Johan_östberg och 1 till
  • Laddar…
Johnny_ skrev:
Tänkte köpa en Safco på Bauhaus dörr nu, var inne på Byggmax men de har bara 10x21 och jag behöver en som är 9 bred.
Som du säger DeEss så är det alltså ingen fara med din dörr och du känner inget kallras.
Jag har valet att annars inte byta utan reparera de som sitter där som har lite rötskador p.g.a. otillräcklig skötsel och det verkar klart sämmre...

De jag oroar mig för är det utåtlutande aluminum bläcket som man tydligen måste möta upp med ytterligare en plåtbit som är den som går mot själva trappen.
I andra dörrar brukar det finnas ett spår längst ner att fästa den plåten i, men här ska man tydligen lägga en metallbit ovanpå den al-kant som finns på dörren eller hur fungerar det?

De här med garantin som DeEss pratar om var står det? De på Bauhaus verkade inte informera mig om det när jag frågade idag. Dörren muras ju in mot smygar så de e inte riktigt någon man kan gå tillbaka med...

P.S Som jag förstår det så ska man alltså inte använda fogskum utan endast drev av den typ man har till fönster?

Hoppsan...
Har inte vart inne på ett bra tag och har missat att ni väckt liv i denna gamla tråden... :)

Först - angående kvistgenomslag så stämmer det utmärkt med att du inte får några i HDF:en.
Karmen kan det visst komma på och har så gjort även på vår dörr.
Men absolut inte tillräckligt för att jag ska orka bry mig om det och springa och klaga.
Blir det för j-ligt får man slipa, köra lite kvistlack och måla upp karmen, men jag räknar kallt med att jag ska klara mig undan flera år till.

Fortfarande inget kallras någonstans runt dörren, nej.
Oavsett dörrfabrikat kan man få eller inte få kallras.
Knepet är att noga mäta och väga in vid monteringen.
Bladet är rakt och fint, dock någon gång att gummilisten "huggt" lite, som Snailman skrev.
Detta avhjälptes snabbt och lätt genom att spänna karmskruven mitt på lite grand.

Alublecket har ett spår i underkant, liknande de som finns på de flesta plåtade fönster idag.
(Jag har på mina Elit i alla fall.)
Alltså sätter man plåten under alulisten - inte på.

Angående garantin kunde ingen på Bauhaus heller klart ge mig info om den, utan den fick jag vid kontakt med den danska tillverkaren.
Citat från mailet:

"Hej Daniel,

Tak for din henvendelse.

Dørenes U-værdi og opbygning kan ses på vedlagte brochure.

Der er følgende garanti på dørene:

Maling 2 år
Glas 5 år
Formstabilitet 10 år

Ovennævnte garanti er baseret på korrekt montering samt vedligeholdelse."


Vad gäller tröskeln, så har de flesta jag tittade på en lägre än "gamla" mått.
Känns mer smidigt att ta sig över och på insidan ligger den mer i nivå med golvet än vad vår gamla gjorde.

Och slutligen, ja! Vanligt drev och riktiga karmskruv är allt du behöver för att lyckas.

mvh
Daniel

Tips förresten...
Testade vanligt flytande hårdvax (till bil) i våras på dörrbladet och snacka om att den blev hal!
Grymt lätt att torka ren också och regnstänk sitter inte kvar.

OT. Jag är nog den enda i kvarteret som hårdvaxat fönsterbågar (aluklädda) och har lagt nanobehandling på rutorna. :p
Slipper dock putsa - bara att skölja av med vatten och dra av med gummiskrapan... (y)
 
Redigerat:
Hej på er! Är i färd med att byta mina ytterdörrar och sidoljus, är ni fortfarande nöjda med Safco?
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Hej vi bytte från en takdörr från 1968 pga att den hade slagit sig till en dörr med sidohjulsdrivna från bauhaus. Den gamla massiva dörren krävdes två man, bauhausdörren kunde man bära själv. Men isoleringsförmågan är bättre i nya dörren, sen kan de ha berott på att gamla hade slagit sig.
Genomslag från kvistar i karmen är det gott om. Ska köpa kvistlack och måla till sommaren, målade en gång på direkten när dörren var ny för att fodret skulle få samma nyans.
 
  • Vit dörrkarm med synliga genomslag från kvistar, behov av kvistlack innan målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
fresve fresve skrev:
Hej på er! Är i färd med att byta mina ytterdörrar och sidoljus, är ni fortfarande nöjda med Safco?
Har inga sidoljus på min dörr, har monterat 4 av deras dörrar, och det är problem med att gummilisten sticker ut lite utanför dörrbladet, och att karmen är vek? så att den behöver justeras om då och då, samt då att kvistarna gulnat på samtliga, dörrarna ser ju snygga ut, det är väl det positiva, satte en vanlig ytterdörr (EI 30) på garaget ett par år innan safco dörrarna, och den har aldrig behövt justeras eller haft några som helst problem, så idag hade jag gett det dubbla och köpt andra dörrar i stället för safcos dörrar.

Köpte en klimatdörr från mindörr, för att ha mellan huset och garaget (branddörr) men har inte monterat den ännu, så kan inte säga något om kvaliteten ännu
 
Redigerat:
  • Gilla
Zorrorubio
  • Laddar…
Tanken var att sätta i ett Yale i min gamla dörr, men slutblecket var för stort för karmen. Krånglade inte utan beställde ny dörr samt sidoljus.

Ytterdörr samt sidoljus från Bauhaus i märket Safco, samt ett Yale gjorde ett skapligt upplyft av entrén. Kvalitén på Safco var över förväntning.
 
  • Före och efter bild av en entré, med en gammal brun dörr jämfört med en ny vit ytterdörr med sidoljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Före och efter bilder av en entré, vänster med ny Safco ytterdörr och Yale lås, höger gammal brun dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M minimoffa skrev:
Tanken var att sätta i ett Yale i min gamla dörr, men slutblecket var för stort för karmen. Krånglade inte utan beställde ny dörr samt sidoljus.

Ytterdörr samt sidoljus från Bauhaus i märket Safco, samt ett Yale gjorde ett skapligt upplyft av entrén. Kvalitén på Safco var över förväntning.
Snyggt! funderar på att göra likadant, ser ut som din "före-bild" hos oss idag :)
 
Har Assa 2000 i ytterdörren. Ibland går inre låset/ dörren att öppna med det ordinarie vredet. Men med nyckel går det. Vad göra?
 
I ingvarolsen skrev:
Har Assa 2000 i ytterdörren. Ibland går inre låset/ dörren att öppna med det ordinarie vredet. Men med nyckel går det. Vad göra?
Tror du postade i fel tråd ;) lätt hänt med skrollning till ny tråd.
Äldre ASSA 2000 är det felet du beskriver väldigt ovanligt men med tidiga ASSA 2002 är det vanligt.
Rekommendationen är att byta till ett nytt låshus som fungerar.
 
M minimoffa skrev:
Tanken var att sätta i ett Yale i min gamla dörr, men slutblecket var för stort för karmen. Krånglade inte utan beställde ny dörr samt sidoljus.

Ytterdörr samt sidoljus från Bauhaus i märket Safco, samt ett Yale gjorde ett skapligt upplyft av entrén. Kvalitén på Safco var över förväntning.
Jag köpte likadan dörr och sidoljus idag. Märkte att sidoljuset inte var förborrad för karmskruv. Får man räkna ut själv vart de ska sitta och borra igenom för att fästa den i väggen?
 
Redigerat:
Nästan säker på att det var förborrat. Kolla på hemsidan vad som står. Står det att det är förborrat är det tillverkningsfel. Vet snickarna fick borra ett extra hål i överkant i sidoljuset.
 
Kollade igen och sidoljuset är tyvärr inte förborrat.
Såg en kommentar på sidoljuset på bauhaus hemsida att andra reagerat på samma sak.

Antar man får göra det själv.
 
Okej, ser det är 6st hål i mitt sidoljus. 4st på högersidan mot väggen. Ett uppe och ett nere.
 
  • Sidoljus med sex hål vid en dörr, fyra på högersida och ett hål uppe och nere.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.