Hej. Jag är ny här, och har några frågor som jag skulle behöva svar på snabbt. Vore alltså jättetacksam för ett snabbt svar.

Vi håller på att renovera ett 20-tals hus. Nu är det innerväggarna som vi ska göra vid. De är av putsat tegel, och ovanpå det, tretex. Vi hade tänkt riva ner tretexen och knacka ner puts och putsa om. Nu har det dock sedan vi intsallerade värmepump för några veckor sedan kommit mögelfläckar i några fönster i den kyligare delen av huset, vilket får mig att tänka att fukten från den uppvärmda luften kondenseras där och ger upphov till fläckarna. Därför känner jag mig nu skeptisk till lösningen med puts, eftersom detta tar 2-4 veckor att torka och jag kan tänka mig att luftfuktigheten i huset då höjs, vilket inte förbättrar mögelsituationen. Dessutom kommer jag inte att kunna ha värmen på från pumpen eftersom utblåset är i det rum som ska putsas och det antagligen blir sprickor.

Jag har tänkt att man skulle kunna ta bort tretexen, och sätta på nya gipsskivor direkt på det putsade teglet. Det finns ingen luftspalt idag mellan tretexen och teglet, och om tretexen klara det så tycker jag att gipset borde klara det. Frågan är om det går att fästa gips på putsat tegel?

Vad säger ni? Finns det lösningar för detta, som inte innebär reglar? Jag har ingen plats att förlora, inåt.
Borde man sätta upp gipsen på tretexen?
Det känns lite sunkigt...

 
Hej, jag har exakt samma setup (20-talshus, tegel/puts+tretex. Väggarna är 45 cm tjocka), men inga svar tyvärr. Funderade också på att ta bort tretexen, för att göra en grundligare renovering helt enkelt. Hade isåfall tänkt putsa om där det behövdes, och sen bredspackla och måla, alltså skippa extra lager som gips. I köket fanns ingen tretex, bara tunn masonit på en del ställen. Här bredspacklade vi på putsen, blev kanon. Dock satte man väl upp tretex av ngn anledning (isolering), och jag bestämde mig för att bara låta den vara i de andra rummen. Målade bara om vävtapeten, inga problem. Förstår dock om man vill byta ifall tretexen inte är snygg... Läste i senaste "Gård och Torp" om en byggnadsingenjör (som svarar på läsarfrågor) som rekommenderar att ej sätta upp gips eftersom det är ett tekniskt inte så fulländat material. Vittrar med tiden etc. Han rekomenerade 6 mm tjock masonit istället (säljs under namnet "byggnadsskivor" på typ Bauhaus etc).

Skriv gärna om hur det gått, alltid bra att utbyta erfarenheter etc.
 

Tack för svar!

Vi tog bort tretexen, den kändes för gammal, bucklig och trist helt enkelt. Så reglade vi (45mm) och satte upp gips. Får de hur det blir. Vi ska måla med sandbaserad naturfärg, så ytan kommer att få lite putsstuk ändå. Gavlarna isolerade vi också, men långsidorna har så mycket fönster att vi hoppas att det räcker med den luftspalt som är inne i tegelväggen. Räcker och räcker. Det här huset drar en väldig massa kilowattimmar, men när vi flyttade in hade vi vattenburen el som vi nu har bytt till luft-luft värmepump, så det blir väl att försöka få in samma effekt till ett lägre pris nu...

Bredspackling på puts låter intressant. I köket har vi ännu inte börjat "undersöka" väggarna men det är nog troligt att det är något i stil med masont på puts. Då blir bredspackling nog ett bra alternativ.

Detta med att tretex isolerar har jag hört lite här och där. Är det så? Jämfört med en stenvägg kan man ju föreställa sig, men annars...


 
Behövdes det så bred luftspalt då som 45 mm? Jag tror inte att vi har luftspalt överhuvudtaget mellan puts o trätex, om jag kikar in bakom elementen (där man ej satt trätex), men det verkar funka bra ändå, kanske räckte det med typ 1 cm om man har 45 cm väggar (mindre fuktvandring utifrån). Tog ni bort all puts så teglet blottades i hela väggen eller räckte det med att ta bort det som satt löst?

Bifogar bild på köket före/efter bredspackling (ej "klart" i övrigt på bild 2 dock!).
Tog målaren typ 2,5 timmar (= billigt!), uppdelat på två omgångar. Vi hade själva lagat lös puts innan, men jag trodde aldrig att det skulle bli så fint o jämt ändå!

I taket har vi också tretex, som vi lämnat i vrum, men bytt mot målad träpanel i kök.

dsc0074rd2.th.jpg

dsc0039oc6.th.jpg

/A
 

Kanske har du rätt i att vi inte hade behövt så bred luftspalt. Jag tänkte med eldosor och så, att allt ska få plats, och så tänkte jag att det inte stör med lite luft emellan. Vi knackade inte bort allt puts, bara det som satt löst. Och tretexen sen, ja den satt direkt på den gamla putsen som du beskriver. Det är ju inte idealiskt, men funkar. Jag kunde se när vi tog bort tretexen att det varit fukt på sina ställen (tretexen var spröd och fnasig, som om den vätats och sen torkat igen), men det verkar ju inte ha varit några större problem. Den har suttit där hur länge som helst och huset har inga fuktproblem (förutom kondensen som jag nämde tidigare).

Det ser jättefint ut med bredspacklet. Är första bilden samma kök? Då har ni jobbat må jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.