Vid schaktning på tomten grävdes telekabeln av. Jag vill nu skarva ihop slangen som kabeln går i för att kunna dra i ny kabel och på så sätt slippa skarva själva teleledningen. Problemet är att slangen är av äldre typ, 28 mm, och det verkar inte finnas några kopplingar att köpa till denna dimension! Nätbutikerna har 25 och 32 mm, inget däremellan. Hur gör jag då? Jag vill ha en någorlunda stark skarv som klarar lite påfrestning och inte går av igen vid första kontakt med någon form av grävdon.
 
Krilleman
om det är exakt 28mm finns det kopplingar!

Frågan är bara godsets tjocklek.

Fram med skjutmåttet och mät för att få ett korrekt svar!
 
Ånej, finns det olika tjocklek på godset också!? Tyvärr lite svårt att mäta då jag är hemma nu och har en bit till landet där problemet är. Du säger om det är exakt 28 mm. Hmmm... när jag mätte tyckte jag det var närmare 29 mm - fanns den dimensionen också? Jag förutsatte att slangen var 28 mm, kanske fel?

Var finns kopplingar till 28 mm?
 
28 var säkert rätt frågan är om den var 3 eller 4 mm i godset.
 
>Frågan är bara godsets tjocklek.
PEM-slangskarvar bryr sig väl bara om ytterdiametern?

Hursomhelst, en bit krympslang duger väl att skarva med? Eller till och med eltejp.
Det behöver ju inte tåla något tryck eller så...
 
Redigerat:
Krilleman
Vill man ha lite stadga och få det tätt skickar man i en korrekt stödhylsa innan man drar kopplingen, kopplingsset undvikes då den minskar innerdiametern stort och hindrar kabeldragning!

TS ville ha en någorlunda stark skarv som klarar lite påfrestning, eltejp?
 
Det är ju rätt att det inte behöver tåla något tryck, men det vore bra om skarvningen inte heller gick isär för minsta påfrestning. Kan verkligen krympslang och eltejp vara ett alternativ?

Krilleman, med kopplingsset menar du då typ snabbkoppling? Var kan jag hitta stödhylsa och koppling till 28 mm slang?
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
TS ville ha en någorlunda stark skarv som klarar lite påfrestning, eltejp?

TS ville att den skulle tåla kontakt med något grävdon, jag tolkar det som grävmaskin, inte spade. Och då spelar det ingen roll vad man skarvar med när själva slangen i sig inte håller för dylika påfrestningar.
 
Trä en 32/28 slang utanpå. Se till att dra med dragsnöre när du drar ur den gamla kabeln.


Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
Krilleman
Två stödhylsor och en koppling borde lösa dina kabel-problem på ett starkt sätt! Detta är inte godkänt om du hade en vattenledning, men mer än dugligt som tomrör för kabel! Men detta bygger på att ditt rör är 28x4,0mm i godset!

http://www.dinvvsbutik.se/28x4stodhylsafpexror-p-42097.html?osCsid=bkks6nbcuompasf4lpkkbgmq06
http://www.dinvvsbutik.se/28vatettekoppl1130-p-42648.html

Godkända plaströrskopplingar för 28 plast tillverkar flera, vatette, buelco. Men dom har en större stödhylsa (som inte är slät utan mer "bullig") vilket skulle störa din framkomlighet för kabeldragning...
 
gadema skrev:
Trä en 32/28 slang utanpå. Se till att dra med dragsnöre när du drar ur den gamla kabeln.
Ja, det där kanske är en bra idé förutom att 32-slangarna som jag har inte är 28 mm i innerdiameter. Snarare 25-26 nånting.
 
Ja, kör på lite glidex eller annat lämpligt glid, får man på det någon halvmeter så är det bra.

Annars så finns det enkom skarvar för dessa slangar, minns dock inte var jag hittade dem förra gången jag letade.
Kolla på pipelife eller liknande, för markförläggning av datakabel....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.