Det där sklijer väldigt mycket mellan olika föreningar. Jag känner till föreningar där man i syfte att hålla ned kostnaderna lägger hela återställningskostnaden på den enskilde medlemmen.

Ren juridiskt är det väldigt tveksamt om man kan göra så (mer än tveksamt), men så länge ingen klagar fungerar det, och det ger oftast både fördel med lägre kostnader och fördelar att medlemmen kan återställa till en standard man vill ha.

I föreningen där jag var ordförande för 20 år sedan så åtog föreningen sig att återställa minimalt, vi återställde till ett normalstandard i förhållande till hur lägenheten hade levererats 1931. Så vid byte av elsystem i lägenheterna byttes ex. inte kablar eller uttag som hade installerats i efterhand. Det gick som tilläggsarbeten som medlemmen fick betala själv.

Vi hade en del konflikter rörande badrum som hade "lyxrenoverats", vid stambytet erbjöd vi oss bara att återställa till normalstandard. Vi visste att vi juridiskt var ute på hal is, men alternativet hade blivit extremt dyrt för alla, även de som nu "drabbades" av vår hårda linje.

Vi hade att välja mellan 2 alternativ (enkelt uttryckt), det första som förordades av vår "huvudorganisation" skulle vara extremt generöst, vad gällde extra standard och en hel del annat Lull lull, det skulle kosta ca 350 milj för 800 lägenheter. Och pågå i 6 år. Det andra alternativet där vi körde stenhårt med minimum hela vägen, genomfördes med en beräknad kostnad på 70 milj, som blev 75 milj. Genomfördes på 13 månader. Den kostandsökningen på 5 milj låg delvis på ett par i förväg kända åtgärder som vi valde medvetet att inte komplicera upphandlingen med, men kanske 2 - 3 milj. var oväntade fördyringar. Något som byggkonsulterna efteråt betraktade som lite av rekord i att hålla ner, då ansågs det normalt att man drog iväg 15 - 20% över priset.
 
Sparade ni 300K per lägenhet???
 
Måste det inte vara brandavskiljande vägg mellan bostäderna/schakt?
 
För det första används uttrycket dolt fel även för bostadsrätter. Hur som helst finns som sagt liknande lagstiftning som i jordabalken.

För det andra är det inte, i lagens mening, en väsentlig förändring att ta bort en garderob eller ens en icke bärande vägg (mindre solklart).

Men jag skulle, som någon nämnt tidigare, inte ens betrakta detta som ett fel.
 
Enk Projektet skrev:
Måste det inte vara brandavskiljande vägg mellan bostäderna/schakt?
Jag tycker nog att detta är den allvarligaste invändningen. Borde kollas upp med försäkringsbolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.