Jag åkte till stugan igår för att plocka in hängmattorna, elda lite i vedtunnan och annat skräp som är bra att göra.


Väl inne i stugan såg jag några droppar på bordet mitt i rummet, tittade upp och där såg jag att det var lite blött.


Vad tusan gör man nu?
Det som gör det hela lite lurigare är att jag kan liksom inte ta mej upp på loftet på ett smidigt sätt för att ta bort den blöta isoleringen och hitta källan då stugan är byggt på lite konstigt sätt.
Tidigare var köket det enda rummet på stugan, och när man sedan byggde ut och la plåttak på hela alltet så byggde man över det gamla taket som just nu ligger och spärrar min väg upp på loftet.


Till helgen igen får jag åka dit och försöka såga av lite från gamla taket (ej något bärande) och sedan kravla mig in för att undersöka.


Men hur gör jag rent generellt? Snacka med försäkringsbolaget tänkte jag göra imorgon men enligt mina papper verkar läckage inte gälla när taket går sönder (låter vettigt..)
Kan man åberopa dolda fel (om det inte är lätt sett från utsidan) för det går ju inte att besiktiga någonting som man inte kan komma in i. Dock besiktigade jag aldrig innan köp och det verkar lurigt att få det att gå igenom av vad jag läst på nätet.


Jag antar man får ringa hantverkare som får komma ut och kolla och sedan göra någon slags prisbedömning och sen får jag väl bara bita i det sura äpplet.


Vad kan jag som har lite tummen mitt i handen göra för att minimera mina skador? Jag drog över en presenning över delen av taket som det verkar ha läckt in ifrån, och jag ska låna ett elverk (har ingen el därute) av en vän i veckan för att ta med en värmefläkt och försöka torka ut.
Samt att jag ska försöka såga av lite av de gamla taket så jag kan ta mej in.


Jag tror att skiten kommer från skarven på plåttaket alternativt något dåligt hål vid någon skruv men jag vet ju inte.


Bilder:
bild (6).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (5).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (4).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Konstigt med ett läckande plåttak...
Det första man misstänker är att den som monterat taket misslyckats med skruven. Farmarskruv har ju en tätande gummipackning, dras den för löst sluter den inte tätt och dras den för hårt kan den hamna snett. Kolla helt enkelt skruvarna rakt ovanför läckaget, kanske kan man se om nåt inte ser bra ut där. Får du bara tätt lär det väl torka ut av sig själv med tiden.
 
Skall man inte skruva i dalen för att dra ihop det hela?
 
Det kan kanske ha smitit in vatten via nockplåten. Du verkar inte ha så brant lutning på taket och en ganska smal nockplåt. Vi råkade ut för ett läckage den vägen i vår stuga då det regnade kraftigt i kombination med kraftig sidvind. Tätningen mellan nockplåt och taket höll ej tätt så vatten trängde in den vägen.

MVH

Anders
 
Om gummit på skruvarna sitter dåligt eller om skruvarna har skruvat upp sig så kan du täta dessa med silikon en torr dag. Jag gjorde så på mitt 55 år gamla eternittak som läckte, och det fick stopp på läckaget.
 
zenobia skrev:
Skall man inte skruva i dalen för att dra ihop det hela?
Nu har jag inte lagt plåttak på länge men jag minns absolut att vi skruvade det i dalarna.
Spikar gör man på "toppen" skruvar i dalarna.

Finns säkert olika skolor om det med. Men jag har för mig att det ska vara på det viset. Någon annan vet säkert bättre.
 
Japp i dalen drar man farmarskruv.
 
När du överlappar plåten ska du alltså ha en dal längst ut ? Fasen då gjorde jag nog fel i somras.
 
Det ser ut att sitta en solpanel monterad på taket, hur är det med fästena till den? Tänkte mest på att den bör vara ganska nyinstallerad, och läckan verkar ju vara ett nytt fenomen.

Oh hur förs kabeln in från den?
 
Vissa plåtar skruvas inte i dalen. Vattenbelastningen på skruven blir mindre om den skruvas i toppen. Men det gäller kanske inte tp20.

I varje skarv la jag dessutom en sträng av nån blå massa. Så att vatten inte smyger sig in i skarvarna.
 
IMG_20121016_085813.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där såg precis ut som taket till en utbyggnad på vårt fritidshus. Precis samma plåttak och precis samma "allmogepanel" i taket på insidan. Jag märkte läckaget genom att det helt enkelt började droppa från innertaket, särskilt vid långvariga regn. Till slut tog jag upp ett hål i innertaket och där såg man en vattensamling på plasten och svartnad isolering. Att det läckte genom plasten berodde på att möss hade krafsat/bitit hål på plasten.

Det var ingen höjdare att ta ner den genomblöta isoleringen med alla muspluttar på plasten och på isoleringen. Men när det var gjort kunde man se bättre varifrån läckaget kom ifrån. Det var en spik ner i genom råsponten som var orsaken. Då kom jag ihåg att besiktningsmannen påpekade när vi köpte stället att det var felkonstruerat, man hade spikat (sån där spik med gummipackning) rätt ner i undertaket utan läkt emellan. När spikhålet efter många år blivit otätt följde vattnet rakt ner.

Jag löste det genom att provisoriskt täta spikgenomföringen med silikon från utsidan. Sedan bytte jag hela plåttaket. Råsponten behövde bara byta på ett litet ställe.
 
  • Gilla
Will Big
  • Laddar…
Hallå alla!
Fint att det har ramlat in lite svar här på forumet :)

Jag har nu varit i stugan tre helger i rad och för varje helg så har det vart torrare. Så någonting har jag gjort rätt iallafall. Jag sågade helt enkelt upp mig på loftet för att kunna ser hur stor skadan var och var det trängde in någonstans. Där fann jag lite blöta isoleringar som jag nu har flyttat bort samt ett litet hål i plasten på ett ställe (förmodligen middag till en liten mus) där det har gått in till innertaket.

Källan till läckan verkar vara fästena till solcellerna faktiskt. Jag har vart på Hornbach och köpt mig någon slags specialsilikon för plåttak som jag inte minns vad det heter nu men såklart när jag skulle upp på taket och applicera det så började det regna. Så jag testade att slänga på lite utan fantastiskt resultat och byggde istället någon macgyver-lösning med presenning över solcellerna tills vidare.

Innertaket är snustorrt om man står inne i stugan nu (däremot håller det fortfarande på att torka upp när man är uppe på loftet) Och insidan av yttertaket börjar också att torka upp. Så det är bra!
Jag sticker väl antagligen dit igen till helgen för att kolla så att det fortsätter att torka upp.

AndHay skrev:
Det kan kanske ha smitit in vatten via nockplåten. Du verkar inte ha så brant lutning på taket och en ganska smal nockplåt. Vi råkade ut för ett läckage den vägen i vår stuga då det regnade kraftigt i kombination med kraftig sidvind. Tätningen mellan nockplåt och taket höll ej tätt så vatten trängde in den vägen.

MVH

Anders
Jag tror faktiskt att det kan varit lite sådant med, alltså regn och kraftig sidvind Det har regnat som satan nu på senaste.

pelpet skrev:
Om gummit på skruvarna sitter dåligt eller om skruvarna har skruvat upp sig så kan du täta dessa med silikon en torr dag. Jag gjorde så på mitt 55 år gamla eternittak som läckte, och det fick stopp på läckaget.
Jag har köpt silikon men tyvärr regnade det nu senast när jag skulle applicera det. Men åker väl upp i helgen igen, skam den som ger sig!

hempularen skrev:
Det ser ut att sitta en solpanel monterad på taket, hur är det med fästena till den? Tänkte mest på att den bör vara ganska nyinstallerad, och läckan verkar ju vara ett nytt fenomen.

Oh hur förs kabeln in från den?
Precis som du skrev så verkar det som att läckan kommer från fästena till solpanelen. Eller det är iallafall vad jag tycker det ser ut som när jag är på insidan loftet. Då kan jag se skruvarna från fästena och första gången jag var på loftet så liksom droppade det från en av de skruvarna.
Ska försöka täta på utsidan med silikon.
Sladden har de liksom tryckt in i en skarv på plåttaket där det överlappar. Sedan följer den med ner mot stuprännan, in mot loftet och sen när i huset på något sätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.