Hej,

Har ett 30 år gammalt vattenelement, helt vanligt, som jag för några år sedan målade vitt. Nu har färgen blivit gul. Ungefär som när man målat något av furu, och kådan tagit sig fram. Samma färg.

Hur ska jag göra för att få ordning på detta? Räcker det med att smeta på ett lager till, eller kommer detta lagret också gulna? Finns det någon stoppgrund man kan använda? Finns ju stoppgrund för väggar/tak, men jag vet inte hur bra den fungerar på ett element.

Mvh
Stefan
 
Använd Radikal färg som är avsedd för just målning av radiatorer. Om den nu finns kvar i sortimentet men annars finns det väl någon sådan färg med annat namn.
 
Av beskrivningen låter det som du målat med en oljeburen lackfärg istf en "elementfärg". Det är nära nog omöjligt att skrapa bort gammal färg på radiatorer så jag hade testat med att tvätta med målartvätt och sedan lagt på "elementfärg".
 
Man kan även måla med vattenbaserad färg den gulnar inte alls så mycket som lacknaftabaserad
 
  • Gilla
nybyggd
  • Laddar…
Man kan ju välja att få det prof. gjort, lämna in, blästra, och måla. så blir det slätt och fint med.
 
Kanske funkar med färgborttagningsmedel från biltema?
 
Är det ett gammalt element med många trånga skrymslen och mellanrum rekommenderas elementfärg på sprayburk.
 
Tvätta av och måla om, funkar med vilken snickerifinish som helst. Oljeburna färger gulnar av mörker och värme
 
Aha, det är därför man ser ibland att köksskåp är gula inne men inte på utsidan. Det gulnar i mörkret?
 
Precis. Därför ska man om nu inte vill måla med vattenspädbara alternativ inte måla med vitt utan bryta färgen i svagt grått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.