Hej!
Jag har försnillat laddaren till min skruvdragare (Dewalt) och av den anledningen har jag uthärdat allt skruvande för hand eller med borrmaskin under en längre tid. Nu ska det dock upp gips i taket och jag inser att jag inte kommer undan behovet av en skruvdragare. Anledningen att jag dragit mig för detta är att bra skruvdragare är extremt dyra saker, men nästan ännu värre är att en batteriladdare till den jag redan har kostar 700 spänn! Vilket rån för en helt vanlig laddare. Snål som jag uppenbarligen är så funderar jag på alternativ till att köpa en anpassad laddare. Går det köpa nån universalhistoria så att man bara kan sätta ett oar klämmor på polerna, eller går det bygga en på ett enkelt sätt? Idiotisk fråga kanske, men jag är inte så insatt i detta med batterier och svagström. Batterierna är 12V och 3A.
 
Mikael_L
Ni-Cd, eller Nimetall-hydrid eller li-ION-batteri ?
 
NiMh står det på sidan av det.
 
I en hobbyaffär kan du hitta avancerade laddare som klarar en mångfald av olika batterier. Om en sådan är billigare än 700 vet jag inte.

Om du nöjer dig med långsam laddning kan du koppla det till en reglerad ström på en tiondel av kapaciteten. Eftersom ditt batteri är på 3 ah så laddar du med 0,3 a. Idealiskt tar den laddningen tio timmar, men då det finns förluster i laddningen tar det längre tid. Denna laddmetod är som sagt långsam och är inte lika skonsam mot batterierna som bättre metoder, men den fungerar till NiCd och NiMh.

Vill du ha en utmaning så kan du bygga en laddare med automatisk detektering av fulladdat. Då laddar du med en konstant ström på kanske 1 - 3 a och mäter spänningen under hela laddningen. Spänningen stiger sakta under hela laddningen. När det är fulladdat så sjunker den under en kort stund, och då är det dags att stänga av. Missar du nedgången så börjar spänningen stiga igen och batterierna blir varma och så småningom förstörda.
 
P
Kolla vad en orginalladdare kostar på ebay.co.uk, brukar inte vara så dyrt som i Sverige, men visst du behöver byta kontakt. Har själv köpt extra laddare till bosch 10.8 där med bra erfarenheter.
 
p.lundgren skrev:
Kolla vad en orginalladdare kostar på ebay.co.uk, brukar inte vara så dyrt som i Sverige, men visst du behöver byta kontakt. Har själv köpt extra laddare till bosch 10.8 där med bra erfarenheter.
Brukar även finnas kinesiska piratladdare där för små pengar.
Annars så känns det surt o kanske TS ändå skulle överväga en ny maskin med moderna o friska batterier. 1500-2000 får man ganska mycket för idag.
 
Oj, det verkar som en ganska avancerad vetenskap detdär med att ladda batterier. Att tillverka en enkel laddare är kanske inte så värt det heller om det ska behöva ta tio timmar - speciellt inte med tanke på att batterierna inte är precis nya längre...
Nu blev det iaf så att jag köpte en laddare för 540 spänn från en av de svenska batterikrängarsidorna som finns... Väntar på att få den med posten, så hoppas jag verkligen att grejjerna funkar som de ska!
 
Mikael_L
Det kan vara både enkelt och komplicerat att ladda batterier.
Och modernare batteritekniker brukar generellt vara mer komplicerade. (Försöker jag alltså att påstå utan att ha något på fötterna ... :surprised:)

Men gamla NiCd-celler var bra att ladda med 1/10 av kapaciteten, dvs en cell med t.ex. 1500mAh = 1,5Ah laddades gärna med 150mA = 0,15A under ca 12-14 timmar. Laddades den längre så tog den inte speciellt mycket skada pga den relativt låga laddströmmen. Men helst skulle givetvis laddningen avbrytas inom 14h.
Sen går det att snabbladda, men då bör både timer och tempsensor på cellerna användas.
Nuförtiden kanske det finns ännu mer lull-lull när det gäller laddare till NiCd, men det har jag ingen koll på.

Sen kom NiMh-celler.
Dom går, såvitt jag vet, att ladda på samma vis som NiCd, dvs med 1/10 av kapacitet under 12-14 timmar.
Men så görs det däremot nästan aldrig. Bl.a för att dom skadas av överladdning.
Man laddar ofta (för det mesta?) med dV/dT teknologi. Man övervakar laddningen med hjälp av spänningen på det vis som Avemo skriver. Och så övervakas även tempen, antingen som en ytterligare laddparameter (snabbladdare) eller som skydd.
NiMH-celler är känsliga för både överladdning och övertemp, och tar hårt stryk av det.

Sen finns det en del ännu modernare batteriteknologier, där Li-ION har funnit sin väg till verktygsmaskiner.
Här har jag faktiskt ingen koll på hur det ska laddas, men jag misstänker starkt att det inte är mindre komplicerat än NiMH. Jag skulle förvisso kunna googla lite. Men det får nog vänta till semestern, eller nåt sånt. ;)
 
Mikael_L
Jag kom precis på en sak.
Var det länge sedan du tappade bort laddaren? Har batterierna legat väldigt länge oladdade kan dom tyvärr vara döda nu ... :(
 
Mikael_L skrev:
Sen finns det en del ännu modernare batteriteknologier, där Li-ION har funnit sin väg till verktygsmaskiner.
Här har jag faktiskt ingen koll på hur det ska laddas, men jag misstänker starkt att det inte är mindre komplicerat än NiMH. Jag skulle förvisso kunna googla lite. Men det får nog vänta till semestern, eller nåt sånt. ;)
Li-ion laddas ungefär som blybatterier. Konstant spänning men med begränsad maxström. När strömmen sjunkit under en viss nivå är det dags att stänga av. Det är nu problemen med batteritypen visar sig. Om man inte stänger av laddningen när det är fulladdat börjar det lätt brinna intensivt och går inte att släcka med vatten. Det är alltså enklare att ladda Li-ion än HiMH, men det är större konsekvenser om man misslyckas.
 
Emellanåt häpnar över vilken kunskap det finns i de mest obskyra ämnen i detta forum!
Att batterierna gått och dött fullständigt är en tanke som slagit mig också men å andra sidan var det kanske bara ett halvår sedan de laddades sist... Ett halvår borde man väl rimligtvis kunna låta skruvdragaren få stå utan att man för den skull ska behöva köpa nytt batteri?
 
Ja om det är fulladdad Li-ion, men NiMH urladdas betydligt fortare.
 
Vad heter laddaren du behöver? Jag har en DeWalt-laddare ståendes som jag inte vet vad den är till.
 
Tråkigt nog har jag ju beställt hem en nu, för det är väl mycket troligt att det är rätt laddare. Har för mig att det är samma laddare som till många andra Dewalt-maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.