Hej! Jag är spekulant på ett hus och där finns en värmepump från Nibe. Enligt beskrivningen låter det som en frånluftsvärmepump. Så här ser den ut:

bild (5).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På displayen blinkar följande, växelvis:
0148
A 01

FRÅGA 1) Har förstått att A01 betyder filterbyte? Men vad betyder 0148 ???

Innan jag tittade på huset fick jag av en granne veta att värmepumpen larmade för lågt tryck, varpå jag kontaktade säljaren som förklarade att det var åtgärdat.

FRÅGA 2) Om det nu var lågt tryck som är åtgärdat, är det ett dåligt tecken att värmepumpen en vecka senare larmar A01 / 0148 ???

Tack på förhand!
 
A01 är filterbyte
01 48 är aktuell panntemperatur

Sent from my LT26i using Byggahus
 
Tack!

Är det en normal panntemperatur?
Någon med svar på fråga två?
 
Filterlarmer är helt tidsstyrt, det kan komma när som helst. Plocka ut filtret och dammsug det, byt det om det ser för jäkligt ut.

Temperaturen är helt normal.

Sent from my LT26i using Byggahus
 
Har visserligen en annan panna än den där men A01 larmar min för var 6 mån för att uppmärksamma på att man ska rengöra byta filtermattan för frånluften. När man gjort detta slår man av/på pannan så försvinner det.

0148 betyder som sades innan panntemp, 02 visar flödestemp i värmeslingan osv.
48 grader blir ju således pannan när den bedömer att den kräver så varmt vatten, antingen till beredaren eller slingorna.
 
Tack för info!!
 
Ser ut som min nibe 310p.

Filterrengöringen är som sagts tidsstyrd.

Är inte 48 grader lite låg Panntemp? Bör väl ligga på 52-53 grader normalt?

Tips är att ladda ner instruktionsbok från nätet. Kolla att kompressorn fungerar = låg frånluftstemp. På bilden ser det ut som att elpatronen går men inte kompressorn, vanligtvis brukar båda vara igång eller bara kompressorn
 
Redigerat:
Tack! Intressant info! Hur ser du att bara elpatronen går? Och vad innebär det?
 
Är en fyrkant med en ring och +. Vid den lyser en diod. Lyser även en vid vattendroppen, tror det betyder "extra varmvatten". Men dioden vid ringen med två streck i är släkt. Den lyser när kompressorn är igång.

Kompressorn står för själva värmepumpsfunktionen, utan den är det en vanlig elpanna = högre elförbrukning
 
Shit vad man lär sig. Det finns med andra ord ingen anledning att ha den inställningen. Eller är det ens möjligt att ställa in värmepumpen så? Om inte borde det ju vara något fel på kompressorn?!
 
Det behöver ju inte vara fel bara för att kompressorn inte är igång, dem stängs ju för avfrostning lite då och då.

48 grader är väl gränsen för när elpatronen aktiveras
 
Dioden vid droppen är avfrostning, och då går inte kompressorn.

De två diodernalängre ner, där fyrkant med cirkel och plus och radiatorn lyser betyder att elpatron tillåts och att cirkulationspumpen är tillkopplad.
 
Ok, men som spekulant på huset blir jag ju lite misstänksam. Först larm för lågt tryck som åtgärdas, sen larm för filterbyte, nu låg temp och endast elpatron. Huset är ett gammalt hus som flyttats. Tror värmepumpen ska vara installerad ca 2009. Huset står i fjällen och med torpargrund är det ju utsatt för kyla (läs risk för frusna rör). Finns det fackmän som kan bedöma sånt här ? Räcker det med en besiktningsman?
 
Aha! Så då är det normalt ändå? Under förutsättning att kompressorn går igång när avfrostningen är klar? Går det att bedöma om tempen på 48 grader är normal med tanke på hur reglagen är ställda?
 
Min panna varierar tempen på kanal 01 mellan inomhustemp ("standby") till 55 grader när den tillverkar varmvatten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.