Är spekulant på ett tvåvåningshus med inredd vind där det finns två sovrum. I sovrummen finns två halvmånesformade fönster som ej är öppningsbara. Mellan sovrummen är det ett allrum. Från allrummet leder en metersbred trappa ned till övervåningen. I allrummet finns två öppningsbara takluckor.
Har ej frågat säljaren om det fanns ett bygglov och om räddningstjänsten har godkänd utbyggnaden.

Kan denna utbyggnad vara laglig med hänsyn till utrymning vid brand?
 
Nej, jag tror inte att det är godkänt. Du kan fråga kommunen om det finns bygglov och brandskyddsdokumentation för vinden. Det är offentliga handlingar. Håller själv på att inreda vinden och iallafall enligt de nya reglerna krävs brandskyddsdokumentation och utrymningsväg. Utrymning i mitt fall skall kunna ske genom fönster med öppning placerad högst 1,2 m över golv. Öppningens storlek skall vara minst 0,5 kvadratmeter.
 
O
Bygglovet är det inressanta, räddningstjänsten brukar inte gå in och godkänna ombyggnationer....
dock är det helt andra krav gällande utrymningsvägar när det är bostäder.
Finns det en taklucka på översta våningen? då skulle denna kunna räknas som nödutgång troligtvis.
 
I vår kommun samarbetar bygglovshandläggarna med räddningstjänsten så vi har fått en del goda råd därifrån men vi har iallafall tvingats anlita en konsultfirma för att göra en brandskyddsdokumentation. Visst kan TS använda någon av de två takluckor som finns på vinden som utrymningsväg. Förutsättningen är då att öppningens underkant inte är högre än 1,2 m från golv och att de är tillräckligt stora.
 
Hej och tack för svar!
Har nu pratat med kommunen och det visar sig att det inte sökts om bygglov som man skulle ha gjort.
Nu ska en bygglovsinspektör titta på min förfrågan och förhoppningsvis kunde ge mig ett hum om vad som måste göras för att få det hela att följa gällande bestämmelser. Så får jag väl gå tillbaka till säljaren och komma överens om ett lägre pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.