Mitt viktigaste råd är att månadsspara. Se varje månad till att spara en viss procentsats av dina inkomster direkt då lönen kommer, och oavsett hur mycket du tjänar.

Fundera också på vad du har för målsättningar med sparandet. Pension? Långsiktig förmögenhetsuppbyggnad? Buffert för oförutsedda händelser? Kunna leva på räntan? Resor? Etc.
 
Tack alla för bra svar!

Huggan
Eftersom jag har det mest på min enskilda firman är skatten hög men jag tar inte ut lön och håller vinsten låg genom att köpa verktyg och göra renoveringar. Äger man huset privat kan man plocka lite pengar men när man renoverar får man inte göra avdrag vilket blir en stor nackdel om man har stort renoveringsbehov. Så är det lite renoveringsbehov köp det privat är det stort ha det på firma.

Om jag förstår dig rätt: du har alltså ett företag som du har köpt fastigheter via och förvaltar? Finns det några begränsningar när det kommer till att köpa fastigheter via företag? Får man ha ”hur många som helst”? Som privatperson är det väl lite problematisk att köpa flera bostadsrätter och hyra ut i andra hand? Hur ska man förklara det för föreningen? Gällande renoveringar som du gör på ditt egna hem, är det ”privat” eller går det genom företaget? Du nämner att man bör köpa stora renoveringsobjekt via företag, men om man hela tiden använder pengarna i företaget till att åter renovera hur plockar man då ut vinsten? Jag förstår att man höjer värdet/standarden på fastigheten och därmed kan ta ut större hyra/avgift, men då skattas det ju ändå bort då det är skrivet på företaget. Eller kan man ”lösa ut det” eller sälja det till sig själv privat?

noone70
När du säger ”köpa, renovera och sälja”. Det är alltså ditt boende då? Dvs du köper ett boende, renoverar det, höjer standarden och sedan säljer det och åter ett renoveringsobjekt ....osv.. typ bostadskarriär. Du har alltså då ”1 st” boende som du samtidigt bor i?
Kan du förklara lite närmare detta med ”korta/långa SEK räntefonder, råvarufonder.....”
Menar du att du pensionsparar och när det är lågkonjuktur så köper du mer av ovanstående fonder, och sedan säljer av de vid hög konjuktur och lägger in i pensionsparandet? Eller kan du plocka ut pengar från pensionsparandet?
Jobbar som läkare nu sedan ca 1,5 år tillbaka.
Hur fungerar detta? ”lägre sociala avg på bruttolönesparande vilket innebär 7% extra direkt. 700 kr /mån om du sparar 10tkr/mån.”

cecar33
Då har jag missuppfattat det hela och ber även om ursäkt. Det fanns egentligen ingen anledning för mig att utgå från att du var otrevlig :D
Tillbaks till ämnet: Man måste ju börja någonstans. Min tanke är att jag ska ha ett långsiktigt lågrisk sparande som trygghet för framtiden och så en mindre andel som högrisk som jag kan ”ha råd” att förlora även om det går åt skogen. Vad tycker du?

huggan
Precis så har jag tänkt. Min sambo börjar jobba från årskiftet, även hon har läst en längre utbildning. Målet är att spara aggressivt i början och det ska nog gå bra i början. Vi har båda levt studentlivet så länge att man vänjer sig vid den standarden och kan förshoppningsvis hålla disciplinen, till en början iallafall. Sedan köpa ett boende och amortera. Man köper ett hus som täcker behoven, dvs inte det värsta. Börja att amortera från början. Efter ett tag tar ett nytt lån, köper ytterligare fastighet, som man hyr ut. Och det är här jag undrar hur ditt upplägg är. Dvs om man ska köpa fastigheten via företaget och renovera, hur gör man med vinsten? Man kan ju inte renovera i all oändlighet? Går det på något sätt att använda pengarna via företaget på sitt privata hus och renovera den och sälja vidare till ett nytt boende....

Jugend
Vad exakt menar du? ”köper ett kassaflöde och amorterar ned en fastighet.”
pelpet
Pensionen tänkte får sköta sig själv (den allmänna alltså). Jag kommer betala tillräckligt med skatt tror jag. Min tanke är att typ satsa på fastigheter i början och med det ha omsättning som man kan använda för ”långsiktigt lågrisk” alternativ.....

Jag har fått uppfattningen att om man ska satsa på aktier så måste man hålla sig uppdaterad? Typ följa börsen, läsa tidningar dagligen. Om det blir aktuellt med aktier så hellre stabila à dvs långsiktigt. typ H&M, CocaCola, Mcdonals. Eller vad är era erfarenheter kring aktier? Kräver det mycket tid och engagemang? Jag ser alltså inte ”daytrading” som ett alternativ! Eller vad anser ni andra?
 
Det jag undrar är vad du vill egentligen vill uppnå med ditt sparande.

Vill du ha trygghet? Vill du bli rik? Vill du ha en passiv inkomst? Det är alltså frågan om hur ditt ekonomiska livsmål ser ut.

Jag kan svara på frågan själv för ge lite vägledning om vad jag ute efter. Jag och hustrun har som spar/investeringsmål att bygga upp en rejäl buffert (för att ge ekonomisk trygghet i livet), öka husets värde och funktion genom renoveringar och förbättringar (för att bygga kapital och leva bekvämare) och att amortera av hela lånet innan pensionen (för att kunna fortsätta ha samma levnadsstandard efter pensionen, och vid behov belåna huset igen).

I övrigt så skall pengarna gå till konsumtion, och vi ska inte heller jobba mer än heltid.
Jag ser inte en eller flera miljoner på banken som ett särskilt prioriterat mål - det räcker ändå inte till att göra mitt liv särskilt mycket bättre och definitivt inte till att leva i sus och dus. Sparar du 6000-7000 i månaden under 6-7 år har du din miljon - och tvärtom (med avkastning och inflation). Det motsvarar ungefär en thailandsresa för familjen per år och kanske en BMW istället för en Ford på uppfarten.
 
Den största vinsten är alla verktyg, haki ställning, släp, åkergräsklippare med mera som man drar på firman som man även använder privat. Sen armorterar jag och där ligger vinsten också. När det blir dags att plocka vinst startar man ett AB som förvaltar fastigheterna så flyttar man över pengarna dit och tar ut sin lön där.
 
Köp skogsfastigheter och förvalta dom själv, bästa långsiktiga investeringen du kan göra! :)
 
pelpet

Mycket bra frågor pelpet. Jag står och stampar med just dessa frågor och vet ännu inte vilken väg jag ska ta, därför startar jag tråden.
Rik: Detta är ett svårt mål i dagens Sverige. Undantaget är dock om man är egenföretagare och lyckas. Eller lotterivinst, eller ärva pengar. Inga säkra kort för mig alltså.
Passiv inkomst: Det skulle i så fall vara denna strategi. Äga fastigheter och hyra ut. Man är då belånad men för att tjäna pengar måste man investera pengar. Och använder pengarna till att betala amortera.
Trygghet: Är inte högprioriterat egentligen. Jag är övertygad, utan att låta självgod, att jag inte blir arbetslös i första taget. Sen vet ingen hur marknaden ser ut om 20 år. Tryggheten ligger alltså i att jag har en förväntad lön varje månad som jag nu ska fördela/förvalta.
Öka husets (dvs ens privata bostad) värde: Detta blir liksom en hobby. Tycker det är skitkul med renoveringar/förbättringar etc (vad gör jag här annars). Nu råkade vara så att denna hobby betalar sig och det är ju bra.
Buffert: Hur bygger du upp din buffert? Använder du alltså sparpengarna till renovering + amortering endast eller en del till lågrisk strategi (fonder, aktier, sparkonto).

Summa summarum är nog drivkraften hobby. Jag är inte heller ute efter miljoner på kontot som man inte rör, varför? Hellre isåfall att pengarna finns i fastigheter och/eller aktier som ger utdelning. Och vill man så säljer man av de och bränner stålarna på roliga saker. Det viktigaste för mig att man har valmöjligheten. Tidig pension är inte egentligen målet heller. Jag trivs så bra med jobbet att tidig pension inte är aktuellt. Ser inte mig själv sitta inaktiv vid 55 års ålder och ”njuta av livet och dricka vin”.

Det ser ut som jag börjar komma till skott och besvara mina egna frågor :D

Huggan
Ok. Finns det begränsningar på vad man får köpa? Måste man inte kunna motivera sin inventarium om någon frågar? Som exempel kan jag ta en vän som är ekonom och har konsultfirma. Han köper bygg- och anläggningsmaskiner av diverse slag (cirkelsåg, kap/gersåg, borrhammare, elverk etc) Vad har det med företaget att göra egentligen? Bil och datorer förstår man, men byggverktyg inom en konsultfirma?
Menar du att ditt Aktiebolag kommer att köpa fastigheterna och vinsten plockas i det första företaget???? Måste det vara 2 olika ägare mellan företagen???
Är det förklaringen till att vissa har ”flera” företag som man köper tjänster, inventarier, fakturor och betalar ut lön mellan, trots att det är ”samma” verksamhet Ex man har en privatmottagning som patientfakturorna debiteras på, inventarierna köps in via ett annat ”dotterbolag”(vad kallas det?) och den tredje betalar ut lön?? Det är väl egentligen fråga om en skattereducerande strategi?? Tacksam om du kunde förklara detta närmare…
alex86
Köp skogsfastigheter och förvalta dom själv, bästa långsiktiga investeringen du kan göra!
C:\Users\Rebecka\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.png
Känns som man ska vara insatt här? säljer man fällda stammar och omplanterar skogen då? :D Eller får man ”jordbruksbidrag” från eu för att man ”bevarar” naturen?


Vill ännu en gång passa på att tacka alla för bra hjälp. Många, förutom mig, följer tråden och lär sig en del :D
 
Såkklart finns det begränsningar, det ska ha med firman att göra. Dock går det dra ganska långt. Han kanske byggde om sitt kontor? Sen om man har en lokal järnhandel kan man säkert få dom att skriva nåt annat på kvittot.

Jag menar att AB:t ska sköta underhållet för fastigheterna och fakturera den enskilda firman för det och på så vis flyttas pengarna.
 
Personligen tror jag det finansiella systemet kommer braka ihop. Bästa investeringen på sikt bör vara en jordbruksfastighet som kan göras självhushållande. Grek-krisen är bara början.

Ett sämre men mer praktiskt alternativ är fysiskt guld.
 
il_duce skrev:
Personligen tror jag det finansiella systemet kommer braka ihop. Bästa investeringen på sikt bör vara en jordbruksfastighet som kan göras självhushållande. Grek-krisen är bara början.

Ett sämre men mer praktiskt alternativ är fysiskt guld.
Jag är oxå inne på att det finansiella systemet kommer utsättas för mycket stora påfrestningar under de närmaste 15-20 åren och att en del av de ekonomiska stormakter vi har i dag kommer att vara borta eller kraftigt försvagade. Dock tror jag inte på en total härdsmälta. Sverige tror jag dock kommer klara sig relativt bra. Det är en av anledningarna till att jag nästan uteslutande placerar i svenska räntefonder just nu. Jag har även en mindre summa placerad i xact europe bear 2 fonder som en chansning om(när) euro krisen eskalerar. Detta är den minst dåliga placeringen jag kan göra just nu med de pengar som jag har låsta.

Ts: jag återkommer med svar på dina frågor.
 
sam820921 skrev:
noone70
När du säger ”köpa, renovera och sälja”. Det är alltså ditt boende då? Dvs du köper ett boende, renoverar det, höjer standarden och sedan säljer det och åter ett renoveringsobjekt ....osv.. typ bostadskarriär. Du har alltså då ”1 st” boende som du samtidigt bor i?
Kan du förklara lite närmare detta med ”korta/långa SEK räntefonder, råvarufonder.....”
Menar du att du pensionsparar och när det är lågkonjuktur så köper du mer av ovanstående fonder, och sedan säljer av de vid hög konjuktur och lägger in i pensionsparandet? Eller kan du plocka ut pengar från pensionsparandet?
Jobbar som läkare nu sedan ca 1,5 år tillbaka.
Hur fungerar detta? ”lägre sociala avg på bruttolönesparande vilket innebär 7% extra direkt. 700 kr /mån om du sparar 10tkr/mån.”
Jag har fått uppfattningen att om man ska satsa på aktier så måste man hålla sig uppdaterad? Typ följa börsen, läsa tidningar dagligen. Om det blir aktuellt med aktier så hellre stabila à dvs långsiktigt. typ H&M, CocaCola, Mcdonals. Eller vad är era erfarenheter kring aktier? Kräver det mycket tid och engagemang? Jag ser alltså inte ”daytrading” som ett alternativ! Eller vad anser ni andra?
Ja det har varit mitt boende. Jag har under mina 16 år här i Stockholm ägt och bott i 3 lägenheter som jag har renoverat. Jag har medvetet köpt renoveringsobjekt som jag renoverat och byggt om under tiden jag har bott i dem. Tex en 1a på 38kvm med kokvrå stockholmsdusch byggde jag om till en 2a med kök och riktigt dusch/toa eller en 3e som jag byggde om till en 4a. Nu har jag blivit med familj och villa, så nu är det villan som vi håller på att renovera och bygga om. Jag har tjänat bra med pengar på detta, inte så bra att jag kunnat leva på det men så pass bra att vi nu bor i en villa som jag annars inte skulle ha råd med.

Korta räntefonder placerar i räntebärande papper som har en löptid på under 1 år och de har väldigt låg risk men å andra sidan också låg avkastning. Dessa ska man i bara använda under kortare perioder och/eller om man vill ha en trygg och säker avkastning. Långa räntefonder (eller obligationsfonder) har en löptid på över 1 år och ju längre löptid destå högre är möjligheten till en bra avkastning samtidigt som riskerna ökar.
Snott från wiki: "Avkastningen kommer från de underliggade värdepapprens värdeförändring och ränteutbetalningar. I en marknad med stigande räntor sjunker ofta värdet på fonden, medan värdet stiger i en marknad med fallande ränta."

Historiskt sett har långa räntefonder varit bra att placera i slutet på en högkonjunktur. Då ränteläget oftast är som högst och att lämna dem när lågkonjunkturen bottnar då ränteläget är som lägst. Men om man ska se till hur det har sett ut i Europa de senaste åren så har gissar jag att fonder placerar i Italienska eller Spanska (om det nu finns några som gör det) statspapper inte har gått så bra de senaste åren med tanke på hur mycket räntan på deras statspapper har stigit. Medans fonder som placerar i svenska statpapper har gått bra iom att svenska statspapper mer eller mindre har kommit att betraktas som en "safe harbour" och därmed har räntan på svenska statspapper pressats ner.

Råvaru/olje-fonder: Dessa placerar i företag som producerar järn, olja, mineraler mm som tillverkningsindustrin behöver. I högkonjunktur så går tillverkningsindustrin på högvarv och då behöver de mycket råvaror. Vilket i sin tur innebär att företag som sysslar med råvaror går bra. Dessa företag är väldigt känsliga för konjunktursvängningar och där med väldigt förutsägbara vilket spiller över på fonder som placerar i sådan företag.

Det jag gör är ganska enkelt. Pengarna ligger hela tiden på mina tjänstepensions/IPS/PPM-konton. Det jag gör är att byta mellan dessa fonder utifrån hur jag tror att konjunkturen kommer att gå och på det sättet få en hävstångseffekt. Principen är den samma som om jag hade placerat i aktier och stadsobligationer, men det kan man inte göra på de konton som jag har mina pengar och så kräver aktieplaceringar mycket mer engageman och tid, vilket jag inte har.

Jag gissar att du jobbar åt lanstinget och då tror jag inte du har samma tjänstepensionslösning som jag har. Jag har något som kallas för tio taggarslösning och då har man, förutom den pension som företaget betalar in, möjlighet att göra något som kallas för löneväxling, dvs du väljer att sätta in x antal kr av din lön extra utöver det som det som din arbetsgivare betalar in. Av någon anledning så är avgifterna till staten 7% lägre på de pengarna och de 7% går då till arbetstagaren. Detta sparande är långsiktigt, det är ingenting man bli "rik" på utan det är för att trygga min ålderdom (alternativt trygga min sambo/dotters framtid om jag skulle dö i förtid). Prata med ditt fack/arbetsgivare om vad som gäller för just dig.

Läste någonstans att bästa sättet att bli rik är att hitta någonting man tycker är så kul att göra att man skulle kunna göra det gratis och sedan komma på ett sätt att tjäna pengar på det.... Det tror jag på :)
 
Jag ser det finansiella systemet som ett semi-imaginart system för att kontrollera allokeringen av matriella resurser. Systemet verkar till sin natur vara instabilt pga pengatillväxt samt en enorm skuggbankmarknade med massor av derivat som troligen havererar någon gång. Min gissning är att de styrande då gör någon form av partiell RESET på systemet så att allkeringen av fysiska resurser inte upphör att fungera för majoriteten av väljarna.

Man kan jämföra med Island, där fastighetsägare "under isen" fick skuldavskrivningar till ca 120% av värdet på deras hus. På så sätt kom de hyfsat helskinnade ur krisen när de isländska bankerna havererade. Jag tror att det ett tillräckligt bra skydd mot finansiell kollaps är att göra ungefär som alla andra, plus att ha en buffert i form av kontanter och livsmedel.

När det gäller ekonomiska livsmål så är min "drömsituation" att jag har lyckats bygga upp ett eller flera företag med anställda där jag med ungefär en insats motsvarande halvtid kan ta ut så pass mycket lön/utdelning att jag och hustrun kan jobba halvtid (och istället åka skidor och umgås med barnen), och samtidigt ha så mycket pengar att det räcker till leva gott, bo riktigt bra och resa mycket utan att behöva bekymra sig överdrivet mycket om vad det kostar. Drömmer ligger dock i träda just nu eftersom det kommer att kräva en del tid att få igång, och just nu har jag småbarn som jag väljer att prioritera.

Jag tror inte att man blir lycklig av en stor hög pengar på banken. Lottovinnare brukar bli väldigt lyckliga just när de vinner men sen går lyckan ner till normalnivå. För mig är lycka att ha god hälsa, meningsfulla och utmanande saker att pyssla med och att ha djupa, seriösa och givande relationer. För det så behövs det egentligen inte överdrivet mycket pengar, utan för mig är pengar handlingsfrihet.
 
pelpet skrev:
Jag tror inte att man blir lycklig av en stor hög pengar på banken. Lottovinnare brukar bli väldigt lyckliga just när de vinner men sen går lyckan ner till normalnivå. För mig är lycka att ha god hälsa, meningsfulla och utmanande saker att pyssla med och att ha djupa, seriösa och givande relationer. För det så behövs det egentligen inte överdrivet mycket pengar, utan för mig är pengar handlingsfrihet.
Det tycker jag låter som ett riktigt bra sätt att se på det hela.. :)
 
Här är en annan person som inte är jätteinsatt i allt vad finansvärlden heter men som gör så gott jag kan :cool:

Jag har valt att skaffa mig ett ISK där jag månadssparar ca 2000:-/månad i "säkra" aktier (andelsordrar med lågt courtage och slipper krångliga deklarationer). Har fördelen att jag har en bonuspappa som är väl insatt i marknaden, hans siande kan såklart slå fel det med men överlag har han bra koll på vad som funkar och inte under låg- resp. högkonjunktur osv. även om jag håller mig till att andelsköpa i större bolag, lite lägre risk enligt mig.

Sparar också ca 2000:-/månad på ett högräntekonto (olåst) för oförutsedda händelser men då gäller det ju lite att man inte plockar ut dem där pengarna för att man vill köpa en ny mobbe eller liknande (om det nu är att tjäna pengar till äldre dagar man är ute efter).
Amortera av sitt eventuella bolån är också en bra idé.
Håller dessutom koll på mina pensionspengar själv istället för att låta "experter" köra mina pengar i botten.

I övrigt så håller jag med dem som säger att man bör skaffa sig en bra överblick, följ med i nyheterna, diskutera/fråga här.
Man kan inte kunna allt i början men lita inte på bankernas förvaltare, jag testade detta för min premiepension ett år då dem s.k. experterna körde allt i botten enligt mig, avkastningen det året låg på 40% för mina pengar, sambons pengar som jag förvaltar låg samtidigt på över 70% då jag lyckades sniffa till mig att satsa på Baltikum, Östeuropa, Ryssland och Latinamerika som precis efter jag lade om fonderna sköt i höjden, var inte sådär jättenöjd med banken när jag fick se vad dem hade satsat på åt mig..
Lite får man chansa men ska du satsa i aktier osv är ett råd att aldrig satsa pengar du inte kan vara utan, jag sprider dessutom ut risken genom månadsspar, ska man satsa en större summa vid ett enda tillfälle tar man en större risk och man bör ha tid på sig att vänta ut uppgången (förhoppningsvis) om aktien direkt efter går ner.

Så tips från en någorlunda gröngöling till en annan är att börja smått och bygga upp, sug åt dig information, fråga, granska tips kritiskt. Ju mer insatt du blir, desto större risker kan du välja att ta och köpa mer avancerade värdepapper eller vad det nu kan vara.
 
Om dollarn havererar och kina hamnar i kris kommer vi inte klara oss i sverige. Island var en lokal kris och lättare att fixa. Misstänker om flera länder är inblandade kommer det bli jobbigt, kanske t.o.m krig. Man kan se hur bankkriser 1929 påverkade sverige. Massarbetslöshet och svält. Dagens system är så otroligt integrerad i samhället så det kommer bli svårt att "amputera". Världen är otroligt beroende av global handel. Kan vi framställa livsmedel i sverige utan handel med omvärlden? Hoppas det går bra och att våra barn och barnbarn får uppleva fred och mat på bordet iallfall.
 
Det har du rätt i, men jag tror inte det kommer gå så långt. Men om det händer så kommer det bli krig. USA kommer inte gå under utan strid. Det finns även ett antal sovande konflikter inom Europa som populistiska extremister säkert kommer att utnyttja. Ironiskt att EU som ska vara ett fredsprojekt (kanske) kommer leda till ökade spänningar tom krig i Europa .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.