Vi vill köpa ett gammalt hus i en mellanstor stad. Ena delen från 1850-talet och andra delen byggdes till någon gång på 50-talet. Det är ett dödsbo och barnbarnen som säljer vet i princip inget om husets skick. De bor inte i samma stad och är måna om att få sålt snabbt och slippa ha ansvaret för huset (tro sjutton det...). Pga av husets skick är priset ganska lågt satt, men det är en stor tomt och ett centralt, attraktivt läge. Det ökar såklart intresset så nu har det blivit en sjuhelsickes budgivning där en "smart" köpare inte bara gjorde en kraftig höjning, utan också tyckte att det gick finemang att köpa huset utan städning, med snabbt tillträde, men framförallt utan besiktning. Toppen sade säljaren och nu har det här blivit tre krav som ställs för den som vill köpa. Budgivningen rullar på i alla fall, men har i alla fall tagit paus idag söndag... Hur göra?

Vi funderar på följande: om vi vinner budgivningen så ber vi helt enkelt mäklaren att vidareförmedla att vi vill göra en besiktning innan vi skriver kontrakt alt friskrivningsklausul. Vi riskerar att säljaren säger tack och adjö och väljer en annan köpare (speciellt med tanke på att det finns 2-3 till intresserade i det här läget). Men om vi ändå skriver kontrakt och vid besiktning efteråt upptäcker tex hussvamp och att hela huset måste rivas/brännas, kan vi då hävda att säljaren hindrat oss att uppfylla vår undersökningsplikt genom att inte låtas oss göra en besiktning innan kontraktsskrivning? Vid ett sådant worst case scenario kan vi såklart häva köpet, men då förlorar vi ju handpenningen. Mycket pengar för oss... Kan man undvika det?

Å andra sidan: vad riskerar vi genom att inte besiktiga innan? Vi vet redan att det är ett gammalt slitet hus som behöver renoveras och moderniseras rejält. Även om priset skulle stiga ett par hundra tusen till så ligger det fortfarande långt under (miljonen) vad ett vanligt hus i det här området kostar. Att det är stor riskt att torpargrunden har problem räknar vi med, att plåttaket behöver bytas inom de närmasta åren lika så. Vi tror också att skorsternarna måste muras om, uppvärmningssystemet måste fixas (ingen uppvärmning idag i gamla huset från 1850, bara kakelugnar och vedspis som inte använts på väldigt länge), fuktskada i ena hörnet på övervåningen annars ser eternitfasaden (som vi planerar ha kvar) bra ut, nya hängrännor och stuprör, nytt badrum (finns bara toalett i huvudbyggnaden idag), kitta om och måla om fönstren, måla om huset och övrigt småfixande. Går det över huvud taget att göra en säker affär på så här gamla hus? Inspektionslucka finns tex inte så torpargrunden kommer vi ändå inte säkert veta tillståndet på förrän vi fått tillträde och själva kan riva upp golv och kolla inifrån.

Att det är mycket jobb vet vi, men det här är första gången vi hittat ett hus som vi båda känner skulle kunna bli vår familjs hem för lång tid framöver. Med risk för att svära i kyrkan i boaffärssammanhang, så vill vi ändå inte underskatta värdet av lust och känsla... De renoveringar vi gjort hittills hade vi aldrig orkat med om vi inte hela tiden för vårt inre haft en bild av hur bra det skulle bli - att bara har hittat ett sådant här fint, gammalt hus är häftigt för oss! Så vad säger ni på forumet? Kanske till och med någon med erfarenhet av något liknande..?
 
Om en besiktningsman säger Att det är stor riskt att torpargrunden har problem räknar vi med, att plåttaket behöver bytas inom de närmasta åren lika så. Vi tror också att skorsternarna måste muras om, uppvärmningssystemet måste fixas (ingen uppvärmning idag i gamla huset från 1850, bara kakelugnar och vedspis som inte använts på väldigt länge), fuktskada i ena hörnet på övervåningen annars ser eternitfasaden (som vi planerar ha kvar) bra ut, nya hängrännor och stuprör, nytt badrum (finns bara toalett i huvudbyggnaden idag), kitta om och måla om fönstren, måla om huset och övrigt småfixande. Då är det väl ganska klart hur det står till med huset.

Protte
 
Låter er inte stressas till något dumt.

Det finns gott om hus.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Om du köper ett hus med totalt renoveringsbehov så undrar jag vad som kräva för att du ska häva det köpet? Du får ju blåsa ut nästan allt ändå.

Om du har sett huset bör du ha fått en uppfattning om i vilket skick det är. Jag hade kollat efter synliga fuktskador och känt efter dålig lukt. I övrigt går de mesta att lösa om du nu ska totalrenovera.
 
@mycke nu: är det dumma du tänker på att köpa huset utan besiktning? Eller att köpa ett så gammalt hus över huvudtaget??!!

@stake och protte: vi riskerar alltså inte så mycket i att inte göra besiktning först, är det så ni menar? (Besiktning ska vi såklart göra för att ha som grund för hur vi lägger upp renoveringsarbetet). Vi tyckte själva att huset såg förvånansvärt "fräscht" ut med tanke på att halva huset varit ouppvärmt... Inga konstiga lukter eller så, jämfört med tex ett 60-talshus vi tittade på...
 
Det är dumt att köpa utan besiktning. Vem vet vad som lurkar i ett gammalt hus.

Sedan kan det eventuellt vara en extra risk att köpa från ett dödsbo. Finns det någon motpart om ni upptäcker något allvarligt, typ förgiftad mark, om fem år?
 
Har du hittat ett hus du gillar på ett ställe du gillar för ett pris du gillar, som du ska totalrenovera, vad skulle få dig att häva köpet?

Rada upp de punkterna och försök tänka hur stor chans det är att någon av dom aktuella punkterna dyker upp. Jag besiktigade huset jag köpte men jag hade ingen tanke på att häva köpet. Du kan göra besiktning för att få djupare information om huset om du känner för det.
 
O
Du har alltid rätt att besiktiga huset före köp, om säljaren inte går med på det så är det inte det huset ni ska ha... För då kommer ni ändå bara att få problem.
Sedan med frågan om man ska besiktiga... Huset låter riktigt risigt.... Om en del stått ouppvärmt så är det ett varningstecken. Räkna med att hela huset måste göras om. en total renovering lär krävas... Alltså inte bara nya ytskikt utan det mesta nytt... Risken är att kostnaderna för att renovera kåken kommer att springa iväg ordentligt är stora! frågan är det Erat drömhus i ett drömläge?
Jag tror att jag skulle hoppat av.

Torpargrunden är en riskkonstruktion, oavsett så jag skulle inte känna mig så stressad över den...
Tänk på att du kan nästan garanterat glömma dolda fel... med tanke på husets ålder och skick....
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
Du har alltid rätt att besiktiga huset före köp
Vad menar du? Någon sådan rätt finns inte alls! Man har rätt att kräva att få besiktiga. Vill säljaren inte släppa in en besiktningsman på sin fastighet så blir det helt enkelt ingen besiktning.
 
Utgå från värsta fallet - dvs att huset är i så dåligt skick att rivning är det bästa alternativet. Om det skulle vara så - är konsekvensera för er privatekonomi och påverkan på era liv oacceptabla? Isåfall bör ni inte lägga något bud i blindo tycker jag.

Annars ser jag två vägar att gå vidare:
1) Kontakta säljarna och se hur högt de värderar frånvaron av besiktning och friskrivningsklausul. Då vet ni hur mycket högre än den andra budgivaren ni måste gå för att kunna köpa huset med sedvanlig besiktning.

2) Försök få till en snabb-undersökning av huset innan ni går vidare. Kanske kan ni ringa någon besiktningsfirma och försöka få lös någon fastighetstekniker några timmar som kontrollerar det viktigaste i huset, dvs att det är inte har allvarliga sättningsskador, hussvamp, grova fuktskador osv. Det behöver inte vara en formell besiktning utan det viktigaste är att ni får en ungefärlig uppfattning om husets skick.
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Hmmmm.... Den där husbeskrivningen får mig att tänka på både "the money pit" med tom hanks (heter hem dyra hem på svenska) och även Björn Skifs klassiker "drömkåken". Framför allt när budgivningen drar iväg och man verkligen vill "ha" huset utan att tänka på vad som kanske kan komma.
Det kan ju vara så att någon av de andra budgivarna räknar med att riva och bygga helt nytt och därför inte går högre, eller så finns kanske inte den "smarta" budgivaren.
Som tidigare inlägg påtalar, OM det visar sig att huset är rena råttboet och det blir billigare att riva än att renovera - tycker ni det är värt att lägga pengarna på det och har ni ekonomi som räcker till om så skulle vara fallet ?


Jag hade noga tänkt mig för innan,
 
Ett hus från 1850 kan ju aldrig få modern standard med golvvärme, våtrum som tål dusch på golvet och energisnålt som f-n. Eller snarare, inte för någon rimlig peng.

Antingen river man det eller så lever man i ett lite gistet hus, med charm, fönsterdrag och fuktskador (ej pågående förhoppningsvis).
 
O
Rätt å rätt... att besiktiga... det är din skyldighet... får du inte göra det så vänd på klacken och spring....
 
Man skall inte vara rädd för att köpa gamla hus som man gillar. Det man måste vara beredd på att det inte finns någon snabb fix. Det tar tid och kräver arbete. Har man budget och tid skall man bara köra.
 
Det kan ju vara så att den "smarta" budgivaren är rätt smart, insåg situationen och kontrollerade fastigheten rätt noga på visningen. Därmed sitter denne på ett informationsövertag gentemot både säljare och övriga köpare, och försöker därför få ett snabbt slut på budgivningen. Det kan ju vara så att denne också har bra möjligheter att själv fixa de problem som finns.

Säljarna borde gynnas av att låta er ta en närmare till på fastigheten, så att ni vågar lägga högre bud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.