Vår frihängande köksfläkt gick inte igenom kontrollen pga baksug, nu vill GH ( nyproduktion ) ta upp 2 hål i väggen och ut mot fasaden för att få entreprenaden godkänd. Vi har inga fönsterkarmventiler någonstans på bottenplan. Vi tror det kommer se skitfult ut. Öppen planlösning kök och vardagsrum. Är detta en billig enkel lösning för GH har de möjligen missat något i konstruktionen och försöker komma billigt undan?
 
Vad är det för ventilationssystem?

En köksfläkt med egen motor kan inte kopplas in på bef ventilationssystem. Köksfläkten har en tryckande fläkt som blåser ut stekos (i värsta fall) ut genom frånluftsdonen i resten av bostaden.

Lösningen är som sagt att köksfläkten ges en egen imkanal rätt ut i det fria. Det är så det skall se ut.
 
Det måste väl rimligen finnas tilluft någonstans på nedre plan?
Antingen via don i väggen eller i fönstren?
Har ni mekanisk tilluft/frånluft är det feljusterat.
 
  • Gilla
TomAho
  • Laddar…
Det jag gjorde har kanske relevans? Vårt hus är byggt tidigt 80-tal och har mekanisk ventilation. Vet inte exakt vad systemet heter, men systemet trycker in lika mycket luft som det drar ut (en och samma motoraxel driver både ingående och utgående fläktaggregat). Eftersom även evakueringen från köket (vid spisen) ingick i systemet blev effekten ganska dålig där - när man ökade hastigheten drog det ju även ut extra mycket från de 2 badrummen och 2 extra toaletter samt från tvättstugan.

Tröttnade på detta, och det jag gjorde var att jag kopplade bort röret som går till spisen så att den luften inte längre går in i värmeväxlaren. Varför dra in fett där... I stället fick köksevakueringen en egen kanalfläkt och röret kopplades förbi värmeväxlaren, för att sedan - alldeles under yttertaket på vinden - åter gå ihop med röret för utgående luft. Gjorde ihopkopplingen som en Y-koppling (men det blir ju som ett upp-och-ned-vänt Y). Vi har aldrig känt minsta antydan till att matos gått bakvägen till något badrum/toa/tvättstuga, trots att systemen har gemensam utgång - min gissning är att det faktiskt uppstår en s.k. ejektor-effekt (heter väl så - jämför med vattenpump).
 
Köksfläkten är inte kopplat på befintlig vent. Mekanisk frånluft sköts av Nibe F750. Därav min fråga, tycker det är underligt att detta problem dyker upp, GH bygger ju ett antal sådana här hus, varav jag misstänker felkonstruktion eller att pumpen Nibe är fel injusterad ?
 
Nej jag förstår att köksfläkten inte är kopplad till övrig ventilation, man gör ju inte så numera eftersom det är en skitdålig lösning. Jag skev inlägget för att berätta att anslutning till befintlig utgångskanal via en Y-koppling (upp-o-ned) faktiskt fungerar. Så slipper Du de där fula ventilerna Du inte vill ha....
 
Tack Micc för tipset:) tar en diskussion idag med GH.
 
Om du har en frånluftsvärmepump bör du ha ett stort antal uteluftsventiler i fasaden för att det skall fungera.
Har du inte det suger värmepumpens frånluftsfläkt luften via köksfläktens kanal och då orkar inte köksfläktens trycka ut ditt matos.
 
Hur stort är ditt hus i m2 och hur många tilluftsventiler har du?
 
Case closed! De hade "glömt" öppna alla befintliga fasadventiler när de provtryckte köksfläkten. Sotaren var där idag och den gick nu igenom :) Tack alla forum:are
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.