Hej, jag har lite bekymmer som jag hoppas få lite hjälp med:confused::(
Jag har anlitad ett företag för att ta bort ett gammalt plåt tak med en lutning på ca 6 grader. (ett tillbygge på 25 kvadrat)
Dem skal lägga ny rå spont, underlags papp och asfalt papp.

I går lämnade di taket med endast underlags papp på och så klart började regna. Jag fick läckage över hela taket i alla spikslag och i skarvana på rå sponten!
Dem kom tillbacks sent på kvällen för att laga problemet, men det var inte mycket att göra förutan att slänga på en presenning. I dag la dem asfaltpapp direkt på underlags pappen (jävligt vått) och dem använde inte ”varme” på klistret så det sitter väldigt löst!! Dem la pappen på bredden av taket iställe för på längden, så vattnet rinner inte riktig över varje"skarv/överlapp" Jag har googlad detta och tror med säkerhet att pappen skal ligga på längden så att vattnet rinner av bättre!?
Dem skar av pappen på toppen av trekantlisten i ställe för att lägga den runt...tror inte detta är ok??
Och vad med underlags pappen…....torkar den när det inte är någon luft mellan underlags pappen och asfaltpappen??

Skall träffa chefen i morgon, så uppskrattar alla svar:)):)
 
Redigerat:
Jag är norsk men bor i Sverige, så min svenska är lite "svårsk" men jag hoppas ni förstår vad jag skriver ;-)

Har Ni någon tanke om mitt tak problem, så uppskrattar jag alla svar:)
 
Luktar fuskbygge, standardsvar, ta dit en besiktningsman. :/
 
Riv upp gör om. Har svallet blivit så blött som du beskriver behövs det bytas till 99% säkerhet.
 
  • Gilla
Jan Gustavsson
  • Laddar…
Har pratat med en i dag(skulle vara riktig bra) men han var rädd för problemer om han skriver en rapport och allt hamnar i rätten till slut, så han ville inta ha jobbet och hänvisade mig till ett tak företag som kanske ville hjälpa mig :-/ Inget bra svar, men jag hade hoppas på att jag kan ha lite "know how" når jag pratar med gubben i morgon!
 
  • Gilla
Jan Gustavsson
  • Laddar…
Man kan lägga pappen åt vilket håll man vill beror ofta på hur stort taket är. Men asfaltpapp måste svetsas (Värmas med gasbrännare) ihop i skarvarna speciellt på såna här platta tak.
 
Ja, men när taket inte lutar så mycket så att vattnet ligger kvar pga. av skarven/falsen eller överlappningen(eller vad det nu heter) blir högre en själva lutningen...poänget är väll att vattnet skall ränne av taket inte bli liggande kvar!?
Om dem lägger pappen på längden så ränner jo vattnet av mycket bättre...
 
Är taket korrekt gjort med svetsning så kan det stå vatten på det kommer ju ändå stå blöt snö på vintrarna.
 
  • Gilla
Jan Gustavsson
  • Laddar…
Redigerat:
Om taket är korrekt gjort i övrigt (vilket dit inte verka vara)så kommer det hålla tätt.
 
Redan att det läckte med underlagspappen på är konstigt. Den ska ju vara tät i sig. Eller?
 
[Väll, det känns som jag och han Chefen för detta företag har lite att prata om i morgon… jag tackar för din Feedback][
 
Redigerat:
Är underlagspappen samma som man lägger under t.ex. plåttak så ska den ju absolut vara tät! Det ska väl inte heller läcka i spikhålen, pappen smiter ju åt rätt bra tycker jag?
 
Ja det tycket jag också till vi fant ut av att vattnet kom in på sidan, där dem hade skurit av pappen mot trekantlisten! Det är jo därför jag också tycker det är konstig att dem väljer att göra samma grej på asfalt pappen...jag vet att det kommer en plåt list på, men fortvarande värkar detta konstig med tanke på allt annat jag har läst om detta på nätet!?? Kommer det mycket vatten och det blåser, så fyker det fort opp under plåt listen!!??
 
Just nu har jag ca 30 hinkar och kastruller rundt om på gölvet (mitt fina parkett gölv) i min lilla tös sovrum:-/
Och det kommer ned över allt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.