Jag köpte min bostadsrätt i juni i år och håller på att arbeta mig igenom lägenheten. Idag skulle jag börja med hallen där det finns 2 garderober som var väl fastskruvade i väggen och i varandra med sammanlagt ca 15 skruvar.

Efter att ha tagit bort alla dessa skruvar och vickat loss den mindre garderoben så inser jag att det är ett stort hål i väggen så att jag ser avloppsrören som går genom kåken. Man ser tydligt att det verkar ha varit en platsbyggd garderob där innan och att någon råkat fått med sig delar av väggen som sedan inte har åtgärdats. Efter att ha slitit ut den platsbyggda garderoben har man alltså bara tryckt in 2 fristående garderober som de skruvat fast. Det här var alltså bakom den mindre garderoben och jag har inte vågat flytta den större än och jag vet därför inte hur det ser ut där bakom.

jag tror inte att det kommer att innebära någon större kostnad att återställa detta (?) så ska jag ens dra detta med mäklaren för att se mina möjligheter att få ersättning från säljaren?
 
Nä, det tycker inte jag. Lägg energin på att laga väggen istället.
 
Konceptet "dolt fel" finns inte för bostadsrätter.
 
Intressant det visste jag faktiskt inte. Så vad som än kan tänkas hittas i lägenheten måste alltså köparen själv stå för även om det solklart har funnits där sedan innan köp och var omöjligt att upptäcka innan?
 
Har du öppet in till grannen eller vad är det för vägg som inte finns?
 
Jag har avloppsstammen direkt bakom garderoben. Fick mig en smärre chock när jag lyfte bort garderoben. Var tvungen att stänga till illa kvickt då jag har två nyfikna katter här hemma
 
Är väl inget som säger att det ska va en vägg där.

Åk och köp 6 reglar och två osb och ett par gipsskivor och sätt igen skiten..

Inte värt att bråka över den lille summan
 
Skulle tro att man varit tvungen att riva den platsbyggda garderoben för att komma åt avloppet (byte eller reparation), för att sedan återställa har kanske förre bostadsrättsinnehavaren valt ett par vanliga garderober istället. Sålänge du inte har en vattenläcka eller störs av ljudet när folk spolar så tror jag inte det räknas som något felaktigt.
Jag hade hört med styrelsen om man gjort någon renovering eller reparation och sedan kollat så det är okej att fixa väggen så att avloppet döljs-
 
Ja det har ju varit ett stambyte här i början på 2000-talet. jag kan dock säga att det inte är någon person med några som helst byggkunskaper som har satt in dessa garderober. Jodå jag vaknar om nätterna när grannarna spolar, det låter som att de spolar i mitt sovrum så ett problem är det.

Jag pratade med en släkting och han hade samma teori som dig men enligt honom så är det inte acceptabelt att inte färdigställa väggen även om det skulle vara garderober utanför. Men det kanske är olika för olika byggföretag. Jag kommer dock att få hjälp med detta. Det är ändå kul att höra vad ni har att säga om saken för i min värld så är väggar det minsta jag kan förvänta mig av en lägenhet men då är jag en okunnig amatör :)
 
O
Som sagt begreppet dolt fel finns inte när man köper en br. Det är köplagen eller vad den heter som styr det hela...
Dock kan det kanske finnas en öppning inte bara i väggen :) Eftersom man nog inte kunde förvänta sig detta... eller hur man skall uttrycka det hela... Om du köper en bil är det självklart att bromsarna ska fungera, oavsett om man skrivit i befintligt skick, väldigt förenklat... Borde då vara att man borde förvänta sig en vägg...
Jag kan ha väldigt fel i mina tankar, men jag hoppas att nån rättar mig...

däremot undrar jag om det är värt att bråka om problemet.... jag skulle inte ens orka prata med säljaren.... fixa det hela... å passa på att försöka isolera...
 
Brukar finnas inskrivet i stadgarna att man inte får göra väsentliga förändringar, typ:

1. Bostadsrättshavare får företa förändringar i lägenheten. Väsentlig förändring får dock företas endast efter tillstånd av styrelsen och under förutsättning att den inte medför men eller skada för föreningen eller annan medlem. Som väsentlig förändring räknas bl.a. alltid förändring som kräver bygglov/bygg-anmälan eller innebär ändring av ledning för värme, vatten, avlopp, ventilation, el, renovering av våtrumsutrymmen samt all förändring av lägenhetens planlösning.

 
O
Det är inte bara stadgarna utan även i lagboken det står... Just som fredda skrev... väsentlig förändring...
Dock kommer jag inte ihåg paragrafer å sånt...
 
Som påpekats så brukar begreppet dolt fel syfta på det som står i jordabalken, vilket gäller fast egendom.

Men köplagen som gäller för bostadsrättsköp innehåller liknande regler, man har rätt till ersättning för fel som man inte har anledning att förvänta sig. Men man får inte rsättning för fel man borde upptäckt vid en nogrann undersökning. Lite förenklat utryckt.

Men detta är är väldigt tveksamt om man skall kalla för fel överhuvudtaget. Inte lönt att bråka om.
 
O
Då var jag på rätt spår!
Alltså var jag bara lite ute å cyklade.....
 
Nu vet jag inget om bostadsrätter, men om föreningen hade gått in i min lägenhet för att byta stammar, så hade jag nog förväntat mej att dom satte tillbaka väggarna.
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.