Hej,
Jag har idag en Festool C 15 Li 3,0 Set och funderar på att byta till en mindre.
Anledningen till det är att i dom allra flesta fallen skulle jag klara mig med en liten och lättare skruvdragare.
Eftersom jag har en massa centrotec borrar, försänkare m.m. och att jag inte skulle klara mig utan centrotec-systemet så får det bli en Festool CXS Li 1,5 Set.

Så nu till min undran.
Har ni några erfarenheter/åsikter om en skruvdragare med sladd?
Jag tänker mig att en bra skruvdragare utan batterier borde hålla nästan hur länge som helst, vad tror ni?
Skulle man bli tokig på sladden om man bara skulle använda den ibland?

Den maskin som jag har tänkt mig är en Protool DRP 18-4 DEC FF SET. Den fån man hem för ca. 4000sek. Till denna skulle man ju kunna använda alla cenrotec-saker.

I vår ska jag bygga en liten altan på ca. 20 kvadratmeter. CXS:en är nog lite liten för det och då skulle DRP:n få rycka in, vad tror ni om det?

Eller ska jag välja Protool PDP 20-4 DEC FF SET som även är en slagborrmaskin? Den kostar 100sek till och väger 100g mer. Jag har redan en borrhammere.

Ska bli kul att läsa vad ni tycker :)

http://www.youtube.com/results?sear...0.0.0.0.84.84.1.1.0...0.0...1ac.1.-63sGUzQgwE
http://www.youtube.com/results?sear...0.0.0.0.85.85.1.1.0...0.0...1ac.1.jlu6PEMrLkc
 
  • Gilla
marcusen
  • Laddar…
Man vad snickrar du mer än det där altandäcket? Det är väl viktigare. Eftersom du funderar på skruvdragare för många tusen så är väl en altan det lilla i sammanhanget?

Om det bara handlar om att "orka" så klarar min 10,8V Bosch utmärkt att dra i trallskruv, så det klarar säkert Festools 10,8-voltare också.
 
Jag bor i hus så det blir ju lite av varje. Köper bara bra verktyg så dom får kosta lite. CXS:en kostar 2300sek och det är ju billigt ;) Protoolen ser jag som en investering som räcker minst 10 år, så den är ju också billig.

10,8V "kan" dra en trallskruv men det är inget roligt.
 
Redigerat:
Skulle aldrig falla mig in att köpa en sladdbunden skruvdragare.
 
vojma skrev:
Skulle aldrig falla mig in att köpa en sladdbunden skruvdragare.
Ska jag köpa en skruvdragare med batterier som är likvärdig en Protool DRP 18-4 DEC FF SET så skulle den gå på 5900sek och när batterierna är slut så......

Någon som vet hur många år litiumjon-batterier håller?
 
Jag skulle definitivt bli tokig på sladden, som tar varje chans att trassla in sig i allt som finns i närheten. :)

Vore det inte smidigare att ha kvar din C15 till det som inte CXS:en orkar?
 
Ja är det något verktyg som ska vara just utan sladd så är det väl skruvdragaren. Skulle aldrig köpa en skruvdragare med sladd. Är helt övertygad om att en 10,8v skulle räcka till en altan på 20m2, om man har två batterier. Har själv en Bosch GSR och en GDR 10,8v och de drar trallskruv utan några som helst problem.
 
Springare skrev:
Jag bor i hus så det blir ju lite av varje. Köper bara bra verktyg så dom får kosta lite. CXS:en kostar 2300sek och det är ju billigt ;) Protoolen ser jag som en investering som räcker minst 10 år, så den är ju också billig.

10,8V "kan" dra en trallskruv men det är inget roligt.
Jaha, jag trodde du höll på med nåt professionellt arbete. Men då är det kanske så att du köper verktyg mer för verktygets egen skull än för själva arbetet, och då är det ju väldigt svårt att råda vad du ska ha.

Och min 10.8V "kan" inte, den kan. Om det bara handlade om att dra i skruv i 20m² trall så skulle jag inte fundera på att skaffa nån större bara för det.
 
skalman1 skrev:
Jag skulle definitivt bli tokig på sladden, som tar varje chans att trassla in sig i allt som finns i närheten. :)

Vore det inte smidigare att ha kvar din C15 till det som inte CXS:en orkar?
Jo det lutar åt det så får jag se hur ofta CXS:en inte pallar :)
 
Ja har en liten dewalt som jag tror är runt 10v. Iaf när ja köpte den berättade säljaren att batteriet orkade ca 380 trallskruvar, dom hade visst jämfört med det.
 
andersmc skrev:
Jaha, jag trodde du höll på med nåt professionellt arbete. Men då är det kanske så att du köper verktyg mer för verktygets egen skull än för själva arbetet, och då är det ju väldigt svårt att råda vad du ska ha.

Och min 10.8V "kan" inte, den kan. Om det bara handlade om att dra i skruv i 20m² trall så skulle jag inte fundera på att skaffa nån större bara för det.
Absolut inget professionellt arbete. Men att snickra och renovera tycker jag är roligt och så med åren så kommer sakerna användas. Det kommer inte bara handla om 20m² trall. Det kanske blir till att bygga nytt hus eller bo kvar och renovera med åren. Vilket som så kommer jag nog alltid snickra. Vad man lägger pengar på är ju en smaksak, en del köper ju till och med en iPhone ;)
Är ditt råd att bara ha en 10,8V skruvdragare.
 
Jag försöker så långt jag har råd att köpa utan sladd. Nackdelen är ju såklart att batterierna förr eller senare pajjar men jag tycker fördelarna överväger. Är det ett verktyg jag använder mycket lite (till exempel vinkelslip eller borrhammare) köper jag med sladd men skruvdragaren går såpass mycket så jag skulle bli knäpp på en kabel som fastnar i allt.
 
sukke2k skrev:
Ja har en liten dewalt som jag tror är runt 10v. Iaf när ja köpte den berättade säljaren att batteriet orkade ca 380 trallskruvar, dom hade visst jämfört med det.
Det har väl med hur många Ah batteriet är på.. inte med volten..
 
Skruvdragare med sladd är suveräna...
...i verkstaden för seriejobb.
Eller ja, visst, även för att skruva gips men se då till att köpa en med nos med så den funkar för det.
Jäkla pris förresten, nåt säger mig att både Makita och DW m fl har motsvarande till vettigare pengar.

/Kent
 
Springare skrev:
Absolut inget professionellt arbete. Men att snickra och renovera tycker jag är roligt och så med åren så kommer sakerna användas. Det kommer inte bara handla om 20m² trall. Det kanske blir till att bygga nytt hus eller bo kvar och renovera med åren. Vilket som så kommer jag nog alltid snickra. Vad man lägger pengar på är ju en smaksak, en del köper ju till och med en iPhone ;)
Är ditt råd att bara ha en 10,8V skruvdragare.
Nej, inte direkt. Det beror ju på så mycket. Jag har stabiliserat mig nu på att ha en 10,8V som jag använder till 90% av allt skruvande. Sen har jag en 18V att ta till när den lilla inte räcker. Den har framför allt 13mm chuck, så det går att köra med större dimensioner av borr och hålsågar och så. Men jag föredrar den lilla iom att den är så smidig att ha med sig. Med dessa har jag byggt ett hus, en frigga, ett uterum och lagt en sådär 150m² trall, så de har fått jobba på.
(Och nej, jag har heller ingen iPhone.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.