Hej, vi har en 10-20 ekar på vår nya tomt som vi skulle vilja bli av med, de är väldigt raka och höga så det känns som att någon skulle kunna göra något vettigt med dom istället för att bara såga ner till ved.

Är det någon som vet var/vem man kan vända sig till för att sälja dem? Vad kan man ta för pris?
En granne sa att de kunde vara tyska ekar, är det någon som vet hur man ser det?
 
För allt i världen, gör inte ved av dom  :p

Gissningsvis är det i fel landsände, annars hade jag vart spekulant i.o.m vi har ett mobilt sågverk bokat till på onsdag  ;)

Vet ni ingen mindre såg som sågar udda sortiment ?

Annars kanske någon här passar:

http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=368&ord=sågverk

http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=264&ord=sågverk

Tyvärr finns det väl risk för spik om träden stått på en tomt, därför är kanske inget storsågverk intresserade av stockarna.
 
Hej, tack för länkarna.
Vad kostar det att hyra ett mobilt sågverk, vad kan man få ut ut av det?
Det är t.ex. inte så lätt att göra golv, det måste efterbehandlas.
Det finns ett mindre sågverk i närheten, vi har inte kollat med dom än.
 
Jag har hört att man inte får såga ner Ekar hur som hellst utan tillstånd. Detta gäller när de är riktigt gamla vad jag förstår ??
 
garga skrev:
Hej, tack för länkarna.
Vad kostar det att hyra ett mobilt sågverk, vad kan man få ut ut av det?
Det är t.ex. inte så lätt att göra golv, det måste efterbehandlas.
Det finns ett mindre sågverk i närheten, vi har inte kollat med dom än.
Ja är stocken rak så blir ju utbytet enkelt sagt den fyrkanten som blir kvar i toppänden när barksidorna är bortsågade, denna "fyrkant" väljer man ju då att såga brädor, plank eller något annat av.
Är det grova stockar så kan man ju såga ut t.ex brädor ur dom bortsågade sidostyckena (bakarna).

Denna bilden illustrerar bra: ;)

compare.jpg

Vad gäller ekstockar så bör nog någon "kunnig" aptera (kapa) stockarna på bästa sätt, har man inte "blick" för det så kan ju virket bli helt sönderkapat.......jag menar att i ena fallet kanske en 3,5 meters stock är det bästa, och i andra fallet en 4,5 meters, beroende på hur stockarna ser ut........ibland kanske det för optimalt utbytes skull t.o.m är bäst att kassera en krokig metersbit för att då kanske få två raka stockar, istället för två "halvraka"  ;)

Sågningen för min del med mobilt sågverk är framskjuten till måndag, kan återkomma om priset, gissar mellan 300 och 400 kr/tim

Men prata med det lilla sågverket i närheten, dom kan nog hjälpa till på ett eller annat sätt  :)
 
Om ni sågar upp ekarna tänk på att det ska torka på rätt sätt, så det inte blir sprickor i dem.
 
och vad är rätt sätt? :-?
 
garga skrev:
och vad är rätt sätt? :-?
En bra grej att göra är att måla ändträet med målarfärg, gärna vit akrylat.....annars duger vad för färgskvätt som helst, (inte slamfärg då)  ;)

Allt virke, och speciellt ädellöv torkar ofta för fort genom ändträet, genom att måla ändarna motverkas detta till stor del.

Tropiskt ädellöv tror jag att jag någon gång sett haft vaxdoppat ändträ.

Stora sågverk har jag för mig justersågar bort ändarna efter torkning.

Sedan gäller väl att strölägga på stadigt och bra underlag, ett upplag per meter kanske, om det ströläggs på gräsyta så upp med det från marken och låt inte gräset växa upp mot virkeshögen.
En tums ströläkt "mellan varven"och även luft mellan brädor/plank i sidled, använd inte rå tall till ströläkt.
Lövvirke är ju inte fel att strölägga inomhus heller.

 
Jag brukar måla stockändarna med tapetklister, för att slippa sprickor. Det är oftast bäst att såga upp så fort man kan, ju grövre stock ju lättare torrsprickor.
 
Frågade om priset idag, 390 kr/tim + moms, sågen är en bandsåg som tar max 90 cm, och av fabrikatWoodmizer.
Man kanske sågar ca 60 "normala" stock på en 8-timmars dag till blandade dimensioner.
Sågade idag massor av 1" av asp, att hyvla till bastupanel, satan va brädor det blir ur grov asp, blockade en stock till 6" + 4" + 6".
 
Här är en bild på nämnda såg när vi sågar den i särklass grövsta stocken, har för mig jag ur den fick ut 9 st 2"9, 9 st 2"7 + ca 6 st breda brädor  :)

255qrrt.jpg

Blev ur 28 stockar 93 st 2" upp till 10" bredd, 43 st 1" och 3 st 6"6 fyrkanter

255rzi8.jpg

Så här transporteras sågen alltså:

255s32a.jpg

Detta virke sågades på 3 tim och 45 min, alltså kostade det 1463 kr + moms  :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.