Alla större entreprenader utförs med à conto betalning. Bara småjobb som man buntar ihop och fakturerar i efterskott.
 
Loke: hur definierar DU ett större jobb? Är 50k något man ska förvänta sig att få förskottsbetala ?

Som referens kan jag nämna att firman jag jobbar på har satt en gräns för 300k innan vi aconto fakturerar. Dock är det inom den tunga industrin vilket gör att det inte är helt jämförbart mot hantverkare/privatperson. Dock är det aldrig tal om förskottsbetalnimg utan aconto på redan levererade tjänster/mtrl.
 
En fördel med löpande (gärna med delfakturering under arbetstiden) har den stora fördelen att man kan byta entreprenör på dagen om det inte fungerar. Eftersom konkurrensen inom detta område fungerar så dåligt så kan detta vara ett alternativ.
 
Piglet: Jag driver inte med entreprenader längre men när vi gjorde det så gick väl gränsen vid etablering eller inte. Dvs. byggde vi ställning (hade inte egen på den tiden) så fakturerade vi första delen efter etablering. Vid mindre jobb (typ under 50 ') så tog vi allt när det var klart. Beror ju lite på hur många jobb man driver samtidigt.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Men det där är ju inte förskott. Att man delfakturerar under arbetets gång kan man ju komma överens om.

Det som konsumenten ska passa sig för är att betala INNAN arbetet kommit igång eller materialet levererats.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.