Hejsan! Jag behöver göra en egen form för ett litet projekt jag håller på med.
Jag undrar vilket material som är bäst att använda vid cement gjutning. Det kommer bli en rätt stor form, runt 50x50x50cm. Vad är bäst att använda? Plast, silikon, gummi...? Det behöver ju vara ett hyfsat hårt material så att det håller upp betongen när den hälls på. Skulle rent av formen kunna vara av cement, om man smetar på mycket fett emellan?

Är det någon som har erfarenhet av betong gjutning hade jag verkligen uppskattat er hjälp!

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Formplyfa känns ju som ett givet alternativ och ska du använda det flera gånger så får du olja in den mellan gjutningarna.
Men det beror ju lite på vad du ska gjuta om det är genomförbart med ett skivmaterial.
Priset är ju en nackdel iofs.
 
Tyvärr behöver jag ett material som jag kan forma efter ett existerande objekt. Tänkte bygga en ram (vilket formplyfa är perfekt för) och hälla på någon slags plast eller gummi lösning, med objektet i mitten, för att skapa min egna form som jag då också vill kunna använda i flera omgångar. Lite baserat på blow molding tekniken: http://2.bp.blogspot.com/-soigKD_FNF4/UEMj3nBbOhI/AAAAAAAAAG0/Tr-5f4-xBF8/s1600/blow.jpg (fast utan det höga lufttrycket... Bara två hål ner till själva formen, ett för cementen att ta sig in och ett för luften att ta sig ut)
 
Redigerat:
Tror jag har läst någonstans om att göra egna avbilder/ gjutformar av silikon.
Ska fråga frugan om det eftersom det var hon som hittade det.
 
  • Gilla
DCofMalmoe
  • Laddar…
Näe, hon mindes inte. Men hon fick fram en hel del om detta via nåt som hette google sa hon :cool:
 
Silikon blir ju väldigt dyrt vid formning av större objekt. Finns det några billigare alternativ?
 
Gör en låda av trä, ställ över det du ska gjuta av. fyll med fogskum skruva isär träformen ta en vass lång kniv och dela fogskummet vips har du en bra form att gjuta i. glöm inte att måla med någon färg i formen så du kan använda den flera gånger och spruta in det du ska gjuta av och när du ska göra formen med formolja så går de enkelt och smidigt! lycka till!
 
  • Gilla
gustavstrandberg
  • Laddar…
AXS
Du kan pensla på silikon eller latex, sedan fyller du på med typ fogskum eller annat billigt.
Men du måste nog forma av en gång innan, annars sitter det som berget.

Jag kör en hel del med hyvlat virke som form, billigare än formplyfa många gånger och finns i färdiga mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.