Låt oss ponera att man köper en bit skogsmark ute i ingenstans, dvs inga grannar på nära håll. Låt oss sedan också ponera att jag smällde upp ett litet ekohus där som inte är anslutet till kommunalt VA eller andra gemensamma nät. Sophantering avklaras med kompostering och förbränning, osv. Dvs, det enda "yttre" inkoppling som behövs skulle vara el och tele (bägge utan rapporteringsplikt till någon myndighet).

Skulle det någonsin upptäckas i ett så stort och folktomt land som Sverige? Och om det skulle göras, vad skulle hända då?
 
Det finns väl alltid någon avundsjuk jäkel som upptäcker huset och börjar klaga hos kommunen. När/om det upptäcks så kommer det väl att hanteras som vilket svartbygge som helst. Antagligen får ni fixa bygglov i efterhand och så blir troligtvis en straffavgift. Kommunen ska även godkänna avloppsanläggningen... I värsta fall kan man bli ålagd att riva huset.

För att få rimligt pris på el- och teleinstallation ska huset klassas som permanentboende och det blir det vad jag vet bara om man skriver sig på adressen för huset. Då blir myndigheterna varse huset.
Är det inte permanentboende så får man betala självkostnadspris för installationerna och för ett hus långt ute i skogen kan det bli dyrare än huset.
 
Först måste tomten styckas av och de flesta kommuner har koll på detta. Det innebär alltså att ändå får reda på dina planer.
 
Här i roslagen var det tal om flygfotograferingen som lantmäteriet gör skulle samköras med byggnadsnämdens bygglov för att kolla alla svart byggen.

 
En hemlös, händig man byggde vad som nog skulle kallas ett ekobygge på Djurgården och bodde där i 2 år, visst upptäcktes han och diverse myndigheter inkl. psyk träffade honom. Dock var hans jordhus så bra gömt att det vid minst ett tillfälle satt en dagisgrupp på hans tak och hade picnic utan att bli varse om hans hus( kom själv dit för besök). Men vad jag vet bodde han där i 1 år innan någon visste. De som hittade honom var ett annat hemlöst par som tältade under sommaren i närheten och oroade sig för mannen efter en mindre "byygolycka" med sågen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.