Vi ska byta ut samtliga fönster i vårat 70-talshus med självdrag och funderar på att sätta dit några fönsterventiler i karmen ovanför glasrutan.
Vad är era åsikter om dessa fönsterventiler?
Ska man ha ventiler i samtliga fönster eller räcker det med typ en ventil i varje rum?
Jag förutsätter att man kan stänga dem manuellt så man slipper kallras på vintern, men försämrar de ändå u-värdet på fönstret?
 
Har du självdrag bör du ha ventiler på fönstren.
Dessa kan man naturligtvis stänga om man känner för det.

Rum du inte bör ha ventil på fönstren är: kök och badrum, d.v.s. rum med frånluft. Jag har ventiler på mina fönster och dessa står öppna året om. Ventilation behöver du nämligen ha oavsett temperaturen utomhus.

Jag har bara stängt dem någon gång och då var det nästan -30 grader utomhus.

Huruvida själva ventilkonstruktionen försämrar U-värdet och i sådana fall hur mycket, vet jag inte. Jag tror att fönstertillverkaren har bäst koll på dessa uträkningar?
 
U-värdet räknas väl bara på glasytan i fönstret. Ventilation är inte detsamma som dålig isolering. Det misstaget gjorde man på sjuttiotalet när man byggde husen för täta med fukt och andra problem som följd.
 
Patrick E skrev:
U-värdet räknas väl bara på glasytan i fönstret.
Mig veterligen räknar man vanligtvis u-värdet på hela fönsterkonstruktionen. Iaf. om man talar om ett "energifönster".

För att få kallas energifönster ska nämligen hela fönstrets konstruktion ha ett u-värde som är 1,2 eller lägre.

Däremot finns det inget som antyder att TS talar om energifönster eller ej, men praxis är ju att man tittar på hela konstruktionen.
 
eviljava skrev:
Har du självdrag bör du ha ventiler på fönstren.
Dessa kan man naturligtvis stänga om man känner för det.

Rum du inte bör ha ventil på fönstren är: kök och badrum, d.v.s. rum med frånluft. Jag har ventiler på mina fönster och dessa står öppna året om. Ventilation behöver du nämligen ha oavsett temperaturen utomhus.

Jag har bara stängt dem någon gång och då var det nästan -30 grader utomhus.

Huruvida själva ventilkonstruktionen försämrar U-värdet och i sådana fall hur mycket, vet jag inte. Jag tror att fönstertillverkaren har bäst koll på dessa uträkningar?
Varför bör jag inte ha fönsterventiler i köket och badrummet? Framförallt i badrummet så känns det ju som om det är viktigt med ny luft. Många av grannarna på gatan har ju ofta badrumsfönstret tiltat för att det ska komma in luft!
 
Rooney skrev:
Varför bör jag inte ha fönsterventiler i köket och badrummet? Framförallt i badrummet så känns det ju som om det är viktigt med ny luft. Många av grannarna på gatan har ju ofta badrumsfönstret tiltat för att det ska komma in luft!
Den fuktiga luften ska ut, inte stanna kvar.
 
Rooney skrev:
Varför bör jag inte ha fönsterventiler i köket och badrummet? Framförallt i badrummet så känns det ju som om det är viktigt med ny luft. Många av grannarna på gatan har ju ofta badrumsfönstret tiltat för att det ska komma in luft!
Du ska ha frånluft i badrum och kök. Friskluften skall däremot vara i sovrum, vardagsrum, etc.
Har du friskluftsventiler i samma rum som frånluft kommer du att få ett obehagligt kalldrag vintertid.

Tilluften till badrum tar man via överluftsdon eller karmventiler från övriga boytan. Man tar den absolut inte utifrån.
 
Jag får lita på det ni säger om att inte ha fönsterventiler i badrummet, även om det känns konstigt för mig. :rolleyes:
Fönstret vi ska byta ut i badrummet har för övrigt ett vädringsfönster på sidan, men man visste kanske inte bättre på 70-talet! :x
 
Håller med övriga, absolut inga spaltventiler i kök och badrum. Det du ska kolla däremot är att dörrar till bad och kök inte sluter tätt när de är stängda. Där skall finnas en spalt antingen i underkant eller en urfräsning i karmens överdel där luft från bostadsytan kan passera fritt. Har du ett fungerande drag i frånluftsventilen skall det kännas att det drar från spalten i dörren när dörren är stängd.
 
Nu har vi beställt utan fönsterventil i badrummet. Tack för era expertråd! (y)

Varför tror ni att det är ett vädringsfönster på sidan av fönstret där nu? Visste man inte bättre på 70-talet?

Likaså i duschrummet längst ner i huset på sutterängplan så finns det dels en tallriksventil i ytterväggen och dels en tallriksventil i taket. Tallriksventilen i taket har ett rör som förgrenar sig i andra rum på sin väg mot skorstenen på taket! Bör jag stänga tallriksventilen i ytterväggen?
 
Rooney skrev:
Varför tror ni att det är ett vädringsfönster på sidan av fönstret där nu? Visste man inte bättre på 70-talet?
Vädringsfönstrets funktion är sannolikt inte är att agera permanent friskluftsventil. Den är väl snarare tänkt att fungera för just vädring (t.ex. efter ett toalettbesök)?

Rooney skrev:
Likaså i duschrummet längst ner i huset på sutterängplan så finns det dels en tallriksventil i ytterväggen och dels en tallriksventil i taket. Tallriksventilen i taket har ett rör som förgrenar sig i andra rum på sin väg mot skorstenen på taket! Bör jag stänga tallriksventilen i ytterväggen?
Har det alltid varit ett duschrum där? Eller kan placeringen av friskluftsventilen ha gjorts innan man kom på tanken att installera en dusch i utrymmet?

Om tanken alltid har varit att detta skall vara ett duschrum, verkar det onekligen vara så att man visste sämre på 70-talet (med tanke på friskluftsventilens placering)?

Jag tycker dock inte att du skall stänga någon friskluftsventil utan att först säkerställa att friskluft kan ta sig in på andra sätt. Kontakta en fackman om du känner dig osäker. Upplever du inte att duschrummet känns kallt och dragigt under den kalla årstiden behöver du nog inte vidta några åtgärder alls.
 
Rooney skrev:
Jag får lita på det ni säger om att inte ha fönsterventiler i badrummet, även om det känns konstigt för mig. :rolleyes: ...
Som sagt, det rådet kan du lita på, det är liksom det mest grundläggande fakta när det gäller ventilation, tilluft i sovrum, frånluft i badrum o kök.

Om det var tvärtom skulle du ju dra med dig den fuktiga badrumsluften genom hela huset in i sovrummen innan den kom ut.

Tänk alltså på att det är ett flöde du vill uppnå, inte bara "få in lite friskluft" hur som helst. Därför är det också viktigt att dina dörrar till badrum har en öppning som tillåter luften att strömma in. Kolla om du har någon luftspalt där idag, en glipa nertill t.ex.

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.