VI hade en incident i vår villa i helgen. Vi misstänker att vi har rörböjar i källaren som är tätade med asbest och därför ska vi ta in en saneringsfirma för att plocka ner dessa. Nu i helgen skulle vi dock koppla bort den gamla oljepannan och ersätta den med en lånad elpanna. Detta för att sanerarna skulle kunna ta bort den gamla oljepannan i samma veva som rörböjarna.

Dock så råkar min pappa slita ner en av rörböjarna under arbetets gång. Det rann ut ett vitt pulver, det dammade inte synligt, utan såg mer ut som finkornigt sand. Sen plockade han bort hela isoleringsbiten och lade i en sopsäck. Jag blev förbannad och sprang och hämtade en blöt handduk som jag försökte torka bort det mesta med, den lade jag också i samma plastsäck.

Sen gick jag upp på övervåningen, tog av mig mina byxor och tröja och hjälpte min mamma som var uppe med barnen med en grej de har akut bråttom med. Så fort detta var avklarat så googlade jag på asbest och blev så jäkla rädd att jag tog barnen och drog. Och nu var det över ett dygn sen och vi vågar inte åka hem.

En del av mig hoppas att det inte är någon fara, att det kanske inte ens är asbest i de gamla rörkrökarna. Men sen har jag den lilla rösten som viskar "en enda asbestfiber i lungorna räcker" i mitt öra. Och ska man ha den toleransen så är det ju redan kört. Hur kan man skydda sig från att få en enda fiber i sig eller sina barn?

Så nu undrar jag vad jag ska göra. Jag ska ringa någon saneringsfirma direkt på måndag men håller på att grubbla och googla och blir inte så mycket klokare.

Hur sprider sig asbest? Förutom att jag gick upp till övervåningen en gång så har dörren mellan källare och övervåning varit stängd hela tiden. Hur länge driver asbestfibrerna runt i luften och har de nu landat på allt i vårt hem? Hur får man i så fall bort asbesten som ligger där? Finns det verkligen någon metod som kan säkerställa att varenda lilla fiber tas bort, det tror jag inte på.

Det enda jag vet om asbest är att man ska låta det vara. Och det är ju liksom redan kört. Min kompis farmor dog av lungcancer för att hon tvättade sin mans dammiga kläder, läskigt material.

Jag är så förbannat bitter, istället för att vi skulle ha fått massor med jobb gjort och avslutat helgen med att tända en brasa i vårt varma hus så sitter vi utan något hemma hos svärmor och svärfar med ett hus som står kallt utan något fungerande värmesystem och oroar oss för asbest.

Ja, någon som har varit med om liknande, vad har ni gjort? Och hur beter sig asbest?
 
Asbest är ett arbetsmiljöproblem. Jag tycker att du överreagerar.
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
Rent hypotetiskt så är det säkert så att en enda fiber kan vara farlig, men sannolikheten för det är så låg att man inte kan bevisa att det är farligt. På samma sätt så har du ex. radioaktiva isotoper av vatten i allt vatten du dricker, och som du består av. Det vattnet avger strålning som rent hypotetiskt kan vara farligt, men återigen med så låg sannolikhet att det inte går att visa.

Betänk att till för ca 25 år sedan hade alla bilar asbest i bromsbeläggen, som, slets och asbest virvlade omkring hjulen och spreds i luften vi andas. Det gav ingen konstaterad hälsoeffekt på folk, men det var ett problem för bilmekaniker som ofta blåste rent från damm runt bromsarna helt utan någon skyddsutrustning.

Dvs de människor som konstaterats ha blivit sjuka av asbest är sådana som under lång tid utsatts för en hög exponering av asbetstdamm. Problemet är bara att sjukdomsmekanismen är sådan att teoretiskt så räcker det med att utsättas för en enstaka fiber, därav nolltoleransen som vi har.

Men att utrymma ett sitt hus för att det dammat lite asbest i ett rum, det är en överreaktion.

Personligen skulle jag sanera själv, men jag skulle se till att ha andningsskydd, och engångskläder, jag skulle ev. försöka skärma av arbetsområdet med plastgardiner, så att man minskar det område som sedan skall städas av. Och på olika sätt minimera damspridningen. Som andningsskydd skulle jag välja en riktig halvmask med lämpligt filter, inte bara en sådan där engångsmask, jag tycker det läcker för mycket runt sidorna på dem.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Ha, jo det är nog det jag gör (överreagerar alltså). Och jag håller med om att det är ett arbetsmiljöproblem, men det innebär ju inte att det inte finns en liten risk för enskilda personer.

Men när det gäller mina barn små babylungor så känns det som att jag hellre bor några dagar hos hos svärmor än sitter hemma och funderar över cancer. Även om jag tror att risken att råka ut för något i trafiken, ramla ner för en trappa, sätta i halsen mm är större än den från asbest så är asbest så lurigt eftersom det ligger och lurar.
 
Asbest "partiklar" är uppbyggda som en fiskekrok och fastnar i lungorna och går aldrig att få bort.
Dammet ser man inte , på dom byggena jag vart på och stött på asbest så är det avspärrning och riktig sanering med tält osv, så jag tycker inte man ska ta så lätt på det, särskilt om det finns barn i huset...
 
Fruppe skrev:
Asbest "partiklar" är uppbyggda som en fiskekrok och fastnar i lungorna och går aldrig att få bort.
Dammet ser man inte , på dom byggena jag vart på och stött på asbest så är det avspärrning och riktig sanering med tält osv, så jag tycker inte man ska ta så lätt på det, särskilt om det finns barn i huset...
Detsamma gäller förövrigt allt stendamm även om asbest är det farligaste. Om man inte har en ansiktsmask med partikelfilter när man blandar betong, river puts, borrar i stenväggar, kör vinkelslip på betongplattor osv. så kommer man andas in stendammspartiklar som fastnar i lungorna och aldrig bryts ner utan finns där resten av livet. Idag dör det betydligt fler personer av silikos (stendammslunga) än av asbestexponering.
 
Redigerat:
Vi tog ju uppenbarligen det hela på allvar och det slutade med att vi tog in en asbestsaneringsfirma som städade bort "vår" asbest men samtidigt sanerade allt annat på samma gång. Vi hade ju massor med rörkrökar som vi ska byta samt en inbyggt eternitkanal som de också tog. Sen städade vi riktigt grundligt ändå innan vi släppte in barnen. Oavsett asbest eller inte så har vi nu ett väldigt rent hus :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.