Vi håller på att ta in offerter från plattsättare med tillhörande rörmokare (ska ha totalentreprenad) för att göra om ett av våra badrum. I dagsläget finns i badrummet toalett,handfat och badkar. Men det är ett litet badrum så vi ska istället ha toalett, handfat och dusch. Vi ska byta alla rör i samband med renoveringen så passar på att möblera om lite. En av plattsättarna tyckte dock att det var bättre att ha det som det är idag. Alltså att duschen sätts där kranen vid badkaret är idag. Problemet är bara att badkaret står under ett fönster så det fönstret skulle hamna halvvägs in i duschen. Plattsättarn menade att det var inga problem för han kunde dra in tätskiktet i fönstersmygar och sen kunde man ha en liten gardin av duschdraperimaterial som man drog för när man duschar. Jag tycker dock att det känns riskabelt. Är inte risken stor att det tränger ner fukt i anslutningen mellan vägg/smyg och fönster?
Tacksam för åsikter.
 
Man kan sätta upp hur mycket draperier man vill. Lite blött blir det alltid. Finns det ingen bättre lösning?
 
T
Hur gör ni nu när ni duschar? För fönstret har ju suttit vid duschen hela tiden ju. Alla LB-Hus tex ifrån 70-talet har ju den dumma placeringen utav fönstret mitt i duschen och det bästa man kan göra är att ha ett duschdraperi längs fönsterväggen och sedan ett ut mot badrummet.

Mina föräldrar har ett LB-Hus just med denna uppsättning och när dom bytte ut fönstret var det faktskt inte så stora fuktskador, det är ju inte så att man behöver stå och duscha med vattenstrålen precis vid fönstret.

Som sagt en lösning annars är att sätta in ett mindre fönster eller köpa ett lika stort fast gjort utav PVC istället och sedan täta ordenligt runtomkring det.
 
Vi har inte bott i huset så länge men vår nödlösning under tiden har varit just att ha ett draperi för fönstret men känns ju inte som den optimala långtidslösningen. Vi hade tänkt oss att istället ha duschen direkt till vänster innanför dörren med en duschvägg i klarglas mot dörren. Duschen blir liten 75 x 80 cm men den blir inte mycket större om vi sätter den där badkaret är idag.

Men även om man sätter in ett pvc-fönster finns väl risken att det kryper ner fukt mellan fönster och vägg? Fönstret vi har idag är redan litet och vi har precis renoverat hela fasaden och flyttat ut fönstrena så att ta bort det helt eller ändra storlek/placering är inte aktuellt.
 
T
Cissi-84 skrev:
Men även om man sätter in ett pvc-fönster finns väl risken att det kryper ner fukt mellan fönster och vägg? Fönstret vi har idag är redan litet och vi har precis renoverat hela fasaden och flyttat ut fönstrena så att ta bort det helt eller ändra storlek/placering är inte aktuellt.
Som sagt, man får ju naturligtvis täta ordenligt och noga. Eller så köper man en specialbyggd hörnduschlösning, läs mer om dessa i slutet av denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/badrum/201560-dax-att-renovera-badrummet-maaanga-fragor-blir-de.html
 
I Studentbostaden jag bodde i innan så hade man ett fönster mitt för badkaret, där hade man satt upp en extra ruta som skyddade mot eventuellt stänk. (enkel plastruta i plastram som låg på insidan)
 
13th Marine skrev:
I Studentbostaden jag bodde i innan så hade man ett fönster mitt för badkaret, där hade man satt upp en extra ruta som skyddade mot eventuellt stänk. (enkel plastruta i plastram som låg på insidan)
Så är det byggt här hemma i badrummet på entreplan. Nån gång sent 90-tal. Fast där är det fastsatt med silikon.. Ser ut som en raggarlösning men funkar trots allt ganska bra (åtminstone vad gäller det vatten man kan se) och håller sig torrt kring fönstret. Det här är alltså i en dusch dessutom.

Vi planerar dock en badrumsrenovering inom ett par år och då kommer nog fönstret att ryka helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.