Efter mycket strul med effekten i pannan så här jag fler frågor.

Varför går det inte att ladda mer än 85grader.

Pannan slår liksom ifrån fläkten och klarar inte att hålla farten uppe.
 
kulle
Det justerar du väl med drifttermostaten.
 
Yes. Den står på fulla muggar. Alltså 90grader. Men termometern på pannan når typ 85grader innan överhettningsskyddet löser ut.
 
kulle
Hur mycket ack volym har du?
Öppet eller slutet system ?
 
1500Liter.
300Liter sluten expansion.
 
På Atmos pannor så sitter det ett bleck på termostatens axel som man får fila lite på, det kanske är något liknande på din?
 
Kan så vara får kolla det. Tack för tipset.

Men en annan lite dryg sak är att enda sättet för mig att
Komma upp i rekommenderade rökgastemperaturer. 200-250 grader. Är att ha övrrtändning på hela resemagasinet.
Så borde det väl inte vara?
 
höj hastigheten på laddomaten, kör på 3an om du inte gör de redan.
 
obba skrev:
höj hastigheten på laddomaten, kör på 3an om du inte gör de redan.
Har laddpumpen på 3an :)
 
Detgåråtöl skrev:
Har laddpumpen på 3an :)
kopplan på 3 fas då ;-)
 
ej jag har en likadan panna med 500 l acktankar,hade samma problem,jag ringde trebema o då skickade dom mig en 95 graders istället,bara att byta ut 90 gradaren,så nu laddar dom fullt o räcker längre.
 
Tack! Slängde iväg en beställning :)
 
Med risk för att vara lite OT men vad blir skillnaden att köra laddpumpen på 3:an? Kör själv på 2:an så det är därför jag undrar...
 
Vad jag har fattat så kan man bland annat råka ut för lokala kokningar när laddpumpen inte matar på för fullt. Kanske är jag rökskadad ;-)
 
kör man på 3an så följer inte lika mycke värme me ut i skorsten, genom att vattnet cirkulerar snabbar genom pannan o "kyler" rökgaserna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.