Hej hopp!

Vi ska ha Eps betong som underlag till klinker och i botten kommer att ligga vaxad masonit som ska plastkläs innan gjutning.
Nu när vi rivit golvet upptäckte vi att reglarna följer inte badrummets form utan löper över hela undervåningen vilket innebär att jag måste sätta dit något för att definiera var jag vill ha Eps en.

Frågan är om det räcker med att jag låter våtrumsskivorna börja på masoniten eller måsta jag sätta en riktig regel där? Behövs ingen regel för bärigheten.

eller finns det någon risk för dom?
 
är det mellanbjälklag du ska fylla med EPS?

om du menar att du vill göra ett stopp för EPSn så går det väl bra med vad som helst, ska ju plastas även upp på väggen.

nu gör ni en egen konstruktion och tar även ansvar för den vid ev. skada
 
Nej inget mellanbjälklag.

Klart vi tar ansvar. Och vi ska plasta in allt. var bara fundersam på mötet mellan våtrumsskivan och masoniten.
 
Nu har vi fixat det..

Och de nyaste rönen för EPS är att man inte behöver plasta in den. Ska kolla mot lite fler källor. Nytt material sen ett år tillbaka tydligen.

Men nu har jag kommit till mellanbjälklaget eller jag ser spånskivan underifrån och inser att det inte finns någon skiva alls. Så nu funderar jag på om det är lika bra att lägga in plyfa nu, fäst i nya reglar på reglarna. Men samtidigt ser det tokigt ut att gjuta i, allt i EPS kablar, rör och rubbet.. Blir lite villrådig. Någon som har en ide?
 
Jag förstår inte riktigt hur det ser ut. Är det bjälklaget ned mot grunden? Var är spånskivan?

Att gjuta in avlopp, vattenrör och elrör är inga konstigheter. Vattenrören bör helst dras som rir (rör-i-rör) och får inte komma upp ur golvet om det är ett våtrum vi pratar om...
 
Jag står i badrummet som ligger under nästa badrum på andra våningen och har rivit innertaket och kan se golvspånskivan underifrån. Med andra ord är mellanbjälklaget bara isolering mellan INNERTAK och golvet på andra våningen.

Rören ligger helt öppet. Både avlopp till wc och tvättstället.
 
Så det är alltså ett badrum på våning 2 som skall fixas. Är er plan alltså att fylla upp bjälklaget med EPS? Hur tjockt ovan golvreglarna tänkte ni gjuta?
 
Det var planen, men med tanke på hur det såg ut i mellanbjälklaget, eller nästan bristen på det så har jag tänkt om. Nu får allt ske på golvspånet. Flyter med armeringsnät. Och sen klinker.
 
Förstår inte alls. Vad hade du räknat med att mellanbjälklaget skulle bestå av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.