:-? Vi har tänkt att bygga i gammeldags stil men de hus vi tittat på kostar en hel del. Vi har lagt vår budgett för ett färdigt bygge inkl tomt på runt 2,5 milj. Har nu tittat lite på Hjaltevadshus och Lapplihus som alternativ. Är det ngn som har erfarenhet av dessa eller som har tips på ngn anna bra hustillverkare?
Allt känns som en enda stor djungel.... Kostnaden springer så lätt iväg. :-/
Vi är tacksamma för alla tips!

MVH Annika :-*
 
Agneta!
Det lät ju väldigt bra! Fint såg det ut! Får man fråga vad bygget gick på exkl tomten? Gjorde ni mycket själva eller fick ni det nyckelfärdigt?
MVH Annika
 
Det är lätt att kostnaden springer iväg men det behöver det inte göra. Vad menar du med gammaldags stil? Sekelskiftet? Vilket sekelskifte?
 
Tja, igentligen spelar det inte så stor roll vilket sekelskifte det är ifrån. Viktigt är den gamla stilen med snickarglädje, glasveranda, vackra fönster -gärna med spröjs. Ej enplansvilla utan 2-plan eller förhöjt väggliv. Vi är ganska så öppna men vi vet nog mer vad vi inte vill ha. ar tittat lite på bla Sköna hus som hade ett par fina hus som enl beskrivningen: "tar dej tillbaka.....i tiden" men de kostade 2,5 milj exkl tomt.
 
Vårt hus kommer landa på bara ett par nya bilar mer i kostnad och då ingår tomten.
 
Vad kostar eran tomt?
Vi har tittat på Fiskarhedenvillans hus Spoven, det huset kostar ca: 2,2 miljoner nyckelfärdigt exl tomt. Men om ni kan göra en del själva finns mycket pengar att spara.

Jag kikade in på Lappli-Hus hemsida, huset Tjädergården 195 såg fint ut, du vet inte vad det huset kostar?
 
hej annika & alla andra
det finns flera stora hustillverkare i finland varav åtminstone en (www.herrala-talot.fi) levererar vilka hus som helst, även helt individuella alltså...storelement eller sk. pre cut. prisvärda då min fasta uppfattning är att materialet är mycket billigare i finland, kvaliten mycket hög (kundundersökning visar att just herrala ligger bäst till), lägre moms mm. tyvärr finns bara en del av husen på hemsidan, men i deras kataloger hur många som helst. lycka till!
 
DeSaKo skrev:
Vad kostar eran tomt?
Vi har tittat på Fiskarhedenvillans hus Spoven, det huset kostar ca: 2,2 miljoner nyckelfärdigt exl tomt. Men om ni kan göra en del själva finns mycket pengar att spara.

Jag kikade in på Lappli-Hus hemsida, huset Tjädergården 195 såg fint ut, du vet inte vad det huset kostar?

Vet att ett Lappli Havstjädern 147 kostade förra året nästan 800 t kr, MEN då ingår INTE ytskikt, vitvaror mm, endast väggar, fönster, dörrar (ytter o inner), alla innerväggar (gips, isolering, reglar) trappa (lackad furu) detta gäller även till övervåningen + att dom har stegljudsisolering mellan våningarna, takpanel i furu till hela huset och listverk till dörrar och fönster.
 
Hej!

Bygger ett 1 1/3 planshus i lite gammeldags stil från Fiskarheden.
Vi har ritat huset själva, det har samma yttermått som Tranan men har lägre förhöjt väggliv. Är väldigt nöjda med Fiskarheden så här långt i alla fall.
Vi räknar med att hamna på ca 2,3 - 2,5 miljoner innan allt är klart med gräsmatta och dyl.
Men då gör vi en hel del jobb själva!
Dessutom hade vi tur och hittade en väldigt billig tomt, annars hade det aldrig gått ihop ekonomiskt.
Lite bilder som svärfar tagit finns här... http://www.wideangel.blogspot.com/

Mvh /Louise
 
Tack för svar! Har det inte varit svårt för er att bestämma er för just precis det huset som ni byggt? Jag blir alldeles nojig när jag ser allt.

DeSaKo: Tomten kostar 300 000 kr utan vatten, avlopp och el. Tittade för ett tag sedan på ett hus som heter ngt i stil med svan...(liknas vid en herrgård i texten ca 164 kvm stort) och det skulle kosta 1,7 milj exkl chakting.

ettan: Tittade på den finska hemsidan -förstod inte ett ord MEN jag såg en hel del fina hus. Fyllde i ngt formulär men jag har ingen aning vad det var för ngt... Kan man få ett sådant hus nyckelfärdigt eller får man bara "byggsatsen" så får man anlita ngn annan till att sätta ihop den?

Lollo: Ert blivande hus ser ju jätte fint ut! Vårt problem är att vi har inte så jätte många som kan hjälpa till utan vi får nog göra mycket själva av de vi inte vill leja bort. Ingen av oss är hantverkare så ngr stora grejer kan vi ju inte göra... Får bli till att sadla om -elektriker kanske skulle passa mej...
 
Lollo skrev:
Hej!

Bygger ett 1 1/3 planshus i lite gammeldags stil från Fiskarheden.
Vi har ritat huset själva, det har samma yttermått som Tranan men har lägre förhöjt väggliv. Är väldigt nöjda med Fiskarheden så här långt i alla fall.
Vi räknar med att hamna på ca 2,3 - 2,5 miljoner innan allt är klart med gräsmatta och dyl.
Men då gör vi en hel del jobb själva!
Dessutom hade vi tur och hittade en väldigt billig tomt, annars hade det aldrig gått ihop ekonomiskt.
Lite bilder som svärfar tagit finns här... [länk]

Mvh /Louise
Lollo!

Ert hus ser kanonfint ut! Vi har också funderat en hel del på en modifierad Tranan - på olika sätt... Får man vara nyfiken och fråga om du vet prisskillnaden från er "Trana" jämfört med standard-Tranan? Vad har ni lagt i glasverandan? En utbyggnad på köket eller helt enkelt ett uterum?

/Eleonor
 
Teta: De var en rejäl förteckning på hur ni gått tillväga. Tack! ;D
Vad ingår som standard om man köper Lapplihus nyckelfärdigt? Ingår ex vis helkaklade badrum, bakugn mm?
Ngn som vet vad det ungefär att kosta att att sätta in en vedspis? :-X
 
Robert_Maria: Vad har ni byggt för hus, byggde i i gammal stil och vad gick det på? Nyckelfärdigt?

MVH Annika
 
@Loveny

Vi byggde ett hus som vi ritat själva med sekelskiftehus som inspiration. Mälarvillan levererade väggblocken och stom-material, allt det andra har vi skaffat på olika håll.

Den exakta summan är fortfarande lite oklar eftersom vi inte riktigt har flyttat in. Någonstans kring 2,6-2,7 för helt färdigt hus och grund kommer det nog att landa kring. Inkl. tomtkostnaden får vi ett färdigt hus för ca 14.500 kr/kvm.

Hur det ser ut kan du kika på i fotoalbumet på vår sida. Vårt hus är allt annat än nyckelfärdigt. ;)
 
Robert_Maria
Ert hus så väldigt fint ut. Gillar verkligen köket, det är precis i den stilen vi har tänkt oss. ::) Gillar oxå er trappa! Har titta lite vad de olika leverantörerna har och standard är nästan alltid trappor med mellanrum mellan stegen vilket jag inte gillar. Får man fråga var ni hamnar i månadskostnad? (klart det beror mycket på vad man lägger in kontant osv...)
Nu ä jag verkligen sporrad att bygga!!!! Njut av ert hus!! :D

/Annika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.