Plattan till vårt enplanshus gjöts i början på april och vi är (trots att vi ännu inte flyttat in) sugna på att börja med diverse markarbeten, altanbyggnationer, mm.

Tomten består av "ca 0,3 m svagt lagrad siltig mulljord över en relativt styv brungrå torrskorpelera till ett djup av ca 0,7 m, därunder en mycket styvt lagrad finsand, (silt)"

Vissa personer man pratar med ger oss rådet att avvakta med vidare markarbeten tills huset stått ett år och tomten fått en chans att "sätta sig", medan andra tycker man kan börja omedelbart.

Vad är Era rekommendationer? Hur har Ni gjort? Hur har resultatet blivit för Er som gjort mer eller mindre omfattande markarbeten tätt inpå "husplanteringen"?  
 
Då jag inte har varit med om någon gräsmatta som inte sätter sig oavsett hur länge man väntar innan man sätte igång så skulle jag börja med den och vara berred på justera eventuella sänkor nästa år
 
Antar att Du i och med detta menar att plintar för carport och altan mm. inte blir varken mer eller mindre raka oavsett om man väntar så att marken får en chans att sätta sig?

Låter alltså som att man lika gärna kan starta i år.....

Fler bud?
 
I vårt område så är det en granne som byggde altan på plintar ca. 3 månader efter huset stod på plats. Det säckar i mitten nu. Mitt förslag är att vänta om möjligt! Se det som ett härligt "nästa vår"-projekt ;)
 
Jaha. Då står det 1-1 och man är återigen rådvill. Fler erfarenheter?
 
Jag funderar själv på (när det gäller altan) att gjuta plintar som står på en större yta mot marken, kanske 50x50 för att fördela trycket mot marken.

Och du... Skippa det där med limning av bärlina i sockeln... Fibercementen är nämligen limmad på cellplasten ;o)

Har även funderat lite på det där med att jacka ur för altan i kantelementet. Troligtvis blir det att jag gjuter socklar strax utanför grund. Får fundera lite till... Känns lite "nasty" att jacka ur L-elementens cellplast?!?!
 
Ja, limningen har jag lämnat därhän.....

Tycker rent logiskt att det inte borde vara så dumt att jacka ur kantelementen, och få klackar som 'sticker ut'. Men om inte den tanken är tilltalande finns det ju, i Ditt läge - innan gjutning - fler alternativ. Eller vad sägs om att borra hål i kantelementen och skjuta in och fixera rostfri gängstång av relativt grov dimension?

Önskar verkligen att man tänkt på detta innan.....
 
Plintar skulle jag nog vänta med.

Om du inte vill vänta så får du gräva ned till orörd mark och sen återfylla i lager och packa dessa ett efter ett tills du kommer upp till den tänkta botten på plinten. Mina plintar till carporten var minst 70X70 i bottenyta men eftersom jag är glad amatör så kan det ha varit overkill
 
Tänker vänta till nästa år med plintar men gräsmatta i år - typ fifty/fifty - tänkte som så att en svacka i gräsmattan kan man fixa men tristare läge om altanen eller garaget sjunker/tippar/svackar... :)

//Sly
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.