Försöker förstå vilka komponenter mitt larm ska ha men är osäker på hur man hanterar inpasseringen.
Har förstått att man lägger en fördröjning på magnetkontakten som sitter på ytterdörren. Nu tänkte jag mig också ha en rörelsedetektor i hallen som med all sannolikhet också kommer att täcka området vid ytterdörr och manöverpanel.

Är detta ett problem?
Sätter man fördröjning på rörelsedetektorn också?
 
Det brukar gå att ställa så att rörelsedetektorn har fördröjning OM magetkontakten brutits och den fördröjningen aktiverats. Annars löser den direkt.
Dvs. om någon kommer in genom dörren så utlöser inte rörelsedetektorn förrän efter fördröjning (samma som dörrkontakten), MEN om någon tar sig förbi dörren utan att öppna den... Ex via vfnster, så löser rörelsedetektorn ut larmet sdirekt den aktiveras.
 
Och som alla förstår så är vfnster = fönster...
 
Tack!
Tänkte mig ett DSC trådbundet. Någon som vet om det går med ett sådant larm?
 
Jag är inte säker, men när jag läst på om DSC så tycker jag mig komma ihåg att jag sett att det ska gå att göra med deras larm.

Har du hittat något bra ställe att beställa ifrån? Jag är också inne på att köra på DSC, från USA med en hybridlösning. Några trådade, men merparten trådlöst.
 
Nej, jag letar också efter en bra site att beställa från någonstans i världen :). Enklast vore ju England så man slipper strul med moms och tull, men USA är kanske billigast.
 
Det går med DSC larmen.

Sök i forumet, finns mängder med trådar som behandlar inköp utomlands av just DSC-larm.
Tänk på att de inte har samma trådlös standard på DSC-prylarna i Europa som i USA. Handlar inte bara om frekvensen, utan även nått annat jag inte kommer på vad det var.

Dock funkar alla trådade saker med varandra.
 
J
Den funktionen finns hos DSC, Galaxy, Siemens mfl men heter olika hos respektive tillverkare, i ditt fall så ska magneten sättas som "entry delay" och rörelsedetektorn som "interior".

http://www.alarmsystemstore.com säljer DSC.
Detektorer (trådbundna) kan man köpa från http://www.securitywarehouse.co.uk om man vill slippa tull och moms.
 
Har bra erfarenhet av securitywarehouse.co.uk för allt annat än själva larmet, men alltså detektorer, kabel, mv. Detta är ju oberoende av märke så länge det är trådat. Det låter tokigt med kabel från UK men frakten blir inte mycket mer - och 85kr per 100m för 4-ledad larmkabel är billigt. Även rörelsedetektorer från 50kr/st är svårslaget...

DSC centralenhet, map mv. finns billigt på http://zwave-products.co.uk

Vill du ha svensk text i map:n kan du ju köpa den i sverige, sök på PK5500 på prisjakt.
 
RilleRock
Rörelsedetektorerna är de Pir?
Vill man inte de skall lösa för en fladdrande gardin eller liknande hade ja satsat på quad eller kombi.
 
Nej för 50kr får man bara en vanlig PIR, men ibland funkar det ju, har det t.ex. i ena källaren där det inte finns fönster, tyger eller värmekällor. Annars är dual-tech med både PIR och mikrovåg bättre, de kostar 4-5 gånger mer - så typ 250kr från UK. Fortfarande mycket billigare än i Sverige.
 
Kombi är ju bäst för att klara gardiner osv men faktum är att vanliga "djursäkra" deckare funkar rätt bra mot gardiner i alla fall.
Har man en öppen spis eller liknande så ta en microvåg/ir kombo :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.