D09
Imponerad av att man vågar gå upp på taket och gå såpass nära kaminen för att kasta i saltet
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
D09
Men jag får uppfattningen av att man hinner ändå sätta sig i säkerhet om man är vaken, dvs med tanke på ljudet etc
 
Det var nog för att vi inte visste exakt vad som höll på att hända samt att det inte kom eld ur skorstenen...när saltet kastades ner så blev det bara ett enormt moln, precis som en dimma som bolmade ur skorstenen. Det var ändå tur att grannen vågade eftersom det tar väldigt låg tid för brandkåren att komma hit. (jag bor i tassemarkerna så att säga ;) )
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Ja med tanke på ljudet så lär man hinna ut ur huset. Och om man sover så bör man vakna av det. Dock ingen rök eller liknande så att brandvarnarna gick igång.
 
D09
Min stora fasa är att huset ska börja brinna, och att hinna få ut ungar och djur.

kör med modulblockskorsten med luftspalt mellan fodrena, ska väl ge en lite tid.

Bråkade försäkringsbolaget när dom fick redan på sotbranden?
 
Nej ingen bråkade eftersom vi var så snabba att inget hände :) Skorstenen klarade sig och sotaren kom efter några dagar när allt hade kallnat och inspekterade och gav klartecken för fotsatt eldning (efter sotning) Sotelden fick jag därför att jag startade eldarna med kartong (och ibland mjölkkartonger :( dumt jag vet men man lär sig) och eldade ved som inte var helt torr samt ströp lufttillförseln....jag hade fått tipsen om kartonger och att strypa luften av en annan sotare som hann gå i pension strax före sotelden. Men vi undkom alltså med blotta förskräckelsen och numera eldar jag bara torr ved, startar med tändblock eller papper och ser alltid till att det inte pyr så att glaset på kaminen "beckar" igen under eldning. Har man respekt och eldar klokt så behöver man inte bli orolig. Enligt sotaren så är risken störst direkt efter sotning och om man eldar galet som jag gjorde :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hur länge hade du eldat med karton, blöt ved etc innan det hände?
 
Jag hörde av en sotare att man kan döda en sotbrand med en pulver släckare.
Några puffar vid kaminen/pannan upp i skorsten släckte branden.
 
  • Gilla
mycke_nu och 1 till
  • Laddar…
Jag hade eldat felaktigt i ca 6 månader, minst en vintersäsong i allafall och jag eldade mycket eftersom det var svinkallt ute. Så en brasa på morgonen och en massa på kvällen.....Min soteld var i storlek nästan 2 meters och som en jättegasollåga! Jag betvivlar att det hade gått att släcka det med en pulversläckare. Elden fanns dessutom mer än 1 meter upp i skorstenen från kaminen sett. Och den fick luft både nerifrån och uppifrån..... det kanske hade funkat med pulversläckare men vrålet som kom från kaminen när jag öppnade luckan och luftsuget gjorde att jag stängde alla ventiler fort som attan :) Saltet funkade omedelbart och vrålet upphörde direkt......och huset finns kvar så numera har jag alltid en hel säck tösalt hemma :)
 
Pulversläckare brukar innehålla just salt.
 
D09
Pulversläckare har jag redan nära tillhands, men ska skaffa mig en säck med salt också :)
 
D09
Jag eldar ungefär likadant, försöker hinna med på morgonen innan jobbet och sen desto mer på kvällen.

Jag tänder med tidningspapper, tändblock ( om jag har hemma ) eller he he dasspapper ( nytt ) men det är inte så poppis här hemma. ;)

Däremot så har veden inte förvarats på bästa sätt under åren även om jag försökt torka det så mycket som möjligt.

Är det endast fuktigheten i veden som är intressant eller är det andra ämnen som ska ge sig av under tiden som man brukar förespråka för lagringen av ved?
 
Det är fukthalten i veden som man vill ha låg.

Kolla på röken, över nollan ska du inte se nå speciellt mycket rök, vit så är veden fuktigt (men bra förbränning), är den grå eller mörkare har du dålig förbränning (ev. också fuktig).

Även om röken blir mer synlig, fortfarande vit, desto kallare det blir så borde det vara ett mellanrum mellan skorstenen och röken. Mellanrummet minskar också med temperaturen. (Men nu har jag går från strax över noll grader till -5 kanske -10 grader.)

Elda på och skaffa en fingertoppskänsla...

Motdragslucka skyddar mot soteld, den sänker temperaturen i skorsten så den inte kommer upp i de graderna som antänder sotet/tjäran. Men den sänker också draget så se till att du fortfarande har tillräckligt bra drag.

Om det finns spjäll i skorsten kan det hjälpa till att lindra en ev. sotbrand om den stängs. (Efter det hänt i så fall... annars ska den vara helt öppen.)
 
Redigerat:
Andreas_Hansson skrev:
Det gäller väl att hålla bra fart på elden. Pyr eldar man bildas det tjära och det är ju den som brinner.
Det borde heta tjäreld. Sot brinner inte.
Vet inte heller om det är just sotet som brinner, men likt att stålull kan brinna helt suveränt så kan du få igång en schysst glödbrand med tillräckligt mycket sot (syret).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.