Ska snart påbörja renoveringen av vårat badrum. Tanken är att byta ut den befintliga vattenburna radiatorn mot en kombinerad handdukstork/element men hur vet jag vilken storlek som kommer krävas på handdukstorken?

Badrummet är 1.70x.2.90 inte så stort med andra ord...

Spelar det någon roll vilket "märke" man köper? Fungerar en 600kw från Biltema lika bra som en Purmo Java för 5ggr priset?
 
Jag antar att du menar 600 watt och inte 600 kilowatt :) maxeffekten anges vid höga framledningstemperaturer, den bör räcka men kolla vad den avger vid den temperatur som du använder som mest.
 
Nimajneb skrev:
Vi satte in en sådan här [länk]
Och den värmer vårt badrum som är lite större än ert.

Visst är den dyrare än biltemas men de känns lite B att stoppa in en biltema pryl i ett nyinrett badrum.
Så den klarar att ensam värma badrummet? Består ert badrum av någon yttervägg?

Har blivit idiotförklarade lite överallt när det gäller att ersätta elementet med handdukstorken. Biltema bara skrattade och föreslog ett oljefyllt element... (till vår vattenburna).
VVS:aren sa att det var i praktiken omöjligt om man inte hade en mec en W över 600?
 
För att kunna svara på frågan så måste man veta hur mycket energi det idag behövs för att värma upp badrumet.
Vad har du för radiator idag, vet du hur stor den är?
 
Idag sitter en panelradiator (enkel) med en storlek på 56x96 cm..
Har några år på nacken (80-tal),
 
MB77 skrev:
För att kunna svara på frågan så måste man veta hur mycket energi det idag behövs för att värma upp badrumet.
Vad har du för radiator idag, vet du hur stor den är?
Men det hjälper ju inte mycket heller, maxeffekten säger ingenting om vad som behövs i realiteten - även om det kan ge en fingervisning. FRICO's beräknare har jag använt ibland, http://www.frico.se/Know-how/Output-calculation/
Det finns också verktyg på energiberakning,se
 
mexitegel skrev:
Men det hjälper ju inte mycket heller, maxeffekten säger ingenting om vad som behövs i realiteten - även om det kan ge en fingervisning. FRICO's beräknare har jag använt ibland, [länk]
Det finns också verktyg på energiberakning,se
Fast man behöver ju inte göra det mer komplicerat än vad det är, vet man att det räcker med 600w radiator så räcker ju det. Nu pratar vi ju om ett litet badrum, och då behöver man inte veta mycket mer.
Hade det varit ett större utrymme eller flera rum är det en annan sak.
 
Man brukar rekomendera 50-80W per kvadrat beroende på hur välisolerat etc. Detta är effekten på handdukstorken.
 
Kan säga att vi installerade en handdukstork att ha som element. Fungerade utmärkt!
Räknade med ett minimum på 80w per kvm. Landade på ca 500 för vår del, tog då i lite extra (pga att badrummet var 4/6 yttervägg) och skaffade en handdukstork på 752w (Hafa Ellips), FUNGERAR UTMÄRKT! =)
Supernöjda... å snyggt också!
 
OK. Undrar bara över de W-tal som anges på handdukstorkar, svårt att vädera. Många märken t ex Purmo anger olika W-tal utifrån hur varmt framledningsvattnet är.
Funderar på om man då ska titta på de högre eller lägre W-talen som anges.
 
Det beror på vilken uppvärmning du har. Se nedan. Är det Δt30o ska du kolla på det lägre värdet och om det är Δt50o ska du kolla på det högre värdet.
FRÅGA: Vad betyder Δt50o och Δt30o?
SVAR:
Med Δt (dt) menas skillnaden mellan värmesystemets och rummets temperatur. Detta betyder att ju högre temperatur framledningsvattnet har desto högre värmeeffekt avger torken. Värmepumpar har oftast Δt30o (lågtemperaturssystem) medan fjärrvärme, ved och oljepannor har Δt50o (högtemperaturssystem).
 
Aha, tack, nu blev jag lite klokare! Vi har fjärrvärme, så man kanske kan räkna med det som anges i "triangel"50.
 
mecese83 , jag ville bara fråga om ni har handukstorken som enda värmekälla eller om ni har något annat som golvvärme också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.