Jag har ett hus på 160kvm som jag värmer med en IVT Green Line HT C7, 9kw elpatron, volymtank på 100L, utegivare, jordvärmeslingan är på 400m. Jag har en kulvert på 7-8m ut till garaget där det hänger ett fläktkonvektorelement. Ovanpå garaget har jag ett rum på ca 25kvm, det har jag inte haft uppvärmt tidigare, men nu skall någon bo där och då är det ju lämpligt med lite värme så nu är det även rör dragna till ett rejält element i det rummet.
I huset är det ingen problem med värmen, där är alla termostater fullt öppna och 20 grader, i garaget har jag sänkt något så där är ca 16 grader. Men jag får inte riktigt upp temperaturen i rummet ovanför garaget. Skall jag då sänka alla termostater på elementen i huset och öka kurvan för att trycka ut mer värme till det rummet?
Jag har läst att man kan sänka termostaten på något element, typ i sovrummet om man vill ha lite svalare där.
Men är det okej att göra det på i princip alla elementen utan att man får oönskade effekter ?
 
Thanx for nothing!:thumbdown:
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
förmodligen så är det som du säger. temperaturen till elementet i nya rummet är för låg, eller elementet för litet. du kan ju prova med ett liknande som i garaget.
 
Om du känner på elementet i rummet som inte blir varmt är det stor skillnad i temperatur mellan övre och nedre delen så kan det vara för låg cirkulation i just den radiatorn.
 
T
Ett till element gärna fläktkonvektor i rummet kan vara en lösning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.