Hej.
Har läst på detta forum i flera år och haft mycket nytta av alla proffs och hemmafixares kunskap som sprids här. Det här mitt första inlägg och eget ämne.

Vi har sökt hus i flera år och nu hittat ett litet en plans hus med ett läge som vi verkligen gillar. huset är inte något som faller oss i smaken. Det är både för litet för våran familj och det mesta är sedan 60 talet i det. Pratade med byggnadskontoret här i Luleå igår och fick grymt bra hjälp (Har läst en del ämnen och inlägg här på forumet om sega handläggningstider och dålig hjälp på kommunen men icke här. All heder till er). Den utbyggnad av markarean som tillåts inom detaljplanen räcker inte till för oss. Det går däremot alldeles utmärkt att bygga till på höjden. Detaljplanen tillåtet 2 plan med 7.60 i bygghöjd. Typ av tak har dom inga invändningar mot. Så nu har jag googlat och läst som en galning de senaste dagarna för att sätta mig in i denna möjlighet. Jag har bla läst igenom ett par in
imponerande projekt här på forumet. Det här ämnet är ett steg för oss för att våga komma till skott med den här galna iden.

Huset är byggt på 50 talet med en tegelfasad. Står på källare. Det har måtten 8x11 meter. Vad jag undrar är om jag måste in i de befintliga vägarna och förstärka upp konstruktionen för att den skall bära tyngden av ytterligare en våning och ett tyngre tak? Eller kan jag använda det befintliga bjälklaget mot kallvindan och förstärka det till nytt golv för våning 2 och sen bygga vägglivet mot det nya taket på det?
Informationen om huset räcker säkert inte för att svara på de här frågorna men jag mottar gärna all info om ett sådant här projekt i själva planeringsstadiet. Ni kan säkert peka mig i rätt riktning för vad jag behöver undersöka för att komma vidare.

Jag hoppas på många hurra rop så vi vågar ta det här steget och lägga ett bud. :)

/Christian
 
Jag gjorde just så, reste ett ny våning med det gamla huset som grund, sedan revs de gamla takstolarna från insidan och lät underramen vara kvar. Sedan reglades det för nytt golv på ovanvåningen.
Huset var från 60talet och stommen var i princip uppreglad av 2"4.

Om du måste in i väggarna är omöjligt att säga, men om nuvarande hus kan bära ett tak i den snözon huset ligger i borde det inte vara omöjligt att hissa upp det 2m. Så mycket mer vikt ger inte ytterväggar. Däremot kanske man får kompletera med några bärande väggar för det nya bjälklaget.

Ett råd är att kontakta arkitekt för att få skisser och ideer. För undervåningen lär få sig en översyn också.
 
kul att höra från någon som gjort det här. Vi ska träffa en arkitekt på måndag och rita och skissa lite på vilka möjligheter som finns. Precis som du säger så ska hela nedervåningen också planeras om. Under hur lång period vid själva takbytet kunde ni inte bo och nyttja nedervåningen? Är det realistiskt att tro att man kan minska den tiden till 2 veckor om man har förberedd allt med färdiga takstolar mm. Självklart också hyrt in lite folk som hjälper till den tiden.
 
Den enda gången vi inte kunde bo i huset var när golvvärme lades in i undervåningen samt när väggarna invändigt målades. Kanske 2v totalt. Vid takbytet kunde man bo där, det kan dock bli lite kallt tills man fått dit isoleringen i det nya bjälklaget.
 
Det låter ju lovande. Lade ni ryggås tak eller satte ni färdiga takstolar som ni förberett och lyfte på plats med kran?
 
Ryggåstak med en 9m limträbalk i nocken.
 
Tack så mycket. Jag har nyligt timrat en stuga på 6x9m med ryggåstak och 3 åsar så jag vet c:a hur lång tid det tar och vilket jobb det är. Att göra det ovanför ett befintligt tak är väl inte direkt lättare kan jag tänka mig. Vi funderar på ett mansardtak till detta hus. Detta är nytt för mig så jag försöker sätta mig in i konstruktionen. Mottar gärna tips och erfarenheter om detta.
 
pbengtsson skrev:
Ryggåstak med en 9m limträbalk i nocken.
Ryggåstak i vinkel....11m limträ i nock.... :p
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
JAg har noga tittat på de firmor som nämns här på forumet som sysslar med taklyft. De har sina fördelar på många sätt, men är inte ett alternativ för oss. Det största skälet är att det blir så dyrt så att slutsumman på fastigheten blir högre än dess värde och därav blir det väldigt dyrt att bo där med de lån som då krävs. Utöver det så har vi mycket kontakter och egen kunskap som borde borga för att vi kan göra det betydligt billigare. Till sist så vill jag göra det här själv då jag skulle tycka det var väldigt roligt att en gång i livet skapa sitt eget hem. Jag är helt enkelt grymt sugen på att genomföra den här galna iden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.