P
johanpelle skrev:
Sverige är inte Nedre Volta eller Colombia. De som bor i dåliga länder med öppen kriminalitet kommer ju hit hundratusentals varje år för att slippa eländet
Det där kunde ju låtit bli att skriva.

Annars håller jag med om att man som kund måste kunna förvänta sig att leverantören talar om att det kommer att tillkomma kostnader och varför redan vid beställningen av arbetet.
 
Och leverantören tycker att det är så självklart att maskinkostnaden tillkommer så han glömde nämna det. Tror den här typen av fel ofta beror på att man i olika brancher har olika självklarheter som alla i branchen vet men inte kunden.
 
Om arbetet hos kunden kräver en viss typ av verktyg som man inte kan förvänta sig att hantverkaren normalt är utrustad med så hyr man detta och lägger kostnaden på kunden. Men man skall alltid informera kunden om detta. Kanske har kunden denna maskin själv eller känner någon att låna ifrån? Kommunikation!

Exempel:

Elektrikern behöver bila upp ett hål i golvet för att få fram ett rör. Bilmaskin är något en elektriker normalt inte har och således behövs det hyras.

Men är det tex en betongfirma/murare eller dylikt som är där så kan man ju förvänta sig att de har en bilmaskin.

Detta är inget som ingår i timpriset.
Då skulle alla kunder där man inte behöver hyra maskiner få vara med och betala, vilket inte blir rättvist.
 
lotuel skrev:
Ett oskick att ta betalt för maskiner som används i jobbet. Den kostnaden bör läggas på timpenningen så att man kan jämföra prisnivå hos olika hantverkare.
Var går annars gränsen?
Hyra av hammare o skruvmejsel? Hyra av arbetskläder? Hyra av sticksåg, kapmaskin etc etc
När jag lät bygga till huset för några år sedan hade den lilla byggfirman redan två jobb samtidigt, alla firmans maskiner var upptagna...jag fick bekosta hyran av ett femtal maskiner. Dock utan något tillägg.
Då var man inte glad.Särskilt inte som det kom som en överraskning på slutet. Nästa gång är man på sin vakt.
Varför var det just du som skulle betala för hyran? Var det bara det att du råkade sitta med Svarte Petter, de valde att starta ditt jobb sist?

Var det maskiner som man normalt kan räkna med att de har? Och de hade inte sagt någonting om det innan? I så fall hade du förmodligen kunnat slippa stå för deras extrakostnader om du hade opponerat dig.
 
Det är många större byggfirmor som har en timpeng som i princip inkluderar hammare och sen tar dom hyra för handklinga sticksåg skarvkabel ja i stort sett det mesta. Mindre firmor som jobbar mot privatkunder brukar inkludera mera verktyg och tar endast extra för specialverktyg.
 
Dom var ärliga och tyckte nog inte att det var något fel att ta en liten slant för hyran, hade det varit så att dom vetat att du inte skulle gå med på det så hade dom naturligtvis "gömt" den kostnaden i något annat..
 
På jobbet (service av utrustning till industri och kraftverk) tar vi faktiskt betalt för "hyra" av verktyg även när det är våra egna verktyg. Gäller alla verktyg, från skruvmejslar till mobilkranar. Skälet är två: Dels är det en extra möjlighet att ta betalt av kunderna, dels har många kunder egna verktyg. Vi skickar faktiskt då och då servicetekniker som vi skämtsamt säger "i bara kalsongerna" till kunder som har alla verktyg som kommer att behövs för det aktuella arbetet själva. Det blir ju så klart billigare för kunden och samtidigt mycket mindre planeringsarbete för oss.
 
Det är en skev värld vi lever i, där hantverkaren inte förväntas ha de verktyg hen behöver för jobbet och dessutom förväntar sig att kunden ska betala hyra för dessa utöver timpris och materialkostnader. Snart ska man väl köpa ett extra litet frimärke och sätta bredvid det stora på breven för att brevbäraren har bil.
 
  • Gilla
zenobia och 1 till
  • Laddar…
Har aldrig hört nåt liknande, fungerar det alltid?
Hur hanterar ni en situation när verktyget går sönder eller när det är undermåligt och ett annat måste införskaffas?
 
Givetvis så får kunden betala för hyrd materiel - vem skall annars göra det?

Att hyra utrustning som inte används så ofta är god företagsekonomi och mycket mycket vanligt. Om en elfirma exempelvis inte utför särskilt mycket lysrörsjobb (mycket vanligt på större industrier) så är det inte ekonomiskt försvarbart att ha en skylift - då hyr man denna. Kunden betalar givetvis hyreskostnaden. Alternativet är att man äger denna - då måste avskrivningar, underhåll och annat räknas hem. Givetvis betalar kunden detta också.

Precis på samma sätt fungerar det med kranbilar, lyftutrustning, håltagningsmaskiner, bilmaskiner, ställningar, teleskoplyftar, torkutrustning osv. osv.

Om en byggare skulle äga alla prylar för alla tänkbara jobb skulle man inte kunna konkurrera med de mindre bolagens timpenning (ja, så är det - kunderna betalar alla omkostnader ett bolag har - aktieägarna vill inte göra det särskilt länge).

Var istället glada att bolaget löser problemet så att ni slipper ta in specialister till allt.
 
  • Gilla
Mikael Thalin och 3 till
  • Laddar…
Låter som detta har uppkommit av orsak 1A.....har någon form av dialog förts överhuvudtaget....självklart från båda håll..... om man som kund vill ha ett jobb utfört ligger det i dennes intresse att förklara vad som ska göras och vad som förväntas både vad det gäller utförande, pris eller tid....lika så för den som skall utföra jobbet....tex ja jag kan göra detta jobb på detta vis under denna tid och för detta pris...dock tillkommer hyra av XXXX.......
 
"Till alla som säger att det skall ingå i tim. priset, och hur skulle det då se ut, ex 150 000 kr/tim för vi behöver köpa en grävmaskin???? "
Tänkte nyss att detta forum var seriöst , men detta var ett dumt svar.
 
Jag blir mest fascinerad av hur folk tänker...

Alla och allt kostar pengar oavsett vad man jobbar med.


Lysrörs exemplet var väldigt bra!
 
Locke skrev:
Givetvis så får kunden betala för hyrd materiel - vem skall annars göra det?
Nu svarade du på en annan fråga.

Svara på TS fråga i stället:
Ska kunden betala hyra för maskin som man kan anta att hantverkaren har i sin arsenal när denne inte har upplyst om att kostnad för verktygshyra faktureras separat.

Jag tycker inte det. Om det nu är så att hantverkaren glömde att upplysa om detta så borde det bli läropengar för hantverkaren, inte för kunden.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Ska kunden betala hyra för maskin som man kan anta att hantverkaren har i sin arsenal när denne inte har upplyst om att kostnad för verktygshyra faktureras separat.

Jag tycker inte det. Om det nu är så att hantverkaren glömde att upplysa om detta så borde det bli läropengar för hantverkaren, inte för kunden.
Jag tror du hittat pudelns kärna! Det man inte berättat vet inte motparten.

Om det inte blir tillräckligt tydligt i en offerten vad som ingår gör vi en separat lista med ansvarsfördelningen typ: Kunden: Skylift, stegar, ställning. Vi: Verktyg, specialverktyg XYZ.

Glömmer vi något brukar vi åka vi på att betala det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.