Hej, har hållit koll på forumet men inte känt att jag kunnat tillföra något, ni har alla kolla på läget och svarar snabbt och bra. Mitt ärende fortgår fortfarande sedan 2006 när första överklagan skedde. Nu är det 2012 och jag har nyligen fått en laga kraft vunnen detaljplan som fastställer huset. Förra veckan sökte jag således om bygglov och slutbevis på anmodan av Stadsbyggnadskontoret. Jag formulerade mig exakt såsom de tyckte att jag skulle skriva i o m att mitt ärende var lite speciellt.

Döm om min förvåning när handläggaren kräver handlingar som om jag skulle bygga ett nytt hus. Så här har det sett ut de sista dagarna.

- Även om huset var klart år 2006 måste vi ha en kontrollansvarig, säger SBK.
- Ok säger jag men en kontrollansvarig kan ha svårt att kontrollera bygget i efterhand då han inte följt bygget.
- Jo, säger SBK men vi måste ha en.

Nr 2.

- Vi behöver ritningar på huset säger SBK.
- Ni har ritningar på huset, säger jag.
- ja men de ligger i akten som jag har till höger om mig
och jag behöver dem till akten som ligger till vänster om mig, säger SBK.
- Du kan inte tänka dig att föra över/kopiera eller märka om mappen, säger
jag.

Nr 3.
SBK säger - Vi måste se att huset överensstämmer med detaljplanen.
Jag säger - Men detaljplanen är ju gjord för att fastställa huset.
SBK säger - Jo men vi måste ju se att inget ändrats
Jag säger - Huset har inte flyttat på sig många centimeter sedan ni senast var här och mätte för ett halvår sedan.
SBK säger - Om du är missnöjd med min handläggning får du vända dig till min chef.
Jag säger - Missnöjd, absolut inte, jag förstår dig bara inte.



Så där fortsätter det. Med risk för viten och rivning och anmälan
från grannar.
 
Hej Christi/christi/Christina113

Du verkar byta användar-ID lika ofta som jag byter skjorta :)

Jag ramlade in i den här tråden "av misstag" och blir förfärad över hur byråkratin kan misshandla människor.

Nu verkar du vara nära målet, så hoppas att ni orkar fram till målsnöret!

Lycka till!

//KoW
 
Tack och ja, jag har enorma problem med min inloggning och när jag skriver för att få tillgång till mitt gamla konto får jag inget svar. Kan bero på att den gamla mailen är nedstängd sedan flera år och de litar inte på att det är jag när jag använder den nya mailen.

I vilket fall hoppas jag nu att det går vägen med nytt bygglov och slutbevis men det känns inte bra. Fick ringa högsta chefen och villaägarna (som ville att jag omedelbart gick till pressen eller till politikerna direkt) innan det hände något. Nu har de själva kopierat handlingarna, skickat dessa till mig och jag fick återsända dem med vändande post. Sedan tre veckor har inget hänt - men det tar väl tid. Jag är säkerligen inte speciellt populär hos dem. Allt är långt ifrån klart och inte förrän jag fått slutbesked kommer jag känna mig lugn. Allt, precis allt har gått fel i det här huset, trots att vi följt alla regler, lagar och vad stadsbyggnadskontoret har sagt. Det är fruktansvärt jobbigt och än så länge är det som sagt inte över.

Som jag förstått det har jag dock en fördel framför dem som bygger inom nya lagen. Visst är det så att man inte kan flytta in förräns med fått sk slutbesked? För vi fick ju i alla fall flytta in även om det inte var klart pappersmässigt.
 
O
Jo, bygger man enligt gamla PBL så kan man flytta in även om det inte finns något slutbevis!
Fortsätt gärna att uppdatera oss! Vi är flera som är nyfikna!
 
Hej, jag vill bara tala om att jag fick nytt bygglov idag! Är så glad så jag hoppar. Nu kommer säkert detta att överklagas även om detta följer detaljplanen men ack så skönt. Nu är det bara slutbeviset kvar. Bygglovet gäller bara om jag börjar bygga inom två år men det klarar jag nog :)
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
christina113 skrev:
... Är så glad så jag hoppar.... :)
Christina, vi gläds med dig allihop :D :D :D

Grattis (y)
 
Grattis!
 
Har just läst hela historien och de två första sakerna som slår mig är:

-Grattis till bygglovet och hoppas det löser sig en gång för alla nu.
-Man är mycket lyckligt lottad om man har bra grannar!
 
D
christina113 skrev:
Bygglovet gäller bara om jag börjar bygga inom två år men det klarar jag nog :)
Du tror inte SBK kommer att säga att du måste BÖRJA bygga inom två år och således måste söka rivningslov först och bygga nytt? :wow:
 
Allt kan hända så jag säger inget. Det skulle inte vara otroligt i mitt fall i alla fall. Inte förrän jag fått slutbeviset kan jag känna mig lugn. Undrar nu bara hur länge grannarna kommer dra ut på det hela. Denna gång känns det i alla fall tryggar då detaljplanen är gjord för huset (hoppas bara att ingen gjort något misstag med den).
 
Tänk vilka följder det kan bli om bygget exempelvis är lite lite närmare än 4,5 meter från tomtgräns...
I Askersund gör kommunen lite som de vill, här bygger de själva saker precis intill tomgräns, men aj vad man själv gör fel om man gör likadant. Kommunen har haft en scen utan bygglov i över 10 år: http://blogg.alfredlundgren.com/#post2

Hur tror ni att det skulle gå om man låt säga, bygger ett garage precis intill tomtgräns och sedan gör precis likadant som dem gjort där?
 
Har du grannar som mig är det bara att riva bygget. Fel blir det ibland men det beror på om någon bryr sig eller inte. Rör det sig om några centimeter går det ju inte att se med blotta ögat utan krävs aktiva grannar, som i mitt fall, som mäter med måttband och hade tur att det vara andra osynliga fel på huset som gjorde att de fick rätt.
 
En otrolig berättelse och man blir förundrad över hur vissa personer kan bete sig. Man kan ju undra hur mycket denna 6-åriga process, gällande en obetydlig sak, har kostat skattebetalarna....
 
Jag har inte orkat räkna men tänk kostnader för 2 "extra" bygglov enligt gamla lagen inkl speciella yttranden och utredningar till de två sistnämnda, kostnad för detaljplaneförändring (där det första förslaget fick omarbetas) samt inlagor och yttrande till alla överklagandeinstanser (allt har överklagats hela vägen) samt det nya bygglovet nu. Vidare flera fysiska kontroller på plats och extra mätningar av huset några gånger. Så att det blir en rejäl slant för skattebetalarna det tror jag nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.