R
Hej, håller på att bygga ett skötbord som ska sitta monterat på vår tvättmaskin. Jag hade tänkt att använda vit lackfärg men jag har också tex. olja hemma som jag oljar vår bänkskiva i köket med. Bör jag olja MDF materialet innan jag stryker på den vita lackfärgen eller kommer oljan bara luckra upp materialet och göra de bubbligt tro?
 
Får du inget bättre svar av någon som har koll på det här så rekommenderar jag dig att köra med grundfärg och sedan lack.
Jag har gjort så på några hyllor och det har fungerat fint.
De har förvisso inte suttit så att det funnits risk för vatten och fukt.

skickat från en telefon nära mig.
 
Limmar du en HDF-skiva mot MDF, så får du bättre underlag, och bättre resultat efter lackeringen.
 
Olja innan färg är nog ingen höjdare - men, grunda och måla sedan. Slipa av lätt mellan varven. En MDF i badrummet måste du vara försiktig med. Väldigt försiktig med, väta och den blir som en svamp....
 
  • Gilla
Poppe1992
  • Laddar…
Mdf har dessvärre inte mycket med byggnadsvård att göra.
 
R
nae vet också det men tänkte måla flera lager lackfärg så om de kommer vatten på den stöter den ifrån det. Är plywood bättre?
 
Våra köksluckor från IKEA är, vad jag vet, i mdf.
Kan du få till en liknande yta så ska det nog vara lugnt.

skickat från en telefon nära mig.
 
S
Ingen olja men grunda först och var extra noga med kanterna och måla även undersidan.Du kommer behöva grunda ändytorna flera gånger innan det slutar suga. Måla sen minst två gånger med lackfärgen. Stora ytor är lättare att få bra om du rollar och sen efteslätar med pensel eller liknande.
Mdf är inte så bra mot väta men skötbord borde gå bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.