Jag har en 3-fasledning som går till källaren, 5x1,5, säkrad 10 A. Den matar varmvattenberedaren, men beredaren går ju bara på två faser (3000 watt), så en fas är onyttjad. Min fråga är följande: Får man, rent lagligt, plocka ut denna outnyttjat avsäkrade fas till enfasförbrukare, tex ett element? Det funkar ju, nollan finns ju kopplad i femledaren, men får man göra så??
 
Det finns ett antal trådar om (nästan) detta. Om du söker på spis, häll och ugn här så borde du hitta en del.

Såvitt jag förstår av diskussionen (Jag är ej behörig) så är det tillåtet under vissa förutsättningar. Dels så skall det markeras i centralen OCH i den dosa där du delar upp faserna (kanske även i ev. dosor på vägen?). Dessutom så skall samtliga 3 faser brytas samtidigt om det blir något fel. Fixas typiskt med en 3 polig automatsäkring, alternativt duger det tydligen om det finns en jorfelsbrytare i centralen som kan bryta samtliga de inblandade faserna. Själva uppdelningen skall tydligen göras i en kopplingsdosa, inte i kontakten till 3 fas apparaten.

Reglerna skall i första hand skydda mot olyckor i stil med att någon stänger av säkringen till ditt elellement, börja jobba med elkabeln, öppnar fördelningsdosan. Och innan han inser att där finns flera faser i dosan har han fått en stöt.

 
S
Det är som hempularen säger. Du kan göra som du frågar om du delar upp faserna i en kopplings-/förgreningsdosa före VVB'n samt har installerat en trepolig automatsäkring eller jordfelsbrytare. Märk upp vid centralen och kopplingsdosan och gärna vid förbrukarna också för säkerhets skull.
 
Tackar för upplysningarna! Det smidigaste kanske är att sätta in 400V element...
 
Hur gör ni för att märka sånt där snyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.