sj6 skrev:
Vi har nog med lappar iochmed säkert vatten och sådant fjant som egentligen är sunt förnuft..
Jag lägger ingen värdering i dina övriga åsikter eller påstående men just här måste jag få inflika en liten sak.

Innan regleringen med Säker Vatten och sådant "fjant" var den högsta skadekostnaden i privatförsäkringar våtrumsskyddet och med överväldigande majoritet var den vanligaste skadeorsaken rörläckage. Efter en sammanställning hos försäkringsbolagen så kom det fram att det i många fall berodde på slarv helt enkelt.

Sedan införandet av Säker Vatten har skadorna minskat dramatiskt. Det har blivit en sådan ändring att våtrumsskador i sig inte längre är den dyraste skadegruppen inom privata försäkringar.

Så uppenbarligen behövs det reglementen för att motverka slarv även om både rörmokare och lärlingar kan störa sig på det byråkratiska fjanteriet
 
kinglolle skrev:
Jag lägger ingen värdering i dina övriga åsikter eller påstående men just här måste jag få inflika en liten sak.

Innan regleringen med Säker Vatten och sådant "fjant" var den högsta skadekostnaden i privatförsäkringar våtrumsskyddet och med överväldigande majoritet var den vanligaste skadeorsaken rörläckage. Efter en sammanställning hos försäkringsbolagen så kom det fram att det i många fall berodde på slarv helt enkelt.

Sedan införandet av Säker Vatten har skadorna minskat dramatiskt. Det har blivit en sådan ändring att våtrumsskador i sig inte längre är den dyraste skadegruppen inom privata försäkringar.

Så uppenbarligen behövs det reglementen för att motverka slarv även om både rörmokare och lärlingar kan störa sig på det byråkratiska fjanteriet
Självklart finns det en anledning att säkert vatten finns, det jag vill komma fram till är:

1. Det är rena sunda förnuftet och de rörmockare som har bra rykte i vår närhet har jobbat så som de beskriver sedan länge. Inga dolda skarvar. Att sära på varm- och kallvattenrör. Det är ju basics som vi fick lära oss på utbildningen innan vi ens gick säkert vatten.

2. De måste kliva ut i verkligheten innan de kommer på regler t.ex. i våtutrymmen. Bakom gipsen fick man inte ha organiskt material men det måste vara en fastkonstruktion man fäster blandarfäste etc med... Det tog ett tag innan en specialanpassad skiva kom fram till ändanmålet...

3. De tar hutlösa priser på utbildningar och årligt medlemskap och flera av enmans och mindre firmor med få anställda har inte råd att ta de sista certarna så de får använda loggorna. Alla tror jag har gått utbildningen men de får inte använda loggorna. Det är för att de är för många bakom skrivborden som ska ha betalt för samma jobb. Utbildarna måste de ha. Det är precis som att de b´vill putta bort småfirmorna och bara ha med NVS, Bravida och de andra större...

4. Avvikelserapporterna, rörmockare hatar lappar... Nu har jag kommit in i denna vevan så för mig är det inga problem att anpassa mig och jag älskar nytänk och ta betalt för att skriva lite byråkrati ;) men de gamla rävarna hatar dom. Varför ska allt ansvar läggas på de som utför jobbet? Varför funkar inte muntligt?

Säkert vatten är bra, det måste bara bli effektivare, vettigare och snällare mot småfirmorna.
 
sj6 skrev:
Självklart finns det en anledning att säkert vatten finns, det jag vill komma fram till är:

1. Det är rena sunda förnuftet och de rörmockare som har bra rykte i vår närhet har jobbat så som de beskriver sedan länge. Inga dolda skarvar. Att sära på varm- och kallvattenrör. Det är ju basics som vi fick lära oss på utbildningen innan vi ens gick säkert vatten.

2. De måste kliva ut i verkligheten innan de kommer på regler t.ex. i våtutrymmen. Bakom gipsen fick man inte ha organiskt material men det måste vara en fastkonstruktion man fäster blandarfäste etc med... Det tog ett tag innan en specialanpassad skiva kom fram till ändanmålet...

3. De tar hutlösa priser på utbildningar och årligt medlemskap och flera av enmans och mindre firmor med få anställda har inte råd att ta de sista certarna så de får använda loggorna. Alla tror jag har gått utbildningen men de får inte använda loggorna. Det är för att de är för många bakom skrivborden som ska ha betalt för samma jobb. Utbildarna måste de ha. Det är precis som att de b´vill putta bort småfirmorna och bara ha med NVS, Bravida och de andra större...

4. Avvikelserapporterna, rörmockare hatar lappar... Nu har jag kommit in i denna vevan så för mig är det inga problem att anpassa mig och jag älskar nytänk och ta betalt för att skriva lite byråkrati ;) men de gamla rävarna hatar dom. Varför ska allt ansvar läggas på de som utför jobbet? Varför funkar inte muntligt?

Säkert vatten är bra, det måste bara bli effektivare, vettigare och snällare mot småfirmorna.
1 Ja tyvärr är det sunda förnuftet i sådana fall inte tillräckligt då just dolda kopplingar, särskilt presskopplingar, var den vanligaste skadeorsaken före revisionen.

2 Många av de som borde komma ut i verkligheten är just erfarna rörmokare eller våtrumsbyggare. Det är dock ibland inte så enkelt att sätta ett standardverk när man har branschen (både rörmokarna och tillverkarna), försäkringsbolagen och andra branschorganisationer(BKR, GVK, MVK) att ta hänsyn till. Ibland kommer det krav och lobbying från vissa håll om förbud eller åtgärder som krävs för att följa annan branschorganisation, utan att tillverkarledet hinner med. Så det är tyvärr inte alltid okunskap praktiskt utan kompromisser.

3. Här är jag rätt enig och vi har ingenting med själva prissättningen och drivandet. Har haft en del diskussioner och 2 saker till som jag inte riktigt är överrens om.

4 Ansvaret läggs på den som anses ha detta som yrke. En konsument skall i Sverige skyddas. Muntligt fungerar i normalfallet men processmässigt så är det hopplöst. Man har bedömt att tydlighet är viktigt och det är också problem med bevisvärde i muntliga lösningar
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
kinglolle skrev:
1 Ja tyvärr är det sunda förnuftet i sådana fall inte tillräckligt då just dolda kopplingar, särskilt presskopplingar, var den vanligaste skadeorsaken före revisionen.

2 Många av de som borde komma ut i verkligheten är just erfarna rörmokare eller våtrumsbyggare. Det är dock ibland inte så enkelt att sätta ett standardverk när man har branschen (både rörmokarna och tillverkarna), försäkringsbolagen och andra branschorganisationer(BKR, GVK, MVK) att ta hänsyn till. Ibland kommer det krav och lobbying från vissa håll om förbud eller åtgärder som krävs för att följa annan branschorganisation, utan att tillverkarledet hinner med. Så det är tyvärr inte alltid okunskap praktiskt utan kompromisser.

3. Här är jag rätt enig och vi har ingenting med själva prissättningen och drivandet. Har haft en del diskussioner och 2 saker till som jag inte riktigt är överrens om.

4 Ansvaret läggs på den som anses ha detta som yrke. En konsument skall i Sverige skyddas. Muntligt fungerar i normalfallet men processmässigt så är det hopplöst. Man har bedömt att tydlighet är viktigt och det är också problem med bevisvärde i muntliga lösningar
Nu fick jag se en helt annan vinkel, tack för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.