När vi skulle sätta in eldkassett i den öppna spisen visade sig att den var inte alls registerad hos sotaren, och därmed är det eldningsförbud.

Att få den besiktigad kostar inte så himla mycket och den kostnaden kan jag leva med; problemet uppstår om sotaren upptäcker att det t.ex. saknas godkänt insatsrör för spisen. Då kan kostnaden lätt springa iväg (typ 7 meter rör som behövs då den öppna spisen står på bottenvåningen).

Jag vet att jag som köpare har undersökningsplikt då otäta rör o.dyl. inte räknas som 'dolda fel'.

Dock, i vårt (standard) kontrakt står det att säljaren försäkrar sig om att myndigheter (bland annat sotaren) inte lagt något nyttjande förbud på huset (minns inte den exakta ordalydelsen). Säljarna försäkrar även i kontraktet att det inte finns något som hindrar mig från att använda huset som de har använt det (de har dock inte eldat i spisen på några år, då ett par plattor var lösa i spisen). Och i deras upplysningformulär står det 'Nej' på varje punkt varav jag tyckte en berörde just detta.

Den öppna spisen finns med i objektbeskrivningen.

Så, om det behövs nya insatsrör i skorstenen, är det bara att bita ihop och betala, eller kan jag 'överlåta' den betalningen på säljaren?


Edit: Förtydligande: Jag vet inte om det finns insatsrör eller inte. Säljaren visste inte heller.
 
Hemmakatten
Enligt min mening torde undersökningsplikten innefatta även kontroll av eldstaden och dess skorsten.
Den besiktning som en "vanlig" besiktningsman utför på en fastighet omfattar inte skorsten, el, VA mm. Om man/du ville ha det genomgånget så skulle du noggrannt besiktigat det själv eller anlitat annan besiktningsman.
Tror nog att du inte har mycket att komma med vad gäller detta. Utom! i det fall säljaren skriftligen (eller vid annat noga dokumenterat tillfälle) utfästsig att skorstenen var funktionsduglig.
Så, sammanfattningsvis, jag tror att detta(för skorstenen) är en kostnad du får stå för själv.
 
Hemmakatten har så rätt så. ;)
 
Hemmakatten skrev:
Tror nog att du inte har mycket att komma med vad gäller detta. Utom! i det fall säljaren skriftligen (eller vid annat noga dokumenterat tillfälle) utfästsig att skorstenen var funktionsduglig.
Japp. Kollat runt lite, och den allmänna meningen var att såvida det inte uttryckligen står att skorstenen är besiktigad så faller det på mig att kolla upp att den är det.

Man lär så länge man lever. Synd att det ska kosta så mycket att lära bara. ::)
 
Vi 'åkte' på samma grej så vi tyvärr- inget dolt fel alls. Sedan passade vi på å drog skorstenen med för å vara på dne säkra sidan. Gamla skorstenar är oftast otäta även om de används.
 
Det kan vara kostsamt att bli husägare!

Se det som en lärdom, en investering för framtiden. Då gör det inte lika ont när man ska punga ut med tusenlapparna. ::)
 
Jo tack.

Hade en jäkla tur. Skorstenen var godkänd, insatsen är på plats men svårt att få tag på sotaren i mellandagarna för att besiktiga själva installationen så det har inte blivit något elda än...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.