Har ett problem, min gamla dator har kraschat men hårddisken har klarat sig.
Den är nu uppkopplad mot nya datorn och jag vill flytta mailen från den lösa disken till den nya men var hittar jag dom på disken:confused:
 
Är det alltså MS webmail, den som förut hette Hotmail, du undrar över? I så fall finns ju inte mejlen på din dator, de ligger på mail-servern.
 
Nej det Windows live mail som är kopplat till mitt Telia konto, mailen hämtas från Telia och bör ju ligga i någon mapp på datorn om jag fattat det rätt.
 
Nu är jag inte så insatt i vad Microsoft håller på med. Är det där Windows Live Mail det som förut hette Outlook? I vilket fall som helst så bör dina mejl i vilket fall ligga kvar på server, i alla fall om Telia använder SMTP (och det gör de väl?) Är det POP3 så är det troligt att mejlen är borta från servern.
 
Windows Live Mail är en lokal mailklient som man kör på datorn. I denna tråd verkar det inte ha något med webbtjänsten Hotmail/Microsoft Live/Outlook.com att göra.

Om mailen hämtas med POP3 så raderas de troligen från mailservern när de hämtas eller med jämna mellanrum, så all gammal mail finns troligen på datorn. Filerna finns normalt i C:\Users\<användarnamn>\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Mail

En idé kan vara att använda IMAP istället för POP3. Då ligger mailen kvar på servern, vilket gör att du kan läsa den från flera olika datorer, mobiler, webbmail mm.
 
Eller konfigurera datorn så att POP servern inte tar bort innehållet på servern vid hämtning av mail!?
Dvs, jag kör POP men allt är kvar på servern till det tas bort från någon klient, iMac, MacBook, iPhone, iPad i mitt fall.

Fast den optionen kanske inte finns på PC?
 
Det handlar om en POPserver så det ligger inga meddelanden kvar där jag skall försöka att kolla tipsen att konfigurera det annorlunda i framtiden.

Problemet jag hade var att filen G:\Users\Ceson\AppData\Local\Microsoft\Window inte gick att hitta på disken,i 64 bitars Windows 7, den ligger förmodligen dold någonstans. Länken från mycke_nu gav mig ledtråden att gå på eml filer så sökte disken med .eml och se där då dök dom upp.

När jag kollade egenskaper på mailen så ligger dom mycket riktigt under G:\Users\Ceson\AppData\Local\Microsoft\Window Så nu har jag allt jag behöver:) så tack alla för hjälpen och en trevlig helg.
 
P
Jag har alla mina mail från gmail kvar på servern och jag använder pop.....

Så jodå det går visst att låta meddelandena ligga kvar när man använder pop
Skillnad mellan pop och imap är att med den senare så kan man se mailservern som en filserver och man kommer se alla mappar på server med mailklienten så som dom ligger på servern och man kan se mailen som filer på en nätverksserver. Pop däremot så kommer du hämta ner mailen i inboxen på server till din lokala dator och där kan du sortera i mappar hur du vill men du kan välja om du ska radera mailen på server eller om man ska låta dom ligga.
 
Jag har för mig att Telias mail har en övre begränsning, att den kan bli full.

Jag vill vill slå ett slag för att använda gmail som klient. Du kan lägga till ditt Telia konto och du kan ställa in så att du skickar med Telia adressen som avsändare.

Jag gick över till att ha det så för ung fyra år sedan, efter att jag ledsnat på att kopiera brevfilen på datorn.

De fördelar som jag tyckte att det gav:

Har alla intressanta brev kvar.

Kommer åt att lösa alla brev överallt.

Helt suverän hantering av kontakter, även för epost och telefon. Även om man inte har en smartphone så är chansen stor att man kan utnyttja det.

Lätt att sortera brev med etiketter.

Jämfört med Hotmail(nu Outlook.com) så kan man forcera en hämtning från externt epostkonto.


Har kanske mer fördelar, men trött just nu...

Framför allt kontakter och kunna synka dom med telefonens kontaktlista är det jag är mest lyrisk över.
 
Jag måste kolla upp detta, jag såg att det fanns under avancerade inställningar ett val där man kunde lämna en kopia kvar på servern. Frågan är då om det inte blir som charta77 skrev att mailboxen blir full och låser sig.

Detta hände förr när jag jobbade borta på veckorna och det inte fanns mobila lösningar, då fick jag gå in via Telia webbmail och tömma boxen där så funkade det sedan igen. Men det kanske inte fungerar så längre.
Jag får kolla upp dom andra alternativen ni föreslagit och se om jag kan få ihop det vettigt.

När sådant här händer så märker man att trots att jag kör backup så är det alltid något jag glömmer, jag hade tur denna gången att disken klarade sig och att jag med er hjälp lyckades rädda vad jag trodde var förlorat:)
 
Som charta77 skrev är gmail en bra lösning. Jag kombinerar det med Thunderbird som mailklient på datorn och gmailappen på telefonen. Använder man sedan IMAP istället för POP så hålls allt synkroniserat mellan dator, web och telefon.
 
För eventuella som behöver hitta till mappen igen borde dessa instruktioner hjälpa er på win7 även när mappen är dold:

Öppna rutan kör genom att trycka windowsknappen + R
Skriv: %LOCALAPPDATA%\Microsoft\Windows Live Mail
Tryck enter
 
Bjurran skrev:
För eventuella som behöver hitta till mappen igen borde dessa instruktioner hjälpa er på win7 även när mappen är dold:

Öppna rutan kör genom att trycka windowsknappen + R
Skriv: %LOCALAPPDATA%\Microsoft\Windows Live Mail
Tryck enter
Detta fungerade suveränt på disken i datorn C: men hur får jag fram samma information om den lösa disken G: ?
 
ceson skrev:
Detta fungerade suveränt på disken i datorn C: men hur får jag fram samma information om den lösa disken G: ?
Missade den biten, isf får klara dig utan miljövariabeln. Sökvägen borde då vara G:\Users\<användarnamn>\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Mail
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.