Hej, vid shunten som reglerar värmen ut i golvet sitter ett kapillärrör (jag har via byggahus.se-forumet fått lära mig att det är ett sådant). Eftersom jag inte hittar någon information på nätet måste jag av nyfikenhet fråga varför man har ett sådant?

Jag upptäckte att det är ganska varmt vatten som går ut i golvet (inställt på ca 30 grader men det går ut 40 grader) och i samma veva märkte jag att det drog väldigt kallt just där detta rör och shunt sitter (det är nästan storm här just nu!). Är det det kalla draget som gör att shunten inte gör 'sitt jobb'?

Tillägg: Det är ett oisolerat kapillärrör dvs.

/nyfiken och vetgirig
 
Ett kapilärör är en typ av termostat. Det reglerar i detta fall värmen på vattnet. Ja det är troligtvis det kalla draget som gör att shunten inte shuntar rätt värme. Lägg det mot röret till golvvärmen och isolera det.
 
Hej och tack för svar!

Problemet är att röret förmodligen är väldigt långt (det är uppvirat i en spiral med diameter på ca 4cm. Vågar man ta loss det i ena ändan och snirkla det runt röret med det shuntade vattnet, eller ska jag bara tejpa fast det lite temporärt mot röret och sedan vira in det i lite isolerskivor och bunta ihop det? Har du något tips? :) Man kanske helt enkelt ska byta till ett färdigisolerat kapillärrör? Svårt?

Hur fungerar det där egentligen? Tänker på längden av kapillärrör, diametern på det osv. Går det vatten i det eller hur hänger det ihop?

MVH
 
Tejpa fast det mot röret som det är och linda in med tex liggunderlag och mer tejp så det blir lufttätt.

Japp, det går vatten i röret. När vattnet blir varmare expanderar det och tryckförändring sker. Det kan användas till tex styra en ventil.

 
Det är inte vatten i röret utan tex eter. Om röret är oisolerat eller ej påverkar ej mycket. Röret har mycket liten innerdiameter jämfört med känselkroppen i änden. Det är den som skall ligga an (och ev isoleras) mot det som ska regleras.
 
Hej!

Tack så mycket för svar. Jag tror att jag förstår på ett ungefär hur det hänger ihop. Det är trycket då det blir varmare i kapillärröret som gör att varmvattentillförseln stryps av då inställd temperatur erhållits?

Okej, jag skall tejpa och grejja på. Egentligen borde jag ju täta draget, men vad tusan, detta verkar enklare och gå mycket snabbare! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.